Podstawę judaizmu tradycyjnego (rabinicznego) stanowiła
tradycja. Na jej straży stali w synagogach rabini. Zachowywali
oni autonomię i w zasadzie zawsze byli sobie równi, choć wybitni
i świętobliwi spośród nich cieszyli się szczególnym autorytetem
wśród Żydów. Autorytet rabinów umacniała izolacja środowiska
żydowskiego.
Talmud stanowił źródło wiedzy i to właśnie
dokładna znajomość Talmudu zawsze była podstawowym wyróżnikiem
rabina. We wszystkich dyskusjach głównym autorytetem był Talmud.
Nawet Torę rabini zwykle interpretowali w świetle wykładni talmudycznej.
A w akademiach i szkołach rabinicznych studiowano częściej Talmud
niż Torę.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że Talmud rzadko
porusza temat chrześcijaństwa, natomiast bardzo mocno przeciwstawia
się gnostycyzmowi i dualizmowi. Pomimo tego, wewnątrz nurtu
judaizmu rabinicznego znajdujemy kabalistykę, która w zasadzie
jest połączeniem gnostycyzmu z ascetyzmem i elementami magicznymi.
Jednym z autorów traktatów kabalistycznych był żyjący w XVI
wieku Józef Karo, autorytet prawa rabinicznego (halachy).
Kabalistyka nigdy nie została potępiona, choć umiejętnie wyizolowano
ją wyłącznie do wąskich kręgów zainteresowanych.
|