Pierwszym członkiem
gwiezdnym sardyjskiego okresu kościoła, i jego księciem, był
Marsyliusz (znany także jako Marsiglio). Pan powołał go w czasie
wielkich sporów pomiędzy Kościołem i Państwem. Papież wysuwał
wygórowane roszczenia do absolutnej władzy w sprawach zarówno
świeckich jak i religijnych. Szczególnym pomocnikiem Marsyliusza
w walce z papieską supremacją był Occam (William z Ockham, żył
w latach około 1290-1349), angielski franciszkanin. Luter często
wyrażał swoją wdzięczność za wpływ, jaki na niego wywarł.
Marsyliusz i Occam związali się z francuskimi
oraz niemieckimi stronnictwami antypapieskimi i pośród reformatorów
byli uważani za bardziej radykalnych. Dzieło Marsyliusza "Defensor
Fidei" ("Obrońca Wiary") kończy się
42 "Wnioskami", które choć są miejscami niejasne,
przedstawiają bardzo wyraźnie podporządkowanie władzy duchowej
władzy świeckiej. Zdaniem Marsyliusza Kościół nie jest ograniczony
do jakiegokolwiek porządku klerykalnego, lecz składa się z całego
ciała wiernych - kleru i laikatu - którzy wierzą w i wzywają
imienia Chrystusa; biskupi i księża są w zasadzie równi, a papiestwo
nie może w żaden sposób rościć sobie prawa do prymatu. Marsyliusz
nauczał, iż doktrynalnym sztandarem Kościoła jest Biblia. Żaden
duchowny nie ma prawa sądzić ani zmuszać do ekskomuniki przez
świeckie kary; tylko Chrystus osądza heretyków.
Takie nauki były czymś wyjątkowym jak
na tamten wiek, zapowiadało to, co charakteryzowało Protestancką
Reformację: powszechne kapłaństwo prawdziwie wierzących, wyłączny
autorytet Pisma Świętego, ludzkie pochodzenie papiestwa. Zasiał
on nasiona do późniejszego żniwa, sam będąc pionierem tego,
co brat Johnson określa jako Reformację przez jednostki.
Marsyliusz i jego współpracownicy bacznie
obserwowani przez wrogów papieża pojawili się na dworze niemieckim
cesarza Ludwika Bawarskiego z epokową książką Marsyliusza "Defensor
Pacis" ("Obrońca Pokoju"). W niej
swoim zrozumieniem Prawdy zaatakowali całą papieską hierarchię,
dzięki czemu wielce skompromitowali papiestwo. Nie jest rzeczą
zaskakującą, iż wiele z jego nauk zostało potępionych przez
papieża Jana XXII (1327 rok) i że Marsyliusz został napiętnowany
jako heretyk.
Antagonizm pozostawał nieustępliwy długo
po jego śmierci w 1343 roku, a papieska bulla z 1377 roku przyrównywała
wczesne herezje Wycliffe`a do "przewrotnych idei oraz ciemnej
wiedzy Marsyliusza z Padwy o przeklętej pamięci".
- informacje zaczerpnięte z miesięcznika
religijnego "Teraźniejsza Prawda" nr 478.
|