W wieku Ewangelii Pan ma tylko jeden Kościół,
jedną owczarnię owiec naśladujących Go. "Owce Moje głosu
Mego słuchają, a Ja je znam i idą za Mną" (Jan 10:27).
Od samego początku aż dotąd nie było zmiany w Pańskiej trzodzie,
ani w warunkach uczniostwa, ani w obiecanej nagrodzie, jako
czytamy: "Jesteście powołani w jednej nadziei powołania
waszego" - Ef. 4:4.
Owe drugie owce widocznie będą to inni,
którzy staną się naśladowcami Pana pod innymi warunkami i pod
innym powołaniem aniżeli to, jakie było w wieku ewangelicznym.
Ci, co stanowią obecną trzodę, są powoływani do ofiarowania
ziemskiej natury i stania się uczestnikami natury Boskiej, wraz
z ich Panem i Pasterzem (Rzym. 12:1-2, 2 Tym. 2:11, 2 Piotra
1:3-4). Stanowiący przyszłą trzodę Pańską, nie będą zaproszeni
do ofiary i do przemiany natury; przeciwnie, będą uprzywilejowani
do zatrzymania natury ludzkiej i na warunkach posłuszeństwa
będą stopniowo doświadczać restytucji do doskonałości cielesnej,
umysłowej i moralnej, utraconej przez grzech w raju, a odkupionej
wielką ofiarą na Kalwarii. Ci nie są "trzodą" obecnie,
ponieważ nie są wezwani do Boskiej natury i do niebieskiego
domu; lecz wezwani będą do ziemskiej natury i do Raju przywróconego
podczas panowania Mesjasza.
"Gdy się on żywot nasz pokaże,
tedy i my okażemy się z nim" Owe drugie owce są szczegółowo
wspomniane przez naszego Pana u Mat. 25:31-46. Zapisana tam
przypowieść o "owcach i kozłach" nie stosuje się do
obecnego Wieku Ewangelii, ale do wieku przyszłego, w którym
panować będzie Mesjasz. Pokazują to wstępne słowa tej przypowieści
(w. 31), gdzie czytamy: "A gdy przyjdzie Syn człowieczy
w chwale Swojej i wszyscy święci aniołowie (posłańcy) z Nim,
tedy usiądzie na stolicy chwały Swojej; i będą zgromadzone przedeń
wszystkie narody i odłączy je, jedne od drugich, jako pasterz
odłącza owce od kozłów."
Zbawiciel nie okazał się jeszcze w Swej
chwale i obietnicą jest, że "gdy się Chrystus, On żywot
nasz, okaże, tedy i my z Nim (Kościół, owce obecnego wieku)
okażecie się w chwale" (Kol. 3:4): Mówiąc inaczej: zwycięskie
owce wieku ewangelicznego będą złączeni z Owym Wielkim Pasterzem
w Jego dziele dla świata, w czasie Jego panowania. Cała ludzkość
będzie wtedy na sądzie, czyli próbie, aby dowieść, którzy wyrobią
W sobie usposobienie owiec, a którzy usposobienie kozłów.
Oddzielenie owiec będzie podczas panowania
Chrystusowego Podczas tego tysiąca lat ci, co wyrobią w sobie
ducha posłuszeństwa, będą przyjęci jako owce Pasterza, po prawej
stronie łaski, jako godni wiecznego żywota; a przy końcu tego
okresu, usłyszą Jego słowa: "Pójdźcie błogosławieni, odziedziczcie
królestwo wam zgotowane od założenia świata" - w. 34.
Natomiast ci, co będą przeciwnego ducha,
którzy pomimo korzystnych warunków owego i chwalebnego okresu,
nie rozwiną w sobie charakterystyk Pańskich owiec-łagodności,
cichości, pokory, miłości itp. - uznani zostaną za niegodnych
żywota wiecznego, niegodni uznania za owce Pańskie. Do owego
czasu ci zajmą miejsce po lewicy niełaski i zostaną odrzuceni.
Klasa owiec pozostanie w Pańskiej łasce i dostąpi hojnego wejścia
do wiecznego żywota, gdy zaś klasa kozłów będzie odrzucona,
jako niegodna życia i dozna najwyższej niełaski Pasterza, czyli
wiecznego karania.
Jednakowoż karą tą nie będą wieczne
męki, lecz śmierć wieczna - śmierć trwająca po wieki wieczne;
albowiem Pan nie stanie się już więcej ofiarą, ani udzieli dalszej
sposobności tym, co odrzucą tak łaskawe zarządzenie Boże podczas
chwalebnego panowania Chrystusowego. Jak w przypowieści tej,
kozły użyte są za symbol tych, co będą przeciwni Panu, tak ogień
użyty jest za symbol zniszczenia klasy kozłów. Ogień jest najbardziej
niszczącym przewodem jaki znamy, trafnie więc użyty jest za
symbol zupełnego i wiecznego zniszczenia. Myśl zawarta w wierszu
46 mogłaby być najlepiej wyrażona tymi słowy: "I pójdą
ci na odcięcie (po grecku, kolasin) wieczne (od życia), ale
sprawiedliwi do żywota wiecznego."
- artykuł zaczerpnięty
z "Watch Tower" 1911 (4784).
|