Obecnie powinniśmy skoncentrować się na próbie
budowania mostów porozumienia między chrześcijanami a Żydami.
Wybitny animator i uczestnik dialogu chrześcijańsko-żydowskiego,
ks. Waldemar Chrostowski jest zdania, że w ostatnim ćwierćwieczu
napisano więcej pozytywnych rzeczy o Żydach aniżeli w ciągu
prawie dziewiętnastu stuleci. Można więc mieć nadzieję, że owo
budowanie mostów zwolna postępuje. Świadczą o tym w niemałym
stopniu deklaracje kościołów chrześcijańskich, które ukazały
się w ostatnim czasie. Najważniejsze z nich przytoczymy poniżej:
Na pierwszym Zgromadzeniu Ogólnym Rady Kościołów
w 1948 r. w Amsterdamie potępiono antysemityzm jako "grzech
przeciw Bogu i ludziom", oraz uznano "szczególne znaczenie
ludu żydowskiego dla religii chrześcijańskiej".
Na trzecim Zgromadzeniu Ogólnym Rady Kościołów
w 1961 r. w New Delhi wystąpiono przeciwko obwinianiu dzisiejszych
Żydów jako współwinnych śmierci Chrystusa. Ma to doniosłe znaczenie,
ponieważ częstym oskarżeniem było to, że Żydzi ukrzyżowali Jezusa.
Na Drugim Soborze Watykańskim w 1965 r. podpisano
Deklarację Nostra Aetate, o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich.
Czwarty jej punkt dotyczy stosunku do Żydów. Oto kilka cytatów:
"(...) lud Nowego Testamentu zespolony jest duchowo z plemieniem
Abrahama (...) Zawsze też ma Kościół przed oczyma słowa Apostoła
Pawła odnoszące się do jego ziomków, do których należy przybrane
synostwo i chwała, przymierze i zakon, służba Boża i obietnica;
ich przodkami są ci, z których pochodzi Chrystus wedle ciała
Rzym. 9:4-5 (...) Większość Żydów nie przyjęła Ewangelii (...)
Niemniej, jak powiada Apostoł, Żydzi nadal ze względu na swych
przodków są bardzo drodzy Bogu, który nigdy nie żałuje darów
i powołania (...) święty Sobór obecny pragnie ożywić i zalecić
obustronne poznanie się i poszanowanie, które osiągnąć można
zwłaszcza przez studia biblijne i teologiczne, oraz braterskie
rozmowy (...) to, co popełniono podczas Jego /Jezusa/ męki,
nie może być przypisane ani wszystkim bez różnicy Żydom wówczas
żyjącym, ani Żydom dzisiejszym (...) nie należy przedstawiać
Żydów jako odrzuconych, ani jako przeklętych przez Boga, rzekomo
na podstawie Pisma Świętego (...)Poza tym Kościół, który potępia
wszelkie prześladowania, przeciw jakimkolwiek ludziom zwrócone,
pomnąc na wspólne z Żydami dziedzictwo, opłakuje - nie z pobudek
politycznych, ale pod wpływem religijnej miłości ewangelicznej
- akty nienawiści, prześladowania, przejawy antysemityzmu, które
kiedykolwiek i przez kogokolwiek kierowane były przeciwko Żydom."
W 1967 r. Komisja Wiara i Ustrój przy Światowej
Radzie Kościołów wzywała w przyjętym raporcie do dalszych studiów
teologicznych nad judaizmem. Spośród różnych przyjętych ustaleń
warto wymienić następujące:
- lud żydowski istnieje
nadal jako "żywy i widzialny znak" wierności i miłości
Bożej;
- odrzuca się pogląd jakoby
cierpienia Żydów były spowodowane ich grzechami;
- uznaje się winę chrześcijan,
którzy prześladowali lub stali po stronie prześladowców Żydów;
- należy wprowadzić odpowiednie
poprawki w nauczaniu, homiliach czy modlitwach, jeśli podsycają
one uprzedzenia wobec Żydów.
W 1974 r. Komisja do Spraw Stosunków Religijnych
z Judaizmem w Watykanie wydała dokument zatytułowany "Wskazówki
i sugestie w sprawie wprowadzenia w życie deklaracji soborowej
Nostra Aetate nr. 4". Główny nacisk położono na prowadzenie
dialogu, którego warunkiem jest szacunek dla drugiego człowieka.
W 1982 r. Grupa Konsultacyjna do Spraw Kościoła
i Narodu Żydowskiego przy Światowej Radzie Kościołów wydała
"Rozważania ekumeniczne na temat dialogu żydowsko-chrześcijańskiego".
Te rozważania ekumeniczne wskazywały, że Kościół w procesie
określania własnej tożsamości tradycyjnie przypisywał judaizmowi
negatywną rolę w historii zbawienia, przez nauczanie, że:
1). Przymierze z Synaju
zostało anulowane;
2). Kościół zastąpił Izrael
jako lud Boży;
3). Zburzenie Świątyni jest
dowodem, że Bóg odrzuca lud żydowski;
4). Istniejący judaizm to
"skamieniała religia legalizmu".
W 1985 r. Kościół Rzymsko-Katolicki wydał
dokument "Żydzi i judaizm w głoszeniu Słowa Bożego i katechezie
Kościoła katolickiego". Dokument ten nie zawiera nowych
aspektów stosunków chrześcijańsko-żydowskich, ale stara się
przeszczepić reorientację Kościoła wobec Żydów i judaizmu na
grunt najszerzej pojętej katechezy.
W 1988 r. w rezultacie międzynarodowej konsultacji
chrześcijan, zwołanej przez Podzespół do Spraw Dialogu Światowej
Rady Kościołów w Sigtunie /Szwecja/ powstał dokument "Ku
nowemu porozumieniu między Kościołami a Żydami". We wstępie
pisze: "(...) jako chrześcijanie dostrzegamy istnienie specjalnych
stosunków między Żydami i chrześcijanami z uwagi na nasze wspólne
korzenie tkwiące w objawieniu biblijnym. Paradoksem jest fakt,
że te specjalne stosunki często w historii były źródłem napięć
i alienacji, z fatalnymi konsekwencjami dla naszych żydowskich
sąsiadów." Później przypomina się słowa z 1 Mojż. 12:3 :
"(...) powiedział On /Bóg/ Izraelowi, że przez niego będą
otrzymywały błogosławieństwo ludy całej ziemi." Następnie
pisze: "Uznajemy, że zbawcze dzieło Chrystusa pozwoliło się
narodzić nowej wspólnocie wiary w łonie wspólnoty żydowskiej
(...) Stopniowo wytworzyły się, więc dwie wspólnoty wiary, mające
te same korzenie duchowe, ale głoszące zupełnie, co innego.
W miarę upływu czasu wzajemna wrogość i spory coraz bardziej
zatruwały ich stosunki (...) Głęboko ubolewamy, że, w niezgodzie
z Duchem Chrystusowym, wielu chrześcijan wykorzystywało głoszenie
wiary jako broń przeciwko ludowi żydowskiemu, co znalazło kulminacyjny
wyraz w Szoach i wyznajemy, że w ciągu wieków grzeszyliśmy przeciwko
Żydom słowem i uczynkiem. Chociaż nie wszyscy chrześcijanie
we wszystkich epokach i we wszystkich krajach byli winni prześladowania
Żydów, uznajemy, że w tradycji chrześcijańskiej oraz w korzystaniu
przez nią z Pisma Świętego i sprawowaniu liturgii nadal kryją
się takie poglądy i postawy wobec judaizmu i Żydów, które świadomie
lub nieświadomie sprzyjają uprzedzeniom i dyskryminacji (...)
Wraz ze św. Pawłem Apostołem uznajemy, że Bóg żadną miarę nie
odrzucił ludu żydowskiego /Rzym. 11:1-11/ (...) Radujemy się,
że lud żydowski nadal istnieje i że zachował swoje powołanie,
mimo prób unicestwienia go."
Ważny jest także dokument Kościoła Rzymsko-Katolickiego
"Kościół wobec rasizmu", szeroko omawiający uwarunkowania
antysemityzmu. Inne liczne kościoły członkowskie Światowej Rady
Kościołów i krajowe konferencje kościelne wydają oficjalne oświadczenia
dotyczące ich stosunku do antysemityzmu i Szoach, narodu i państwa
Izrael.
[za BIM, nr.1-2/1996]
|