W 1593 r. powstała gmina żydowska w Amsterdamie
(Niderlandy). Osiedlili się tam marrani portugalscy,
którzy w warunkach tolerancji powrócili na judaizm. Urządzili
synagogę "Bet Jakob" (1598 r.). Na czele
gminy stanął uczony talmudysta rabin Mojżesz Uri Halevi.
Rosnąca emigracja
Żydów portugalskich okazała się dla Holandii bardzo korzystną.
Marranii portugalscy przywozili z sobą do Holandii znaczne
kapitały, które najczęściej inwestowali w Amsterdamie. W ten
sposób powstawały liczne wielkie towarzystwa handlowe, wydzierające
Hiszpanii i Portugalii zyski z handlu zamorskiego z Indiami.
W 1593 r. wypędzeni Żydzi z Państwa Kościelnego
schronili się we włoskim mieście Piza. Książę Toskanii pozwolił
im posiadać księgi żydowskie, pod warunkiem
ocenzurowania ich treści.
W latach 1595-1603 w Turcji panował sułtan
Mehmed III. Stopniowo prowincjonalni
paszowie coraz jawniej grabili i prześladowali Żydów tureckich.
W 1596 r. marrani w Amsterdamie po
raz pierwszy obchodzili święto Jom Kippur.
W 1597 r. wypędzono Żydów z włoskich miast
Cremona, Pawia i Loda w Państwie Kościelnym. Wygnańcy musieli
kupić sobie prawo osiedlenia i schronienia w Mantui, Modenie,
Reggio, Weronie i Padwie.
W 1597 r. Chęciny w Polsce wprowadziły przywilej
o nietolerowaniu Żydów, zwany "privilegia de non tolerandis
Judaeis".
Przełom XVI i XVII wieku to okres wzrostu
nauki żydowskiej w Polsce. Wychowanie i wykształcenie Żydów
osiągnęło w tym czasie poziom wyższy od ogólnego poziomu w stanie
szlacheckim i mieszczańskim.
W 1600 r. Jakub Janow wydał w Lublinie
książkę "Tze'enah U-Re'ena", popularną pozycję
w jidysz dla kobiet. Był to komentarz Midrasz
do Pisma Świętego.
W 1602 r. powstała w Niderlandach Zjednoczona
Kompania Wschodnioindyjska, prowadząca handel na Oceanie
Indyjskim i Wielkim. Szczególnie handlowała ona korzeniami z
Moluków i Wysp Sundajskich, osiągając wielkie dochody.
W 1606 r. Holender Willem Janszoon dotarł
do Australii.
W 1608 r. gmina żydowska w Amsterdamie liczyła
248 mężczyzn. Powstała tam drukarnia hebrajska, nie potrzebująca
się obawiać inkwizycyjnej cenzury. Izaak Francisco Mendes
Medeyros ufundował nową synagogę "Neve Szalom".
Specjalnie sprowadzono z Salonik rabina sefardyjskiego Józefa
Pardo. Jednakże prawdziwym szczęściem tej gminy był rabin Izaak
Uziel, który swoimi kazaniami porywał słuchaczy. Kierując się
miłosierdziem ufundowano dom sierot, towarzystwo pomocy i szpital.
Pobożność gminy w Amsterdamie przejawiała się w uczynkach miłosierdzia
i wspaniałomyślności. Wywodząc się z marranów portugalskich,
byli oni jednak bardzo zagubieni pod względem wiary. Jako Żydzi
zostali wychowani w wierze katolickiej i teraz w specyficzny
sposób łączyli judaizm z ceremoniami rytuału katolickiego.
W ten sposób, na początku XVII wieku,
Amsterdam stał się nowym ogniskiem dla Żydów. Wykształceni Żydzi
mogli swobodnie w Niderlandach rozwijać się i wielu dorobiło
się europejskiej sławy. Abraham Zacuto Lusitano (1576-1642)
był jednym z najlepszych medyków swego czasu. Nastrój gminy
amsterdamskiej wspaniale oddawał w swojej poezji Dawid Abenatas
(1600-1625).
W 1609 r. założono w Amsterdamie Bank
Narodowy, pierwszy w Europie bank kapitalistyczny. Kapitał
zakładowy wynosił 6,5 mln florenów. Holandia stała się bankierem
Europy.
W 1612 r. rada miejska niemieckiego miasta
portowego Hamburg wydała zgodę na zamieszkanie marranów
portugalskich w mieście. Mogli oni rozwijać handel, lecz
zabroniono im posiadania domów i innych dóbr nieruchomych.
W owym czasie w Niemczech panowała powszechna
nienawiść do Żydów. Mieszczaństwo uważało Żydów za niewolników.
We Frankfurcie nad Menem żyło 4 tys. Żydów, w Wormacji 1400,
w Pradze 10 tys. i w Wiedniu 3 tys.
We Frankfurcie ogłoszono ohydną ustawę
"Regulamin osiadłości żydowskiej" (niem. Judenstattigkeit).
Protestanci traktowali Żydów we Frankfurcie jak skazańców. Teren
getta Żydzi mogli opuszczać wyłącznie za ważnymi sprawami,
musieli przy tym nosić haniebną odznakę żydostwa. Licznym ograniczeniom
towarzyszyły wyższe podatki nałożone na społeczność żydowską.
W 1614 r. mieszczaństwo niemieckiego
miasta Frankfurt dokonało pogromu i wygnało Żydów. 1380 Żydów
opuściło miasto, tracąc cały swój majątek.
W 1615 r. niemieckie miasto Wormacja wygnało
Żydów.
W 1616 r. niemiecki cesarz Maciej ukarał
miasto Frankfurt za antyżydowskie krwawe rozruchy z 1614 r.,
i nałożył na mieszczan karę w wysokości 175.919 guldenów za
wyrządzone szkody. W towarzystwie cesarskiego wojska, cesarscy
komisarze wprowadzili spowrotem wypędzonych Żydów do Frankfurtu
i Wormacji.
W 1618 r. nastąpiło rozerwanie wewnętrzne
w gminie żydowskiej w Amsterdamie. Odłączyła się grupa marranów
portugalskich otwarcie praktykujących ceremonie rytuału katolickiego.
Ich kaznodzieją był Dawid Pardo.
W latach 1618-1648 trwała trzydziestoletnia
wojna, w której rzymsko-katolicy starali się o wytępienie protestantyzmu.
W tym okresie stoczono wiele walk i dokonano wielkiego zniszczenia
centralnej Europy, lecz wynik wojny wypadł na niekorzyść katolicyzmu
i wiele zaszkodził władzy oraz powadze papiestwa. Zostało prawnie
zadecydowane, że protestantyzm ma prawo istnienia.
Podczas zawieruchy
wojennej wiele małych gmin żydowskich uległo zagładzie.
Cesarz Maciej,
a później Ferdynand wydali polecenie, aby nie niszczyć cennego
źródła finansów, jakim byli Żydzi. Dlatego przywódcy wojsk katolickich
zostali zobowiązani do zwolnienia Żydów od wszelkich kosztów
wojennych, w tym kwaterunku wojska. Dzięki takim zarządzeniom
Żydzi niemieccy nie potrzebowali obawiać się wroga wewnętrznego
i mogli swobodnie uciekać do odległych dzielnic, aby przeczekać
tam wojnę. Na dworze cesarskim w Wiedniu mianowano bogatych
żydowskich finansistów "nadwornymi Żydami"
(niem. Hofjuden). Nadano im rozległe swobody handlowe
i zwolniono z obowiązku noszenia żółtej łaty hańby. Te nowe
okoliczności pozwoliły na odbudowę gmin żydowskich w niektórych
rejonach Niemiec.
W latach 1619-1637 w Niemczech panował cesarz
Ferdynand II. Potwierdził on nietykalność
Żydów na terenie całego państwa niemieckiego.
Gdy w latach 1619-1623 zakładano bank w Hamburgu,
w tej akcji uczestniczyło dwunastu żydowskich finansistów ze
swoimi kapitałami. Pierwszym założycielem domu bankowego był
Diego Tekseira de Mattos, nazywany w Hamburgu "bogatym
Żydem". Bank w połączeniu z żydowskim kapitałem i korzystnymi
stosunkami handlowymi z portugalskimi marranami, zaważył
o trwałym rozkwicie tego niemieckiego miasta portowego. Najbogatszą
rodziną w mieście byli Tekseirowie, którzy obnosili się jakoby
książęta.
W latach 1620-1721 we włoskim mieście Padwa
doktoryzowało się z medycyny i filozofii 149 Żydów. W tej grupie
bardzo wielu było Żydów polskich.
W 1621 r. w Niderlandach powstała Kompania
Zachodnioindyjska, zajmująca się handlem z Amryką Północną (Nowy
Amsterdam później przemianowany na Nowy York) i południową Afryką
(Kraj Przylądkowy).
W 1623 r. oddzielono od siebie sejmy żydowskie
w Polsce i na Litwie.
W 1627 r. Warszawa w Polsce wprowadziła przywilej
o nietolerowaniu Żydów, zwany "privilegia de non tolerandis
Judaeis".
W latach 1632-1648 w Polsce panował król
Władysław IV Waza. Był on szczególnie
przychylny dla Żydów i zakazał drukowania oraz sprzedawania
w Polsce literatury antyżydowskiej.
Rabini posiadali własną jurysdykcję
i wymierzali wyroki sądowe na podstawie prawa Talmudu.
Cała ówczesna twórczość umysłowa Żydów polskich nosi wyraźną
cechę talmudyczno-rabiniczną. Studenci uczelni talmudycznych
z pewnym politowaniem patrzyli na Pismo Święte, gdyż
najwyższą powagą był Talmud. Żydzi polscy byli przy tym
niezwykle religijni i pobożni.
W 1633 r. Żydzi w żydowskiej dzielnicy Poznania
w Polsce, uzyskali szczególny przywilej "de non tolerandis
christianis".
W 1633 r. w Wilnie powstało pierwsze na Litwie
getto żydowskie.
W 1636 r. władze Amsterdamu zezwoliły na
osiedlenie się w mieście Żydów niemieckich (aszkenazis).
Utworzyli oni odrębną od Żydów sefardyjskich społeczność synagogalną
z własnym rabinem. Szeroka przepaść dzieliła Żydów portugalskich
od niemieckich.
W 1636 r. gmina marrańska we francuskim
mieście Bordeaux liczyła 260 członków. Mniejsze gminy istniały
w Bayonnie i innych małych miastach.
W 1637 r. w Krakowie (Polska) oskarżono Żydów
o uprawianie krwawych praktyk religijnych. W zamieszkach zginęło
8 Żydów. Były to jednak pojedyńcze ekscesy przeciwko Żydom.
W Polsce nadzwyczaj rzadko zdarzały się podobne rozruchy.
W 1637 r. na wschodniej Ukrainie (w Polsce)
zbuntowali się Kozacy pod wodzą hetmana Pawluka. Podczas krótkiego
powstania Kozacy zamordowali 200 Żydów i zburzyli kilka synagog.
W 1639 r. nastąpiło połączenie zwaśnionych
synagog portugalskich w Amsterdamie. Dopiero teraz, Żydzi
sefardyjscy z Amsterdamu wystąpili w całym blasku i zaćmili
wszystkie gminy żydowskie w świecie.
W Amsterdamie założono uczelnię talmudyczną
(Talmud Tora). Była to pierwsza uczelnia żydowska,
w której wprowadzono porządek i kolejność stopniową przedmiotów
naukowych. Gruntownie uczono gramatyki hebrajskiej, poezji nowohebrajskiej
oraz wykładano Talmud. Wykładowcami byli między innymi
rabini Saul Morteira (1596-1660) i Izaak Aboab de Fonseca (1606-1693).
Większe znaczenie miał rabin Manasse Ben-Izrael (1604-1657),
uważający każde słowo Talmudu i Zakonu za szczyt
objawienia.
Osobna gmina w Niderlandach powstała
w Rotterdamie, gdzie bogaci bracia Pinto utworzyli uczelnię
talmudyczną.
W latach 1640-1688 w Prusach panował elektor
Fryderyk Wilhelm I z dynastii Hohenzollernów. Odziedziczył on
Brandenburgię, do której dodał w 1614 r. Mark, Cleve i Ravenstorn
nad dolnym Renem oraz Rawensberg. W 1618 r. Otrzymał świeckie
księstwo pruskie i Prusy Książęce. W 1648 r. Otrzymał Pomorze
Wschodnie oraz sekularyzowane biskupstwa w Halderstadzie, Kaminie,
Minden i Magdeburgu. W ten sposób powstało państwo pruskie,
będące niebezpiecznym rywalem monarchii Habsburgów.
Katoliccy władcy Portugalii często zsyłali
"przestępców żydowskich" (uparcie trzymających
się judaizmu) do Ameryki Południowej. Osiedlali się oni
w Brazylii, najczęściej w mieście Pernambuco. Ci
portugalscy marrani ułatwili Holendrom zdobycie Brazylii.
W ten sposób powstała tam kolonia gminy amsterdamskiej. W nowych
okolicznościach holenderskiej tolerancji, marrani portugalscy
otwarcie powracali na judaizm.
W 1642 r. kilkuset Żydów portugalskich
z Amsterdamu przypłynęło do Brazylii i osiedliło się w Pernambuco.
Pierwszym rabinem brazylijskim był Izaak Aboab de Fonseca. Pierwszym
pisarzem talmudycznym w Ameryce Południowej był chacham
Jakub Lagarto z gminy na Tamarice.
W 1645 r. wszystkie żydowskie gminy na Litwie
uzyskały przywilej "de non tolerandis christianis".
W XVII wieku w Czechach żyło 40 tys. Żydów
(na Morawach 25 tys.), z czego około 10 tys. w Pradze. Gmina
w Pradze była wówczas w okresie swego największego rozkwitu.
Dla porównania: w połowie XVII wieku we Frankfurcie mieszkało
2 tys. Żydów, w Wiedniu 3 tys., a w Berlinie 4 tys. (w 1770
r.). Praga nosiła wówczas zaszczytny tytuł "Matki Izraela".
Zamożni żydowscy mieszczanie mieszkali w okazałych kamienicach,
które mocno odróżniały się od dzielnic biedoty.
W 1646 r. wybuchła wojna pomiędzy Portugalią
i Holandią o kolonie zamorskie. Żydzi
sefardyjscy opowiedzieli się po stronie Niderlandów i
aktywnie wsparli finansami i orężem holenderskich gubernatorów
w Ameryce Południowej. Dzięki temu tolerancja dla Żydów w Holandii
została na trwałe utwierdzona.
W 1648 r. liczba ludności żydowskiej w Polsce
wynosiła 450 tys. osób, czyli 4,5% ogółu mieszkańców. Żydzi
rozszerzyli swoją działalność z tradycyjnych dziedzin bankowości
i pożyczek na wszelkie formy handlu, rzemiosła i manufaktury.
Zapewnili sobie prawo do tworzenia własnych cechów. Wychodzili
poza obręb miast i docierali do wiejskich okolic kraju. Przyczyniali
się do rozwoju gospodarczego kraju, zwłaszcza wschodnich kresów,
Ukrainy. Tam właśnie przedsiębiorczy Żydzi zostali włączeni
do systemu arendy, czyli dzierżawy majątków ziemskich. Właścicielom
dawało to luksus niezajmowania się dobrami, a Żydom obowiązek
ściągania należności od chłopów i egzekwowania pracy. W dobrach
kościelnych egzekwowali świadczenia i opłaty od wiernych, a
w majątkach starostów pobierali myto, podatki i opłaty skarbowe.
Bardzo szybko połowa dóbr na Ukrainie znalazła się w rękach
żydowskich arendarzy. W tej sytuacji,
dla wielu na Ukrainie, Żyd stał się symbolem wyzysku.
----------------- Katastrofa w Polsce -----------------
W 1648 r. na wschodniej Ukrainie (w Polsce)
wybuchło powstanie kozackie (lata 1648-1667) pod wodzą Bogdana
Chmielnickiego. Chmielnicki takimi słowami
zwrócił się do Kozaków: "Polacy oddali nas w niewolę
przeklętemu nasieniu żydowskiemu". Bardzo szybko powstanie
objęło swym zasięgiem całą Ukrainę.
Ukraina stała się widownią straszliwych
rzezi Żydów. Cztery gminy żydowskie, liczące 3 tys. osób, uciekając
przed śmiercią męczeńską, poddały się Tatarom z całym dobytkiem.
Jeńców sprzedano w niewolę do Turcji. Gmina
w Konstantynopolu pozyskała finanse od gminy w Amserdamie, na
wykup jeńców żydowskich z niewoli tureckiej.
W Niemirowie Kozacy weszli w porozumienie
z prawosławną ludnością i wymordowali 6 tys. Żydów w mieście.
Podczas oblężenia Tulcyna, Polacy zawarli ugodę z Kozakami i
wydali im na śmierć 2 tys. Żydów. Następnie Kozacy wymordowali
Polaków, za zdradę Żydów. Podobne rzezie dotknęły gminy w Homlu,
Starodubie, Czernihowie i innych miastach.
Polski
książę Jeremi Wiśniowiecki wycofując się ze swoją armią z ogarniętej
powstaniem Ukrainy, przyjmował pod ochronę licznych zbiegów
żydowskich, umożliwiając im ucieczkę do Polski.
Po upadku
polskiej twierdzy w Połonnem, Kozacy wymordowali 10 tys. Żydów.
Nie było ucieczki dla Żydów. Całą przestrzeń Ukrainy znaczyły
ślady krwi zamordowanych Żydów. W samym Barze zabito ich 2 tys.
We Lwowie zginęła połowa gminy, a ponadto musiano oddać cały
majątek jako okup dla Kozaków. W Narolu w straszliwych męczarniach
zamordowano 12 tys. Żydów.
Powstańcze oddziały ukraińsko-kozackie
wtargnęły na Wołyń, Podole i Białą Ruś. W Krzmieńcu zamordowano
kilkaset żydowskich dzieci, rzucając ich zwłoki na pożarcie
psom.
W latach 1648-1668 w Polsce panował król
Jan Kazimierz.
Po rozbicie
wojsk polskich, Kozacy oświadczyli komisarzom królewskim, że
żaden kościół katolicki, ani żaden Żyd, nie będą tolerowani
w dzielnicach kozackich. Zawarto wtedy krótkotrwały rozejm.
W przeciągu 2 lat wojny Kozacy i Ukraińcy
zgładzili ponad 300 gmin żydowskich.
W czasie przerwy w działaniach wojennych,
resztki społeczności żydowskiej z Ukrainy zbierały się w Polsce.
Ocalałym dzieciom żydowskim wieszano na szyi pudełka ze świadectwami,
aby w przyszłości zapobiedz związkom kazirodczym.
W 1650 r. zebrał się w Lublinie (w Polsce)
wielki synod rabinów. Pracowali oni nad uporządkowaniem
spraw żydowskich po zagładzie na Ukrainie. Stopniowo przywracano
ład życia rodzinnego i społecznego Żydów polskich.
W latach 1649-1653 w Anglii to okres Republiki
angielskiej (Commonwealth and Tree State). Władzę sprawował
parlament, który powołał jako władzę wykonawczą Radę Stanu.
W Radzie Stanu głos decydujący miał Oliver Cromwell. Cromwell
mówił: "Lituję się bardzo nad tym biednym narodem
(Żydami), który Bóg wybrał i któremu nadał swe ustawy. Nie
wierzą w Jezusa, gdyż nie uznają go jako Mesjasza".
Cromwell marzył o pojednaniu chrześcijan z Żydami. W owym czasie
życie publiczne w Anglii przybrało zabarwienie izraelskie. Niektórzy
nawet pragnęli, by Prawo Mojżeszowe zostało uznane za
normę państwową w Anglii.
Pewien wpływowy chrześcijanin, Edward
Nikolas, wydał apologię o "szlachetnej
narodowości żydowskiej i synów Izraela".
Autor na podstawie Biblii uzasadniał pierwszeństwo i
wybraństwo Izraela, jako wybranego ludu Bożego. "Jest
więc naszym obowiązkiem uczynić wszystko, co od nas zależy,
aby Żydów popierać (...) i zespolić się z nimi w przyjacielskim
obcowaniu". To dzieło wywarło wielkie wrażenie w Anglii
i Holandii.
W 1650 r. rabin Manasse Ben-Izrael z
Amsterdamu, napisał "Nadzieję
Izraela", którą chciał utorować drogę państwu mesjańskiemu.
Do tego pisma dołączył prośbę do parlamentu angielskiego o udzielenie
Żydom zezwolenia na ponowne zamieszkanie w Anglii.
W 1650 r. Benjamin D'acosta wprowadził przemysłową
uprawę trzciny cukrowej na wypsie Martynika, na Karaibach.
W 1650 r. żydowski kupiec Jakub jako
pierwszy otworzył coffee house w Oksfordzie, w Anglii.
W latach 1650-1725 nastąpiła pierwsza emigracja
żydowska do kolonii w Północnej Ameryce. Liczba imigrantów bardzo
szybko osiągnęła liczbę tysięcy.
W 1653 r. Oliver Cromwell rozwiązał w Anglii
parlament i zagarnął absolutną władzę w państwie. Cromwell rządził
jako lord-protektor Anglii, Szkocji i Irlandii. Powołany
na kilka miesięcy nowy parlament miał charakter religijny i
bardzo sprzyjał Żydom.
W 1654 r. Kozacy pod wodzą Chmielnickiego
połączyli się z Rosją. Wojska rosyjskie spustoszyły Białoruś
i Litwę. Wojna polsko-rosyjska trwała w latach 1654-1656.
Rosjanie zgładzili
większość gmin żydowskich na Białorusi i Litwie. W samym Wilnie
zginęło 25 tysięcy, a w Lublinie 2 tysiące Żydów.
W 1655 r. portugalscy marrani otworzyli
synagogę w Port-Royal na wyspie Jamajka, na Karaibach.
W 1656 r. portugalski marron Peter
Stuyvesant stworzył w Holandii Kompanię Zachodnio Indyjską,
zajmującą się handlem z koloniami w Ameryce Północnej.
W 1656 r. wojska szewdzkie najechały na Polskę.
Wojna trwała w latach 1655-1660.
Szwedzi spustoszyli
gminy żydowskie w Wielkopolsce i Małopolsce. Polski hetman Czarnecki,
bohaterska walczący ze Szwedami, straszliwie prześladował Żydów,
których oskarżył o sprzyjanie najeźdzcom.
Cała Polska przedstawiała wówczas obraz
krwawego pobojowiska, przez które przechodziły wojska Moskali,
Polaków, Kozaków, Prusaków, Szwedów, a następnie księcia Rakoczego
(Siedmiogród). Wszyscy rabowali i mordowali
Żydów. Ogólną liczbę wymordowanych Żydów w latach 1648-1656
ocenia się na 125 tys. osób.
----------------- Odbudowa -----------------
Wielu polskich Żydów uciekło w stronę Gdańska,
a następnie przez Hamburg do Amsterdamu, skąd kierowano ich
do osiedlenia w niemieckich miastach nad Renem. Ku południowi
uciekali na Morawy i Czechy, a następnie przez Węgry i Austrię
do Włoch. Liczba i nędza żydowskich uciekinierów z Polski była
tak ogromna, że wszystkie gminy przeznaczyły część swoich funduszy
na pomoc.
Dla żydostwa pogromy kozackie miały
przełomowe znaczenie. Za sprawą uchodźców, dorobek umysłowy
Żydów polskich stał się dostępny dla wszystkich gmin. W uznaniu
wiedzy talmudycznej, urzędy rabinów najczęściej powierzano
Żydom polskim. Na Morawach osiedli Efraim Kohen i Sabbataj Kohen,
w Amsterdamie osiadł Mojżesz Ribkes, we Frankfurcie osiadł Aron
Kajdanower, w Metz Mojżesz Kohen. Ci wybitni polscy talmudyści
narzucili innym gminom swoją pobożność i swojego ducha. Bardzo
często spoglądali z poczuciem wyższości na rabinów niemieckich
i portugalskich. Każdy kto chciał gruntownie studiować wiedzę
talmudyczno-rabiniczną udawał się do polskich talmudystów.
Żartowano z "Polaków", lecz we wszystkim ich słuchano.
Odrodzone po katastrofie w Polsce gminy żydowskie,
uległy znaczącemu przeobrażeniu. W owym czasie szlachta i duchowieństwo,
nie mając własnych banków, powierzała swoje fundusze władzom
gmin żydowskich. W ten sposób kahał stał się tymczasowym bankiem.
Konieczność inwestowania pieniędzy i przynoszenia zysków wytworzyła
oligarchię kahalną, która nie dopuszczała do podziału zysków
w gminie dla rosnącej w liczbę biedoty. Kahał często niesprawiedliwie
dzielił obciążenia podatkowe i przerodził się w "instrument
wewnątrz żydowskiego wyzysku".
Nie było już tylu silnych ekonomicznie
Żydów, co przedtem. Przepaść między nędzą i bogactwem stawała
się coraz większa.
Wybitnym rabinem działającym wówczas
wśród żydów aszkenazyjskich na polskich ziemiach, był rabin
Dawid ben Szmuel Halewi - Taz (1586-1667). Urodził się we Włodzimierzu
Wołyńskim, a kształcił na jesziwie krakowskiej u rabina Joela
Sirkesa. Był rabinem w Poznaniu, Ostrowie i Lwowie. Gdy wybuchła
wojna kozacka, Halewi uciekł przed pogromami na Morawy, skąd
powrócił do Polski w 1654 roku. Przed Kozakami i wojskami rosyjskimi
uciekali z Polski również i inni żydowscy uczeni. Rabin Szabtaj
ben Meir Hakohen - Szach (1621-1662), pochodzący z Litwy, uciekł
wówczas do Czech, gdzie został rabinem Holeschau na Morawach.
Na polskich ziemiach, w Kaliszu, działał
także rabin Abraham Halewi Gombiner (1634-1682), który
napisał komentarz "Magen Awraham" (hebr. "Tarcza
Abrahama") do "Orach Chajim".
W owym czasie prawie wszystkie gminy żydowskie
w Portugalii i Włoszech zajmowały się Kabałą. Pismo
Święte było zapomniane, a szkoły rabiniczne zajmowały
się wyłącznie Talmudem, a właściwie naukami powag rabinicznych
z niedawnych czasów - Józefa Karo i Mojżesza Isserlesa.
Dobrze wykształceni marrani portugalscy
nie byli ściśle związani z judaizmem, dlatego coraz częściej
zdarzała się otwarta krytyka skrupulatności i przemądrzałości
rabinów. Znajdowali się także tacy, którzy poddawali w wątpliwość
prawdę judaizmu w jego rabinicznej i kabalistycznej
postaci.
Uriel da Costa (1590-1640) powrócił
z katolicyzmu na judaizm i osiedlił się w Amsterdamie.
Studiując Pismo Święte zauważył, że życie religijne i
ustalone normy prawne nie zgadzają się z przepisami Mojżesza.
Swoją otwartą krytyką judaizmu rabinicznego ściągnął
na siebie klątwę rabinów. Costa ogłosił
dzieło "Przegląd tradycji faryzejskich" przeciwstawiając
się istniejącemu judaizmowi. Po ciężkich przeżyciach
zginął śmiercią samobójczą.
Leon Modena (1571-1655) przełożył na
język włoski całość rytualnego kodeksu żydowskiego. W
ten sposób wystawił na publiczny widok ukrywane dotąd zwyczaje
judaizmu rabinicznego. Dla większości chrześcijan były
one dziwactwem i śmiesznością.
Józef Salomon Delmedigo (1591-1655)
studiował na uniwersytecie w Padwie i był uczniem Galileusza.
Gdy wywędrował do Polski, praktykował jako przyboczny medyk
księcia Radziwiłła, pod Wilnem na Litwie. Następnie był rabinem
w Hamburgu, Amsterdamie i Pradze, jednakże wszędzie poddawał
w wątpliwość judaizm rabiniczno-talmudyczny.
Szymon Luzzato (1590-1663) mieszkał
w Wenecji i publicznie wykazywał, że największą korzyścią dla
państwa będzie nadanie wolności Żydom. Obliczył, że Żydzi przynoszą
rocznie Wenecji zysk 250.000 dukatów i dają zatrudnienie 4 tys.
pracownikom. Luzatto krytykował także judaizm rabiniczny,
a zarazem przeciwstawiał się Kabale.
Największym myślicielem swojej epoki
był Baruch Spinoza (1632-1677). Ten wielki żydowski filozof
mieszkający w Amsterdamie był przedstawicielem racjonalizmu.
Otwarcie głosił monizm, uznając istnienie tylko jednej
substancji-boga, czyli przyrody (panteizm). W etyce obstawał
przy idei wolności, jako uświadomionej konieczności.
Spinoza zupełnie odszedł od judaizmu, a za głoszone nauki
został obłożone najcięższą klątwą rabiniczną (1656 r.). Opublikował
on dzieło "Traktat teologiczno-polityczny".
Równocześnie w kręgach portugalskich
marranów rozkwitała wiedza i oświata. W wolnej Holandii
rozwijali swoje talenty filozofowie, medycy, matematycy, językoznawcy
i poeci.
Enrique de Paz z Segowii (1600-1660)
pod poetyckim imieniem Antonio Enriquez de Gomez napisał 22
komedie, które były z powodzeniem wystawiane na licznych scenach.
Józef Penso (1650-1703) stworzył hebrajski
dramat "Jeńcy nadziei". Pisał też liczną poezję,
nowele oraz medytacje moralno-filozoficzne.
Poetów marrańskich w Amsterdamie
było tak wielu, że Izaak Nunes (Manuel de Belmonte) założył
akademię poetycką, która miała rozdawać nagrody na najlepszą
poezję. Wiersze portugalskie i łacińskie pisał Nicolas de Oliver
Fullana, który jednocześnie rysował mapy dla Holendrów. Z poetek
wybitną była Isabel Correa.
Filolog Dawid Coen de Lara (1610-1674)
był wybitnym kaznodzieją i autorem książek o treści moralnej.
Dionys Musaphia (1616-1675) studiował i wykładał Pismo Święte
oraz Talmud. O wiele większe znaczenie miał Baltazar
Orobio de Castro (1620-1687), który okazał się zaciekłym przeciwnikiem
chrześcijaństwa.
W 1656 r. Anglia uznała prawną tolerancję
marranów portugalskich jako Żydów. Zamieszkiwali oni
angielskie miasta i ukrywali własną tożsamość narodową. W nowej
rzeczywistości, marrani mieszkający w Londynie zaczęli
zrzucać maskę chrześcijaństwa i powracać na judaizm.
W 1656 r. w Smyrnie (Turcja) Sabbataj Cwi
(1626-1676) ogłosił się Mesjaszem. Zapoczątkował on istnienie
nowego ruchu w judaizmie. Miał on charakter apokaliptyczny
i wyrastał z kabalistyki. Sabbataj Cwi miał małą znajomość
Pisma Świętego oraz Talmudu, pociągała go natomiast
Kabała. W kabalistycznej księdze "Zohar"
odnalazł przypisek, że 1648 r. był początkiem ery zbawienia
(rok 5408). Sabbataj ogłosił, że rządy Tory dobiegły
końca i zdecydowanie przeciwstawił się tradycji rabinicznej.
Sabataj Cwi wraz ze swoimi zwolennikami zajął synagogę
w Smyrnie i czynił wiele rzeczy sprzecznych z zasadami judaizmu.
Ogłosił 18 czerwca 1666 r. dniem zbawienia. W 1667 roku, Sabbataj
Cwi mając do wyboru przejście na Islam lub śmierć, zdecydował
się na to pierwsze.
Wielki ruch mesjanistyczny objął gminy
żydowskie w Azji Mniejszej. Również wśród Żydów europejskich
rosła liczba zwolenników Sabbataja Cwi. W Hamburgu chciano urządzić
demonstrację przeciwko nietolerancji chrześcijan. Wielu Żydów
szykowało się do powrotu do Judei.
Jednakże znaczna część pobożnych Żydów
zdecydowanie sprzeciwiła się Sabbatajowi. Przestrzegali oni
przepisów religijnych judaizmu i wyobrażali sobie Mesjasza
jako pobożnego rabina, natomiast Sabbataj usiłował rozwiązać
Zakon. W ten sposób w większości gmin żydowskich powstały grupki
niedowiarków, broniących tradycji judaizmu rabiniczno-talmudycznego.
Judaizm i Kabała zaczęły wzajemnie się zwalczać.
W 1657 r. Anglia wyraziła zgodę, aby mała
gmina żydowska w Londynie mogła publicznie obchodzić swoje święta
i odprawiać nabożeństwa.
W latach 1658-1705 w Niemczech panował cesarz
Leopold I Habsburg. Zrezygnował on z władzy w Niemczech na rzecz
stanów Rzeszy, zachował natomiast absolutną władzę w swych krajach
dziedzicznych (Austrii, Czechach i w habsburskiej części Węgier).
Był on członkiem zakonu jezuitów. Jezuici
podburzyli dwór i ludność Austrii przeciwko innowiercom, w tym
także przeciwko Żydom.
W 1660 r. pozwolono Żydom ponownie osiedlać
się w Anglii. Był to pierwszy krok do wyzwolenia Żydów, do traktowania
ich nie jako wyrzutków, lecz jako ludzi godnych tego miana.
W 1664 r. fanatyczni studenci uczelni
jezuickiej we Lwowie zaatakowali żydowskie getto. W pogromie
zginęło 100 Żydów.
W 1664 r. spalono w Krakowie za bluźnierstwo
żydowskiego aptekarza R. Matathie.
W latach 1669-1673 w Polsce panował król
Michał Korybut Wiśniowiecki.
W 1669 r. Hiszpania wygnała resztki Żydów
ze swoich ziem w Afryce północno-zachodniej - z Oranu, Mazaquiviery
i innych miast. Wygnańcy osiedlili się
w Sabaudi i Nicei.
W 1670 r. wypędzono Żydów z Wiednia i arcyksięstwa
austriackiego. Opuszczoną dzielnicę żydowską w Wiedniu kupił
od cesarza magistrat miasta i nazwał ją na jego cześć: Leopoldstadt.
Plac synagogi użyto pod budowę kościoła. Wygnańcy
rozproszyli się po Morawach, Czechach i Bawarii.
W owym czasie elektor brandenburski Fryderyk
Wilhelm okazał tolerancję dla Żydów w swoim państwie. Elektor
dobrze rozumiał, że finanse są niezbędne dla prawidłowego rozwoju
państwa, a Żydzi cieszyli się opinią bardzo dobrych finansistów.
Dlatego Żydzi austriaccy otrzymali zgodę na osiedlanie się w
Brandenburgii. W ten sposób powstały gminy żydowskie w Berlinie,
Landsbergu, Brandenburgu i Frankfurcie nad Odrą.
W latach 1674-1696 w Polsce panował król
Jan III Sobieski.
W 1675 r. gmina Żydów portugalskich w Amsterdamie
liczyła 4 tys. rodzin. Zbudowano wówczas wspaniałą synagogę,
ne której budowę pieniędzy Żydom pożyczyli chrześcijanie. W
Amsterdamie działał wówczas wybitny kabalista rabin Jakub
Sasportas (1610-1695), który gorliwie sprzeciwiał się naukom
Sabbataja Cwi.
Śmierć Sabbataja Cwi w 1676 roku była szokiem
dla wielu kręgów judaizmu, który znalazł się w stanie
rozdarcia wewnętrznego. Był to okres głębokich kontrowersji
religijnych.
Po jego śmierci nauki Sabataja Cwi rozpowszechniał
głownie kabalista Natan z Gazy (1644-1680). Uważał on,
że Mesjasz podejmuje wśród męki próbę odtworzenia pierwotnej
harmonii. Ustępuje wobec pozornej przewagi zła tylko po to,
aby pokonać je od środka. Może on oczyścić to, co nieczyste,
sam stając się "nieczystym". Dlatego nie podlega
Prawu Bożemu i może czynić rzeczy zakazane. Mistyczne nadzieje
łączyły się tutaj z usprawiedliwieniem grzesznego trybu życia.
Stopniowo z czasem, zwolennicy tych poglądów zaczęli nauczać
o "świętości grzechu". Kto grzeszy, jest dobry
i uczciwy w oczach Boga, a nieczystość przyciąga ducha świętości.
Uważali oni, że Sabataj Cwi zniósł już całe zło i teraz nic
nie jest niegodziwością.
Po czasie katastrofy
w Polsce i na Ukrainie, społeczność Żydów europejskich bardzo
podupadła, a ubóstwo się wzmogło. Jedynie gminy portugalskie
w Amsterdamie, Hamburgu, Liwornie, Florencji i Londynie utrzymywały
swoje bogactwo. Do wielkich ówczesnych kapitalistów należeli:
Izaak Suasso, który pożyczył Holendrom 2.000.000 guldenów. Francisco
Melo wspierał swoim kapitałem państwo holenderskie. De Pinto
finansował domy sierot i inne obiekty użyteczności publicznej
w Holandii. W Hamburgu mieszkali Tekseirasowie oraz Daniel Abenser,
który udzielał pożyczek polskim królom. W Londynie mieszkał
Salomon de Medina, który miał 80.000 funtów rocznego obrotu.
Pod koniec XVII wieku gminy żydowskie
w Polsce były zubożałe po zniszczeniach wojennych, często zaciągały
pożyczki i miały problemy z wpłacaniem należności do skarbu
państwa. W owym czasie nastąpiło znaczne osłabienie dworu królewskiego,
a zwalczające się obozy magnackie rywalizowały o poszerzenie
sfer swych wpływów. Żydzi próbowali, więc pozyskać poparcie
magnatów, którzy starali się rozciągnąć swe wpływy na miasta.
Powodowało to liczne konflikty mieszczaństwa
z lokalnymi społecznościami żydowskimi.
W latach 1679-1682 Mardochaj z Eisenstadtu
zaczął głosić na Węgrzech, Morawach i Czechach, że Sabbataj
Cwi był prawdziwym Mesjaszem i w trzy lata po swojej domniemanej
śmierci (zmarł w 1676 r.) objawi się i dokona zbawienia. Mardochaj
ogłosił się Mesjaszem i zmartwychwstałym Sabbatajem Cwi. Poglądy
te rozszerzały się po Austrii, Włochach i Polsce, wywołując
poruszenie i wzmacniając rozwój ruchu kabalistyczno-mesjańskiego
sabbatanizmu.
W Turcji wdowa po Sabbataju Cwi ogłosiła
swego syna Jakuba Querido jako Mesjasza, kontynuatora misji
Sabbataja. Jego zwolennicy dopuszczali się wszeteczeństw. Pod
tureckim przymusem przyjęli Islam i założyli sektę "donmeh"
(tzn. "odszczepieńcy").
W XVII wieku w Polsce ogłoszono zasady Kabały.
Uczynił to, Jezajasz Horowic (1632-1689) w Kazimierzu pod Krakowem.
W 1680 r. nastąpił tumult przeciw Żydom w
Brześciu Litewskim, w 1681 r. w Wilnie, w 1682 r. w Krakowie,
w 1687 r. w Poznaniu.
W XVIII wieku ponad jedna czwarta żydowskiej
ludności Rzeczpospolitej Obojga Narodów trudniła się wyszynkiem,
karczmarstwem i produkcja alkoholu.
W XVIII wieku
katoliccy księża na polskich ziemiach powszechnie określali
żydowskie karczmy jako "siedlisko szatana".
Jednocześnie wpajano w umysły polskich chłopów negatywny symbol
Żyda, chciwego na pieniądze, podstępnego, nakłaniającego do
pijaństwa, wciskającego niepotrzebne towary i odpowiedzialnego
za ich długi. W ten i inne sposoby, kościół katolicki podgrzewał
religijne antagonizmy, które łatwo stawały się zarzewiem antyżydowskich
ekscesów.
W XVIII wieku synody kościoła
katolickiego wielokrotnie ponawiały antyżydowskie postanowienia.
Utrudniano budowę nowych synagog i kazano sobie płacić
okup za odstąpienie od zamknięcia synagogi. Często powtarzały
się oskarżenia o mord rytualny.
W 1685 r. Izaak Cantarini wydał w Padua
(Włochy) encyklopedię rabiniczną "Strach Izaaka"
("Pahad Yizhak").
W 1689 r. w pogromie w Pradze (Czechy) zamordowano
100 Żydów. Spalono dzielnicę żydowską i synagogę.
W latach 1697-1704 w Polsce panował król
August II Mocny. Został on zmuszony przez Szwedów do obdykacji.
W latach 1701-1713 w Prusach panował król
Fryderyk I.
W latach 1704-1709 w Polsce panował król
Stanisław Leszczyński. Został on wybrany na króla przez stronnictwo
szwedzkie. W wyniku tej interwencji wybuchła wojna domowa w
Polsce.
W 1705 r. w Anglii utworzono pierwszą hebrajską
prasę.
W latach 1709-1733 w Polsce panował król
August II Mocny. Wojska rosyjskie interweniowały w Polsce, wypędzając
Szwedów i Stanisława Leszczyńskiego.
Przykładem ówczesnych konfliktów wewnątrz
judaizmu jest postać rabina Chachama Cwi Aszkenazi (1660-1718).
Rabi Cwi Aszkenazi urodził się na Węgrzech. Stracił on swoją
rodzinę podczas oblężenia Budy przez Habsburgów. Rabin Aszkenazi
został wówczas wybrany rabinem Sarajewa, a po powtórnym ożenku
został rabinem Hamburgu, Altonu i Wansbeck (1707 rok). W 1710
roku wybrano go aszkenazyjskim rabinem Amsterdamu. W
owym czasie Amsterdam był największym ośrodkiem żydowskim na
świecie. Doszło tutaj do gwałtownych kontrowersji ze zwolennikami
Sabbataja Cwi. Aszkenazi zdecydowani wystąpił przeciwko sabbatanistom.
Po tym konflikcie, rabin Aszkenazi musiał w 1714 roku opuścić
Amsterdam i przenieść się do Lwowa w Polsce. Jednakże spory
w świecie żydowskim dotarły również i na ziemie polskie. Synem
rabina Aszkenaziego był rabin Jaakow Emden, który stanowczo
przeciwstawił się rabinowi Jonatanowi Eibeschutzowi. Rabin Jaakow
oskarżył rabina Jonatana o to, że jest zwolennikiem herezji
fałszywego Mesjasza Sabbataja Cwi. Spór pomiędzy nimi podzielił
na dwie części ówczesny żydowski świat.
Dopowiedzmy jeszcze sobie, że rabin
Jonatan Eibeschutz (1690-1764) był najsłynniejszym w owym czasie
kabalistą. Urodził się w Krakowie (Polska) i był tam
rektorem miejscowej jesziwy. Następnie przeniósł się
do Pragi, gdzie był sędzią. Od 1741 rok zajmował stanowisko
rabina w Metzu, a od 1750 roku rabina w Hamburgu, Altona i Wansbeck.
W latach 1711-1740 w Austrii panował cesarz
Karol VI.
W latach 1713-1740 w Prusach panował król
Fryderyk Wilhelm I. Zreorganizował on administrację państwową
i przede wszystkim dbał o stworzenie silnej armii (całe Prusy
liczyły wówczas 2,5 miliona ludności).
W owym czasie na wschodnich kresach Polski
rozpoczął swoją działalność mistyk Izrael ben-Eliezer
(1700-1760), nazwany Baal Szem Tow (znany jako Beszt). Uważał
się on za cadik ha-dor (hebr. sprawiedliwy pokolenia),
który wystąpi jako Mesjasz, kiedy świat będzie gotowy do zbawienia.
Należał do wyznawców Sabataja Cwi. Uważał, że w Sabataju była
łaska, tylko ten sprzeniewierzył się swemu powołaniu przyjmując
Islam. Baal Szem Tow uważał, że nie ma miejsca na zło, chyba
tylko w przypadku fałszywego poznania. Kto w złu rozpozna boskość,
sprowadzi je ku dobru. Każdy, zatem może zostać oczyszczony
i nie trzeba się bać grzechu. Nie chciał jednak niszczyć grzechu
grzechem (jak to czynili inni następcy Sabataja Cwi), lecz staraniem
czynienia dobra. Nauczał o afirmacji życia, łącząc z tym taniec,
śpiew i świętowanie.
Wokół Baal Szem Towa zgromadziło się
około 10 tys. pobożnych Żydów (chasydów), którzy odróżniali
się od pozostałcyh polskich Żydów długą modlitwą, nowymi rytuałami
religijnymi, wesołością i noszonymi pejsami. Chasydzi
potępiali suchą scholastykę szkół i akademii rabinicznych,
a w Talmudzie widzieli przeszkodę w dotarciu do Boga
Szukali zjednoczenia z Bogiem w postach, tańcach, modłach, kontakcie
z naturą i ludźmi. Ruch bardzo szybko rozpowszechnił się w Polsce,
Podolu i na Ukrainie.
W XVIII wieku doszło do silnego rozdarcia
religijnego w Polsce. Chasydzi kontynuowali zwycięski
pochód na południu Polski i na Ukrainie oraz w Galicji. Napotykali
na silny opór ze strony judaizmu rabiniczno-talmudycznego,
którego przedstawicieli nazywano ortodoksyjnymi "misnagadami"
(hebr. mitnagdim - przeciwnicy). Zwalczające się
stronnictwa zaciekle się spierały z sobą i nawzajem wykluczały
z gmin. Te zaciekłe spory spowodowały z upływem czasu skostnienie
ruchu chasydzkiego.
W 1726 r. cesarz austriacki Karol VI wydał
dekrety familianckie. Na ich mocy w Czechach mogło mieszkać
zaledwie 8541 rodzin żydowskich, a na Morawach 5106 rodzin.
Pozostali musieli albo wyemigrować, albo nie mogli zakładać
rodziny do czasu, gdy umrze posiadacz rodzinnego numerka. Wielu
Żydów decydowało się na zawieranie potajemnych małżeństw zgodnie
z żydowską wiarą. Jednak dzieci z takich rodzin były uznawane
przez władze jako pozamałżeńskie.
W 1728 r. żydzi zakupili ziemię w Newport
Rhode Island (obecny Nowy Jork) pod budowę pierwszej synagogi
w Ameryce Północnej. Oddano ją do użytku w 1763 r.
W 1731 r. w Nowym Jorku otworzono pierwszą
żydowską uczelnię w Ameryce Północnej. Nazywano ją Polonies
Talmud Torah.
W 1732 r. otworzono uczelnię rabiniczną
Talmud Torah w Londynie, w Anglii.
W latach 1733-1763 w Polsce panował król
August II Saski.
W latach 1740-1786 w Prusach panował król
Fryderyk II Wielki. Przeprowadził on
wiele doniosłych reform, a dążąc do wzbogacenia się państwa
pruskiego sprzyjał działalności gospodarczej Żydów.
W latach 1740-1780 w Austrii panowała cesarzowa
Maria Teresa.
W latach 1740-1748 trwała wojna sukcesyjna
austriacka. Przeciwko Austrii wystąpiły Prusy, Francja, Hiszpania
i niektóre państwa niemieckie. Wojna zakończyła się opanowaniem
Śląska przez Prusy.
Gdy wojska pruskie
zajęły Czechy, ludność miejscowa wystąpiła przeciwko Żydom,
których oskarżono o sprzyjanie Prusom. Doszło do licznych prześladowań.
W 1744 r. caryca Elżbieta (1709-1762) zakazała
Żydom podroży do Rosji nawet z wizą. Uczyniono to w celu ochrony
interesów rosyjskich kupców.
W 1744 r. arcykatolicka cesarzowa Austrii,
Maria Teresa, postanowiła wygnać Żydów z Czech i Moraw, jednak
gospodarka państwa bardzo szybko odczuła tą stratę i zaczęła
pogrążać się w kryzysie. Dlatego, cesarzowa w 1748 r. zezwoliła
Żydom na powrót. Wracający Żydzi zastawali swoje domy splądrowane,
a mienie rozgrabione. Żydzi musieli także zapłacić wysoką opłatę
za prawo mieszkania w Czechach przez następnych 10 lat. Liczba
Żydów została również ograniczona przez prawo: w Czechach do
20 tys. rodzin, na Morawach do 5100 rodzin. Tylko najstarszy
syn miał prawo zakładać rodzinę. Każda żydowska rodzina musiała
wpłacać 200.000 guldenów do kasy cesarskiej.
W XVIII wieku, za panowania króla Augusta
Mocnego Sasa nastąpiło zdecydowane pogorszenie położenia Żydów
w Polsce. Nasiliła się samowola magnatów, trwała ostra walka
gospodarcza, a nagonka kleru ułatwiała wytaczanie Żydom procesów
o mordy rytualne. W Polsce w sposób znaczący osłabła
władza królewska. Magnateria i szlachta miały przed oczyma rozpowszechniony,
negatywny obraz Żydów, i obawiały się ich nieuczciwości. Dlatego,
coraz częściej miejsce Żydów w zarządzaniu majątkami przejmowali
Polacy. Ponadto szlachta widziała w Żydach konkurentów w drodze
do awansu społecznego. Dlatego bardzo szybko wprowadzono w Polsce
dla Żydów zakaz sprawowania służby królewskiej i zarządzania
dobrami królewskimi.
W 1746 r. w Polsce Sejm Czteroletni (okres
naprawy Rzeczpospolitej) cofnął żydowskie przywileje i zlikwidował
centralne oraz ziemskie organizacje Żydów. Zgodnie z ustawami
konstytucyjnymi, Żydzi w XVII i XVIII wieku nie mogli nabywać
i posiadać na własność dóbr ziemskich, ani nawet nieruchomości
miejskich. W niektórych tylko miastach prywatnych, za zgodą
ich właścicieli, Żydzi mogli nabywać domy i pałace.
W latach 1747-1756 doszło do głośnych
procesów o mord rytualny w Zasławiu, Żytomierzu i Jampolu.
W 1749 r. założono port Halifax w Nowej Szkocji
(obecna Kanada). Bardzo szybko osiedliło się tam wiele żydowskich
rodzin.
W 1750 r. w Polsce w wyniku wyludnienia i
zniszczeń wojennych dokonały się zmiany w charakterze narodowościowym
mieszkańców miast. Wzrósł poważnie odsetek ludności żydowskiej.
Blisko połowa mieszczan w Polsce było Żydami. Szacuje się, że
spośród 750 tysięcy Żydów mieszkających w Polsce, mieszkała
w miastach. Zajmowali się produkcją rzemieślniczą i handlem.
Prowadzili rozległe operacje kredytowe z klerem i bogatą szlachtą.
W 1755 r. w Polsce pojawił się następca Sabataja
Cwi. Jakub Frank, a tak naprawdę Jankiew Lejbowicz (1726-1791)
ogłosił się Mesjaszem na Podolu. Nauczał, że kontakt z Bogiem
można osiągnąć poprzez radość życia i wzmożoną ekstazę. Uważał
on, że zwłaszcza przez ekstazę seksualna można dobrze przygotować
się do życia religijnego. Poprzez "bramy rozpusty"
wchodzi się do "komnat świętości". Zwolennicy
nazywali go "świętym Panem". Twierdzili, że
tylko księga "Zohar" zawiera prawdziwą naukę
Mojżesza. Franka poparli rabini: Jehuda Leb Krysa z Nadwory,
Nachman Ben-Samuel Lewi z Buska i Eliza Szor z Rohatyna.
W 1756 r. polscy rabini potępili Franka za
wyuzdany tryb życia i rzucili na frankistów uroczystą
klątwę.
W 1757 r. biskup Dembowski postanowił wykorzystać
w Polsce spór pomiędzy rabinami a frankistami. Zarządził
on dysputę religijną w Kamieńcu pomiędzy talmudystami
a frankistami. Frankiści zgadzali się z niektórymi
dogmatami katolickimi i pragnęli wykazać kłamliwość
Talmudu oraz fałszywość judaizmu rabinicznego.
Jednakże dysputa zakończyła się zwycięstwem
talmudystów.
W 1759 r. biskup Mikulski zarządził dysputę
religijną we Lwowie (w Polsce) pomiędzy talmudystami
a frankistami. Dysputę
przegrali talmudyści. Frankiści triumfalnie wykazali,
że księga "Zohar" naucza o Trójcy Św.
jako nauce Pisma Świętego. Katolicy przyznali wygraną
frankistom.
Duchowieństwo rzymsko-katolickie
w Polsce zażądało wówczas od frankistów ochrzczenia się.
Ponad 1000 frankistów przyjęło chrześcijaństwo, w tym
Frank.
W 1759 r. wielkie trzęsienie ziemi zniszczyło
miasto Safed zabijając 2 tys. ludzi, w tym 190 Żydów.
--------------------------------------------------
Materiały opracowywane na podstawie: patrz
.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY HISTORII:
|