Początki najstarszej monoteistycznej religii
świata jaką jest judaizm, czy też mozaizm, sięgają
drugiego tysiąclecia p.n.e. Wywodzi się ona z wierzeń dawnych
plemion hebrajskich, które prowadziły początkowo koczowniczy
tryb życia na Bliskim Wschodzie. Historia tej religii ściśle
nawiązuje do historii narodu żydowskiego i w sposób szczególny
jest ona z nim związana do dziś. Toteż podobnie jak w dziejach
narodu, wyróżnia się w historii judaizmu dwa zasadnicze
okresy. Pierwszy z nich określany jest mianem biblijnego,
gdyż Biblia (Stary Testament) stanowi główne źródło
naszych wiadomości o dziejach tej religii w tym okresie. Drugi
zaś określa się mianem judaizmu rabinicznego, który ukształtował
się w czasie działalności rabinów po zburzeniu Świątyni
Jerozolimskiej w 70 roku.
Żydzi pozbawieni Świątyni skupili swoje
życie wokół synagogi i Tory, która jest nie tylko
ich świętą księgą, ale i całym dziedzictwem religijnym.
Na język polski słowo to tłumaczone jest jako Prawo,
Zakon, Pouczenie i w ścisłym znaczeniu odnosi
się do Pięcioksięgu Mojżesza. Jednocześnie terminu Tora
używa się do określenia całej Biblii hebrajskiej, tj.
Starego Testamentu. Obok Tory spisanej istnieje
Tora ustna, dawniej przekazywana jako tradycja ustna,
później spisana w III wieku tworząc Talmud. Podstawą
Talmudu są wersety Miszny, składającej się z sześćdziesięciu
trzech traktatów zgrupowanych w sześciu działach. Regulują one
wszystkie dziedziny życia społeczności żydowskiej. Drugą warstwą
Talmudu jest Gemara, która stanowi komentarze
i dalsze wyjaśnienia do Miszny. Gemara została
spisana w języku aramejskim równolegle w Palestynie i Babilonii.
Skutkiem tego powstały dwa Talmudy: Palestyński
zwany Jerozolimskim i Babiloński. Jednak nie wszyscy
Żydzi uznali tradycje ustne za święte i w połowie VIII
wieku uformował się na Bliskim Wschodzie ruch, który odrzucił
autorytet Talmudu i pozostał przy Starym Testamencie
jako podstawowej wykładni judaizmu. Odłam ten, zwany
karaizmem, skupia się do dziś w gminach w Izraelu, Litwie
i Polsce.
W dzisiejszym judaizmie wyróżnia się
jeszcze kilka innych odłamów: ortodoksyjny, konserwatywny,
reformowany i liberalny. Judaizm ortodoksyjny
podkreśla konieczność ścisłego przestrzegania prawa biblijnego
i talmudycznego. W ramach tego odłamu w końcu XVII wieku
powstał w Polsce i rozwinął się kierunek zwany chasydyzmem.
Judaizm reformowany utrzymuje, iż niektóre nakazy zawarte
w Biblii i Talmudzie obowiązywały tylko w Starożytności
i dziś nie mają znaczenia, inne zaś należy dostosować do zmienionych
warunków życia. Trzeci odłam stanowi judaizm konserwatywny,
przyjmujący potrzebę zmian dawnych zasad, z zachowaniem żydowskiego
sposobu życia oraz idei odrębności narodowej Żydów. Natomiast
kierunek liberalny lub postępowy uważa zasady
judaizmu jedynie za zbiór tradycji narodowych,
które przyczyniły się do zachowania tożsamości narodowej Żydów
i dziś są już nieprzydatne.
Wyznawcy judaizmu znajdują się
na całym świecie, ale obecnie jest ich najwięcej w Izraelu -
4,8 mln i Stanach Zjednoczonych - 5,6 mln.
Podstawą judaizmu jest wiara w jednego Boga
(osobowego, niepodzielnego, będącego bytem niematerialnym, bezcielesnym
i wiecznym), będącego nie tylko stwórcą świata, także jego stałym
"nadzorcą", czy też "opiekunem". Bóg ten
zawarł z ludem Izraela wieczyste przymierze, obiecując ochronę
i pomoc w zamian za podporządkowanie się nakazom Boga. Wiele
innych kanonów judaizmu zmieniało się na przestrzeni wieków.
Podstawową zasadą judaizmu jest wiara
w jednego i jedynego Boga (osobowego, niepodzielnego, będącego
bytem niematerialnym, bezcielesnym i wiecznym), będącego Stwórcą
świata, ojcem całej ludzkości, opiekunem narodu wybranego, surowym,
sprawiedliwym i miłosiernym. Bóg ten zawarł z ludem Izraela
wieczyste przymierze, obiecując ochronę i pomoc w zamian za
podporządkowanie się nakazom Boga. Człowiek powinien oddawać
mu najwyższą cześć, a zbawienie może osiągnąć przez modlitwę,
pokutę, dobre uczynki i wypełnianie przykazań. Wiele innych
szczegółów judaizmu zmieniało się na przestrzeni wieków.
W pierwotnym (biblijnym) judaizmie
nie istniały takie pojęcia, jak życia pozagrobowe lub dusza
nieśmiertelna. Judaizm w tej postaci jest dobrze widoczny
w Biblii (Tanach).
Judaizm nie ma określonych dogmatów
ani jednolicie rozwiniętej koncepcji religii, lecz ma zasady
oparte na Biblii i Talmudzie, które wyznawcy muszą
przyjmować pod groźbą ekskomuniki. Jedynym "wyznaniem
wiary" współczesnego judaizmu jest czternaście
artykułów sformułowanych w średniowieczu przez Mojżesza Majmonidesa
(1135-1204): 1) istnieje Bóg Stwórca, 2) Bóg jest jeden, 3)
Bóg jest bezcielesny, 4) Bóg jest wieczny, 5) tylko Bóg sam
ma prawo do oddawania mu czci i kultu, 6) prorocy byli wysłannikami
Boga i dlatego należy wierzyć ich słowom, 7) Mojżesz jest największym
z wszystkich proroków, 8) Bóg objawił Prawo Mojżeszowi na Synaju,
9) Prawo objawione przez Boga nigdy się nie zmieni, 10) Bóg
jest wszechwiedzący, 11) człowiek otrzyma zapłatę za swe uczynki
na tym i na drugim świecie, 12) należy wierzyć w nadejście Mesjasza,
13) należy wierzyć w zmartwychwstanie zmarłych. Przyjęcie tych
prawd wiary uczynił Majmonides warunkiem osiągnięcia wiecznego
szczęścia.
Prawo żydowskie (halacha) reguluje
życie wyznawcy judaizmu tak szczegółowo, że trudno oddzielić
wyznawanie religii od zajęć doczesnych. Jego podstawą jest Tora,
zinterpretowana w części halachicznej Talmudu. Talmud
dzieli halachę na 613 przykazań (micwot): 248
nakazów i 365 zakazów. Na przestrzeni całych wieków halacha
była wykładana w ogromnej literaturze kazuistycznej w której
do komentarzy dodawano następne komentarze. Za najpełniejszą
powszechnie uznawaną kodyfikację uważa się Szulchan Aruch
sefardyjskiego rabina Józefa Karo z XVI wieku, w wersji uzupełnionej
dla Aszkenazyjczyków przez Mojżesza Isserlesa. Niższego rzędu
wskazówkami są responsy cieszących się autorytetem rabinów,
którzy jednak często wydając odmienne orzeczenia powodowali
zajadłe spory.
Oprócz tego wyznawców judaizmu obowiązuje
obrzezanie, przestrzeganie szabatu, przepisów pokarmowych (tzn.
powstrzymywanie się od spożywania mięsa pewnych zwierząt, np.
wieprzowiny i innych zakazanych w Starym Testamencie)
oraz obchodzenie świąt i postów. Kult judaizmu odprawiany
w synagogach polega głównie na czytaniu tekstów Tory
i innych ksiąg biblijnych oraz ich wyjaśnianiu w połączeniu
z różnymi modlitwami, śpiewami.
Ważną rolę w życiu religijnym Żydów odgrywa
kalendarz wyznaczający cykl świąt. Przyjmują rok 3761 p.n.e.
jako rok stworzenia świata. Ta rachuba pochodzi od kalendarza
księżycowego opracowanego w piątym stuleciu naszej ery przez
greckiego poganina Meton`a. Tą metodę zaczęli Żydzi stosować
w 360 roku naszej ery. Wcześniej stosowali między innymi metody
liczenia czasu Józefusa. Kalendarz żydowski oparty jest na miesiącu
księżycowym i roku słonecznym. Doba zaczyna się wraz z nadejściem
nocy i kończy się wieczorem dnia następnego. Natomiast rok rozpoczyna
się w czasie jesiennego zrównania dnia z nocą.
Święta żydowskie można podzielić na dwie
kategorie: nakazane przez Torę oraz ustanowione później.
Do pierwszych należą:
1.
(Pascha, Święto Przaśników, Święto Przejścia)
- zaczyna się na wiosnę 15-go dnia miesiąca nisan (marzec-kwiecień),
trwa 7 dni w Izraelu, 8 w diasporze i obchodzone jest na pamiątkę
wyjścia ludu Izraela z niewoli egipskiej. Jest to najważniejsze
i największe święto żydowskie. W czasach istnienia świątyni
składano ofiary z baranka, dziś zwyczaj ten zastąpił kawałek
pieczonego mięsa podawany podczas uczty paschalnej zwanej seder
(porządek). Pierwszego wieczoru Paschy każda rodzina
zasiada do uczty sederowej, podczas której najmłodszy
z biesiadników zadaje ojcu rodziny cztery pytania związane z
historią ucieczki Żydów z Egiptu. Opowieść odczytywana podczas
sederu nosi nazwę hagady i przez całe wieki była przepojona
ideą wolności i nadzieją powrotu do ziemi przodków.
2. , czyli Święto Przaśników, które rozpoczyna się
po święcie Paschy.
3.
(Święto Tygodni, Zielone Świątki) - odbywa się
w 6-tym dniu miesiąca siwan (maj-czerwiec), 50 dni po święcie
Paschy i jest w Palestynie świętowaniem żniw, a także rocznicą
nadania Tory na Synaju. Stąd zasadniczą częścią modłów
w synagogach jest odczytanie dziesięciu przykazań.
4.
(Święto Kuczek, Święto Namiotów) - upamiętnia
40-letnią wędrówkę po pustyni po wyjściu z Egiptu, podczas której
Żydzi mieszkali w namiotach. Święto rozpoczyna się 15-go dnia
miesiąca tiszri (wrzesień-październik), trwa 7 dni i zawiera
w sobie elementy radosnego świętowania zbioru plonów. Przez
7 dni Izraelici mieszkają w specjalnie na tę okazję zbudowanych
szałasach ozdobionych zielenią. W siódmym dniu odmawia się w
synagodze modlitwy dziękczynne za dar Tory, a
wieczorem w tanecznym korowodzie obnosi się zwoje Tory
wokół synagogi.
5. (Święto Nowego Roku, Święto Trąbek)
- obchodzone jest 1-go i 2-go dnia miesiąca tiszri i przypomina
o stworzeniu świata i dniu sądu Bożego. Te najbardziej uroczyste
dni kalendarza żydowskiego podkreślają duchową więź pomiędzy
Bogiem a człowiekiem, zaś trąbienie w róg barani (szofar)
rozpoczyna okres pokuty, którego kulminacją jest JOM KIPPUR
(Dzień Pojednania, Sądny Dzień). W przeciwieństwie
do innych świąt Rosz ha-Szana i Jom Kippur nie
upamiętniają żadnego wydarzenia historycznego, lecz uznają Boga
za króla wszechświata, a człowiek musi przed nim ugiąć swą wolę.
Stąd dęcie w szofar jest wołaniem do Boga o miłosierdzie
dla jego stworzeń. Po Rosz ha-Szana następuje 10 dni
pokuty (Jamim Noraim), które stanowią przygotowanie do
Jom Kippur. Każdy powinien wtedy starać się przez skruchę
i żal za grzechy o przebaczenie. 10-go tiszri nadchodzi wreszcie
najbardziej dla Żydów uroczysty dzień w roku, dzień ścisłego
postu - Jom Kippur. Jest to dzień, w którym każdy Izraelita
może oczyścić się z grzechów i uzyskać odpuszczenie.
6. (Dzień Pojednania).
Dla świąt Pesach, Szawuot i
Sukkot cechą charakterystyczną była pielgrzymka do Jerozolimy,
stąd ich nazwa Szalosz Regalim, czyli "trzy święta
pielgrzymie".
Osobną sprawą jest
- cotygodniowy dzień odpoczynku, święty dzień wolny od pracy
rozpoczyna się w piątek wieczorem zapalaniem przez gospodynię
dwóch świec. Mężczyźni udają się do synagogi na modlitwy,
a po powrocie odmawiają błogosławieństwo nad kielichem wina
i chałami, po czym następuje uroczysty posiłek. Zakończenie
Szabatu w sobotę wieczorem czci się wąchaniem wonności oraz
modlitwą nad winem i świecą. Szabat jest pamiątką dzieła stworzenia
i odpoczynku Stwórcy w siódmym dniu.
Święta dodane później,
nie wymienione w Pięcioksięgu, to:
1.
(Losy) - przypada na 14-ty dzień miesiąca adar (luty-marzec)
i upamiętnia uratowanie od zagłady Żydów w Persji, opisane w
Księdze Estery. Przesyła się wtedy prezenty znajomym i ubogim,
nieodłączne są zabawy, maskarady i uczty. Święto jest rodzajem
karnawału żydowskiego.
2.
(Święto Świateł) - jest radosnym świętem obchodzonym
w miesiącu kislew (listopad-grudzień) na pamiątkę wyparcia z
Jerozolimy wojsk syryjskich i oczyszczenia Świątyni w
164 r. p.n.e. Od 25-go kislew przez 8 następnych dni zapala
się kolejne lampy ośmioramiennego świecznika.
Poza tymi świętami do
ważnych i uroczyście obchodzonych obrzędów w życiu Żydów należy
obrzezanie chłopca w 8-ym dniu po urodzeniu, zaś po ukończeniu
13-tu lat obrzęd zwany bar micwa (syn przykazania),
po którym staje się on pełnoprawnym mężczyzną. Specjalne obrzędy
wiążą się również z zaślubinami, czy pogrzebem. Nie sposób wymienić
tu wielu innych codziennych praktyk nakazywanych głównie przez
ortodoksyjny judaizm. Należą do nich m.in. zasady nabożeństwa
synagogalnego, modlitw, wymogi stroju, akcesoria modlitewne,
praktyki obmywań rytualnych, ubój rytualny itp.
Judaizm jest religią
o specyficznym charakterze, gdyż mimo pierwiastków uniwersalistycznych
pozostał religią narodową Żydów, a termin ten określa zarówno
wyznawcę, jak i członka narodu (tzn. tego, kto urodził się z
matki Żydówki). Jeszcze dwa stulecia temu judaizm identyfikował
niemal wyłącznie Żydów. Zerwanie z nim oznaczało praktycznie
utratę tożsamości żydowskiej. Obecnie większość Żydów określa
siebie nie w sensie religijnym, lecz narodowym, bądź kulturowym.
Uznają oni wprawdzie historię swojego narodu, która jest przecież
nierozerwalnie związana z judaizmem, oraz przyznają się
do zasadniczych kategorii żydowskiej wizji świata, ale w sumie
niewielu uczęszcza regularnie do synagogi. Wśród żyjących
obecnie 20-tu mln. Żydów (USA, Izrael, Francja, Anglia, Niemcy,
Ukraina, Polska) tylko kilkanaście procent zachowuje tradycyjny
judaizm.
W Polsce na około 10 000 Żydów liczba wiernych
w gminach wyznaniowych w 1994 r. wynosiła 1220 osób. Pozostali
skupiają się w świeckich organizacjach, bądź nie przejawiają
żadnej działalności społecznej.
BIBLIOGRAFIA:
"Judaizm" - Biblioteka Pisma Literacko-Artystycznego,
Kraków 1989.
"Przypowieściowy leksykon talmudyczny i midraszowy",
Warszawa 1987.
"Świat żydowski", Nicholas de Lange.
"Talmud", Izaak Kramstuck, Warszawa 1869.
"Wielka Literatura Powszechna", Stanisław Lama, Warszawa
1930.
|