Autor: Itmar Grinberg, Ministerstwo Turystyki
Miasto Jerozolima (hebr. Yerushalayim, arab.
Al-Quds) jest duchowym sercem Izraela, ośrodkiem życia politycznego
i kulturalnego. Według danych Israel Central Bureau of Statistics
miasto liczy 704 900 mieszkańców (dane z 2004 r.).
Jest to stolica państwa Izrael, znajdują
się tutaj wszystkie siedziby władz państwa. W mieście ma swoją
siedzibę wiele instytutów naukowych i badawczych. Działa Uniwersytet
Hebrajski, założony w 1918 roku. Jest wiele muzeów. Miasto ma
jednak głównie znaczenie religijne. Jest to główny ośrodek kultu
religijnego chrześcijan, wyznawców judaizmu i islamu. Za świętą
uznają Jerozolimę Żydzi, Chrześcijanie i Muzułmanie. Przybywają
tu liczne pielgrzymki z całego świata. Ponad 1 milion turystów
przybywa tu każdego roku. Rozwinęły się tu różnorodne usługi
turystyczne, które oferują zainteresowanym cały wachlarz usług.
Cały zespół miejski został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa
Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. W zachodniej części miasta
znajdują się nowoczesne osiedla z współczesnymi budynkami.
Jerozolima stanowi fascynujące połączenie
starego i nowego. Dla Żydów niemożliwym jest wyrażenie jej świętości.
Zawsze to zmierzali, do niego tęsknili, o nim marzyli. Ale Jerozolima
jest także nowoczesnym miastem, stolicą współczesnego Izraela.
To miasto, które wielu chce odwiedzić, wielu chce zobaczyć i
je poczuć. Trudno sobie wyobrazić pobyt w Izraelu bez wizyty
w Jerozolimie.
Rys turystyczny:
Wzgórza Jerozolimskie tworzą "siodło"
lub antyklinę (forma fałdu skalnego), pomiędzy wyższymi o 200
metrów wzgórzami Hebronu na południu, a wzgórzami Betel na północy.
Na północ od Jerozolimy, w rejonie Gibeonu, znajduje się płaskowyż.
W ostatnich czasach wybudowano tutaj nowoczesne międzynarodowe
lotnisko Atarot Jerusalem. Tutejsze wzgórza są nagie, ogołocone
z drzew. Przez cały czas prowadzi się rozległe akcje zalesiania,
jest to jednak praca długoterminowa.
Sama Jerozolima położona jest na wschodniej
krawędzi "siodła", na wysokości 770 metrów, na skrzyżowaniu
wielu ważnych dróg z zachodu na wschód i z południa na północ.
Miasto ze wszystkich stron otoczone jest dolinami.
Do Jerozolimy można wjechać wygodną dwujezdniową
drogą nr 1 z kierunku Tel
Awiwu i lotniska
międzynarodowego Ben-Guriona. Droga nr 1 omija centrum miasta
i kieruje się w stronę Morza
Martwego. Jeśli skręcimy w stronę centrum Jerozolimy, znajdziemy
się w obrębie Nowego Miasta. To właśnie w tej części miasta,
daleko od centrum i starej zabudowy, znajduje się główny dworzec
autobusowy. Tutaj docierają i stąd odjeżdżają prawie wszystkie
autobusy z wszystkich ważniejszych miejscowości w całym kraju.
Dworzec znajduje się przy Jaffa Road. Stąd do Tel
Awiwu jedzie się 1 godzinę, do Tyberiady
2 godziny i 30 minut, do Hajfy
2 godziny, do Ejlatu
4 godziny i 30 minut. Z dworca autobusowego można dostać się
autobusami miejskimi do prawie każdej części Jerozolimy.
Aby się w Jerozolimie nie zgubić, należy
pamiętać o jej podziale na trzy odrębne części: Stare Miasto,
Wschodnią Jerozolimę i Nowe Miasto (zwane również Jerozolimą
Zachodnią).
---------------------------------------------------------------------
STARE MIASTO
---------------------------------------------------------------------
Nasze zwiedzanie miasta rozpoczniemy od jego
wschodniej, starej części. To tutaj znajdują się najstarsze
zabytki, to jest właśnie Stare Miasto Jerozolimy. Otoczone jest
ono murem obronnym (XVI wiek), ciągnącym się na długości 4,5
kilometra. Jest on wzmocniony przez 35 baszt i cytadelę. Do
starego miasta prowadzi siedem bram (Damasceńska, Nowa, Jafska,
Syjońska, Gnojna, Lwia i Heroda). Ósma, zwana Złotą, pozostaje
zamurowaną od czasów Sulejmana. Całość murów obronnych z bramami
poddano gruntownej renowacji. Utworzono tu Jerozolimski Park
Narodowy otaczający mury Starego Miasta.
Naszą wycieczkę po murach zaczniemy
od bramy najstarszej, w murze północnym położonej, Bramy
Damasceńskiej (arab. Bab al-Amud [brama kolumny],
hebr. Sha'ar Shechem [brama Nablus]). Jest to najpiękniejsza
i najbardziej zatłoczona ze wszystkich bram. Została zbudowana
w 1538 roku przez Sulejmana Wspaniałego w miejscu dawnej bramy,
najpierw rzymskiej, później z czasów krzyżowców. Pozostałości
po tych fortyfikacjach są widoczne do dziś. Wewnątrz znajduje
się mały dziedziniec z czasów rzymskich. Po stronie wewnętrznej
jest dzielnica muzułmańska Miasta Starego. Po zewnętrznej stronie
wychodzi się na rozległy plac, częściowo zajęty przez licznych
przekupniów. A dalej, za Sultan Suleyman Street rozciąga się
arabska dzielnica Jerozolimy Wschodniej. Idąc w kierunku wschodnim,
w odległości zaledwie 100 metrów spotkamy Bramę Heroda
(arab. Bab as-Zahra [brama kwiatów], hebr. Sha'ar
HaPerahim). Brama ta nie ma jednak nic wspólnego z Herodem,
ani z kwiatami. Zbudowano ją w XVI wieku i łączy dzielnicę muzułmańską
z centrum Jerozolimy Wschodniej. Następnie, po około 200 metrach,
mury wykręcają przy Muzeum Rockefellera w kierunku południowym.
Po dalszych 300 metrach znajduje się Brama Lwia, zwana
też Bramą św. Szczepana (arab. Bab al-Ghor [brama Jordanu],
hebr. Sha'ar Ha'Arayot [brama lwów]). Nazwa hebrajska
tej bramy pochodzi od dwóch par lwów wyrytych po obu stronach
łuku. Przez tą bramę prowadzi droga na Górę Oliwną i do ogrodu
Getsemani. Bramę zbudowano w 1538 roku w miejsce dawnej bramy
rzymskiej. Wiążą się z nią różne legendy chrześcijaństwa - między
innymi, uważa się, że właśnie tą bramą wyprowadzono z miasta
Szczepana na ukamieniowanie. Zaraz za Bramą Lwią zaczyna się
Wzgórze Świątynne. Znajduje się tutaj otoczona tajemniczością
Brama Złota (arab. Bab al-Rahma [brama wieczna],
hebr. Sha'ar ha-Rahamim [brama miłosierdzia]). W obecnej
swojej konstrukcji zachowała ona elementy architektury z czasów
Heroda. Była to wówczas wschodnia brama do Świątyni, zamurowana
przez muzułmanów w 1530 roku, by uniemożliwić wyznawcom innych
religii dostępu do Wzgórza Świątynnego. Chrześcijanie utrzymują,
że właśnie tędy wjechał na osiołku do miasta Jezus w niedzielę
palmową. Niektórzy Żydzi twierdzą, że pewnego dnia wkroczy przez
nią Mesjasz, albo że zostanie ona otwarta w dzień sądu. I jedni
i drudzy przywiązują duże znaczenie do ustępu z Księgi Ezechiela
44:2, który mówi, że brama ta ma być zamknięta, bo przeszedł
przez nią Bóg, a w przyszłości "jedynie władca może w niej
zasiadać". Za Wzgórzem Świątynnym, po stronie północnej,
w murach obronnych miasta, znajduje się Brama Gnojna
(arab. Bab al-Maghariba [brama Maurów], hebr. Sha'ar
HaAshpot). Jest ona najmniejsza z bram miejskich Jerozolimy.
Wybudowano ją w 1540 roku na miejscu starej. Znajduje się ona
najbliżej Zachodniego Muru i to przez nią wchodziło się kiedyś
do Świątyni. Po stronie wewnętrznej znajduje się dzielnica żydowska
ze Ścianą Płaczu. Po stronie zewnętrznej jest Dolina Cedronu.
Dalej, około 350 metrów na zachód, znajduje się Brama Syjońska
(arab. Bab Haret al-Jahud [brama Dzielnicy Żydowskiej],
hebr. Sha'ar Ziyyon). Te fortyfikacje zostały wybudowane
w 1540 roku. W bramę wmurowana jest tablica pamiątkowa poświęcona
poległym żołnierzom żydowskim, którzy próbowali tędy w 1948
roku przebić się z pomocą oblężonym mieszkańcom dzielnicy żydowskiej.
Na murach i bramie są bardzo wyraźnie widoczne ślady walk tamtych,
minionych. To przez tę bramę Jordańczycy wypędzili Żydów ze
Starego Miasta w 1948 roku. Była zamknięta aż do ich powrotu
w roku 1967. Za Bramą Syjońską mur idzie wzdłuż dzielnicy ormiańskiej
i wykręca w kierunku północnym do Cytadeli (wieży Dawida). Za
Cytadelą znajduje się Brama Jafy (arab. Bab al-Khalil
[brama przyjaciela], hebr. Sha'ar Yafo). Właściwa brama
to silnie ufortyfikowana (wybudowana w 1588 roku), choć niewielka
budowla z zygzakowatym przejściem tunelem dla pieszych. Jest
to jedna z najstarszych bram dawnej Jerozolimy. Dopiero później,
w roku 1898, przebito drogę w tej bramie, aby cesarz Wilhelm
II mógł wjechać powozem do miasta. Pobożni Żydzi ortodoksyjni
wierzą, że ukryta w Bramie Jafy mezuza (skrawek Pisma umieszczany
przy drzwiach) została napisana przez samego Boga. Po stronie
zewnętrznej jest Miasto Nowe. Następnie mur miejski wykręca
w kierunku zachodnim i idzie wzdłuż dzielnicy chrześcijańskiej,
by zygzakiem wykręcić na wschód przed Bramą Nową (arab.
Bab al-Dżadid, hebr. Sha'ar HeHadash). Jest to
niewielkie przejście wiodące do dzielnicy chrześcijańskiej,
zbudowane w 1887 roku. Podczas okupacji jordańskiej było zamknięte,
by ponownie je otworzyć po wyzwoleniu w roku 1967. Mur dalej
idzie w kierunku wschodnim, ku Bramie Damasceńskiej, zamykając
w swoim obrębie Stare Miasto.
Po murach prowadzi szlak turystyczny.
Trasa dzieli się na dwie części: od Bramy Jaffy na północ przez
Bramę Nową, Damasceńską i Heroda do Bramy św. Szczepana, oraz
od Bramy Jaffy na południe przez Bramę Syjońską do Bramy Gnojnej.
Ze względów bezpieczeństwa zamknięty jest odcinek wzdłuż Wzgórza
Świątynnego. Mury otwarte są od soboty do czwartku w godz. 9.00-16.00,
w piątki i święta w godz. 9.00-14.00. Odcinek od Bramy Jaffy
do Bramy Syjońskiej otwarty jest dłużej, aż do godz. 21.30 (od
niedzieli do czwartku). Czas zwiedzania to około 3 godzin.
Otoczone murami obronnymi Stare Miasto zajmuje
zwartą powierzchnię 1 km2, na której mieszka 20 tysięcy mieszkańców.
Wąskie uliczki wiją się i kluczą pomiędzy domami. Łatwo jest
tutaj pobłądzić. Stare miasto podzielone jest na cztery dzielnice:
w części północno-wschodniej jest dzielnica muzułmańska, w okolicach
Bazyliki Grobu jest dzielnica chrześcijańska, na stokach zachodniego
wzgórza naprzeciw Ściany Płaczu jest dzielnica żydowska, najmniejsza
dzielnica ormiańska otoczona jest dodatkowym, wewnętrznym murem.
Przechodząc z jednej dzielnicy do drugiej, mamy wrażenie, jakbyśmy
wędrowali po różnych miastach, całkowicie od siebie różnych.
Czystość i monumentalność dzielnicy żydowskiej, zbudowanej od
podstaw po 1967 roku, nie da się porównać z typowo wschodnim
rozgardiaszem dzielnicy muzułmańskiej. Panuje tam nieporządek
usankcjonowany co najmniej siedmioma wiekami nieprzerwanej chaotycznej
zabudowy. Również dzielnicom ormiańskiej i chrześcijańskiej
nie można odmówić schludności, co prawda adaptowanej tu do warunków
Bliskiego Wschodu, bo przecież w tych obu dzielnicach zamieszkuje
również ludność arabska.
------- Dzielnica Muzułmańska -------
Dzielnica Muzułmańska jest najgwarniejszym
i najgęściej zaludnionym obszarem Starego Miasta Jerozolimy.
Zajmuje północną i środkową część miasta. Jest to gęsto zaludniony
labirynt wąskich uliczek, zaułków i hałaśliwych arabskich targowisk
(suków - arab. bazar). Pełno tu Arabów ze swoją orientalną
kulturą i muzyką. Obecny jest tu także bałagan i brud, niestety
nieodłączny Arabom. Głównym wejściem do muzułmańskiej dzielnicy
jest Brama Damasceńska. Około 100 metrów za bramą znajduje się
ważne rozwidlenie dróg. Tutaj rozpoczynają się dwie główne ulice
dzielnicy: Al-Wad Road i Souq Khan az-Zeit Street. Przy Al-Wad
Road ciągną się przeróżne sklepiki i stragany kupieckie. Ulica
ta przecina Via Dolorosa i prowadzi prosto do Ściany Płaczu
w dzielnicy żydowskiej. Jeszcze bardziej ruchliwą jest Souq
Khan az-Zeit Street, która jest zarazem umowną granicą pomiędzy
muzułmańską i chrześcijańską dzielnicą Starego Miasta. Znajdują
się przy niej dwa tanie i najbardziej popularne schroniska:
Tabasco Hotel i Al-Arab.
Centralnym punktem dzielnicy muzułmańskiej
jest góra Moria - Wzgórze Świątynne - na której znajduje
się obszerny teren ogrodzony murem wyznaczającym obszar czcigodnego
dziedzińca (al-Haram ash-Sharif) muzułmanów. Wyjątkową
świętość góry Moria uznają wszystkie trzy religie: judaizm,
islam i chrześcijaństwo. Wznoszą się tutaj zbudowane przez Muzułmanów:
Kopuła Skały i meczet Al-Aqsa. Zostały one wzniesione na miejscu
ruin zniszczonej przez Rzymian żydowskiej Świątyni, gdzie niegdyś
stała Arka Przymierza. Dziesięć bram łączy Wzgórze Świątynne
z wąskimi uliczkami na zewnątrz. Nie-muzułmanie mogą jednakże
wchodzić wyłącznie dwoma wydzielonymi bramami: Bab al-Maghariba
(Brama Maurów) i Bab as-Silsila (Brama Łańcucha) w pobliżu Ściany
Płaczu. Muzułmanie mogą wchodzić przez wszystkie pozostałe bramy.
Są to (po zachodniej stronie): Bab el-Masatarak, Bab el-Qatanin,
Bab el-Hadid, Bab el-Nazir, Bab el-Ghawanima; (po północnej
stronie): Bab el-Atim, Bab Hitta i Bab el-Asbat. Wejście na
Wzgórze Świątynne jest bezpłatne, należy jednak pamiętać o odpowiednim
skromnym ubraniu. Płatne jest tylko zwiedzanie meczetów. Centralne
miejsce Wzgórza Świątynnego to Kopuła Skały, która się
wznosi nad świętą skałą, na której Abraham składał ofiarę ze
syna swego (1 Mojż. 22:2-19). Według tradycji islamu, ze skały
tej prorok Mahomet wstąpił do nieba, by zasiąść u boku Allaha.
Kopułę wzniesiono dla pielgrzymów w celu ochrony ich przed słońcem.
Cała kopuła jest przepięknie zdobiona kunsztownymi mozaikami
i cytatami z Koranu (odnowione w 1963 roku). Dawna złota kopuła
już dawno zniknęła i została zastąpiona elektrolitycznie powlekaną
kopułą z aluminium, sfinansowaną przez kraje arabskie Zatoki
Perskiej. Kopuła zachwyca wyłożoną niebieską glazurą fasadą
i złotą powierzchnią. Po obu stronach znajdują się łuki i minarety,
a także dwie piękne fontanny. Wewnątrz, pośrodku, znajduje się
otoczona drewnianym ogrodzeniem skała. Wedle tradycji jest to
środek świata. Schody pod skałą prowadzą do jaskini zwanej Studnią
Dusz. W to miejsce modlitw muzułmanek niechętnie wpuszcza się
turystów. Do samej Kopuły Skały nigdy nie wpuszcza się Żydów
ortodoksyjnych. Odrębnym budynkiem Wzgórza Świątynnego jest
meczet Al-Aqsa, mogący pomieścić około 5 tysięcy wiernych.
Wewnątrz znajduje się kunsztownie rzeźbiona nisza modlitewna
zwrócona w stronę Mekki (świętego miejsca Islamu). Jako ciekawostki
znajdują się tutaj kolumny ofiarowane przez Mussoliniego oraz
pięknie malowane sufity, będące darem króla Egiptu, Faruka.
Na Wzgórzu Świątynnym na naszą uwagę zasługuje jeszcze najpiękniejsza
w Jerozolimie fontanna Sabil Qaitbay, wzniesiona w 1482 roku.
Dodatkowo znajdują się tutaj jeszcze inne zabytkowe budynki
(np. Stajnie Salomona i ogród po stronie wschodniej przy Bramie
Złotej), do których władze muzułmańskie zamknęły całkowicie
dostęp turystom. Całe wzgórze jest miejscem szczególnej uwagi
tak władz żydowskich, jak i muzułmańskich. Wzgórze jest otoczone
posterunkami, a całą okolicę patrolują izraelscy żołnierze w
kamizelkach kuloodpornych. Niekiedy przy bramach wejściowych
dochodzi do krwawych zamieszek, gdyż Żydów pobożnych męczy zakaz
wstępu do miejsca dla nich tak bardzo świętego.
Na północ od Wzgórza Świątynnego, nieopodal
jego północnego i zachodniego muru, wznoszą się budynki Mameluków.
Zostały one wzniesione w latach 1250-1517. Wśród wąskich uliczek
znajdują się tutaj liczne meczety, szkoły religijne oraz klasztory.
Kunsztownie zdobione są przykładem wspaniałych dokonań architektury
Islamu. Tuż obok wznosi się najpiękniejszy przykład architektury
Krzyżowców w Jerozolimie - kościół św. Anny (XII wiek)
zbudowany w pobliżu Bramy św. Szczepana. Według tradycji niektórych
Chrześcijan, znajdował się tutaj dom Joachima i Anny, rodziców
Marii (matki Jezusa). Podziemna kaplica ma być podobno miejscem
narodzin Marii. Obok tego pięknego romańskiego kościoła znajdują
się zabytkowe ruiny z biblijną sadzawką Betesda (w której
Jezus uzdrowił chorego - Jan 5:1-18).
Przez dzielnice muzułmańską i chrześcijańską
prowadzi Via Dolorosa, którą szedł Jezus, dźwigając krzyż
na miejsce stracenia. Zaczyna się ona w dzielnicy muzułmańskiej
na dziedzińcu rzymskiej twierdzy Antonina (obecnie jest tu szkoła
muzułmańska). Dalej biegnie obok łuku Ecce Homo (jest on częścią
łuku triumfalnego z czasów cesarza Hadriana), i prowadzi do
Bazyliki Grobu Świętego, w dzielnicy chrześcijańskiej. Niedaleko
Bazyliki znajdują się słynne arabskie bazary, na których można
kupić praktycznie wszystko, od pamiątek, poprzez wyroby ze skóry
i metalu, po odzież i dywany. Są też bazary spożywcze z mięsem
i słodyczami, owocami i przyprawami.
Idąc od Bazyliki Grobu Świętego w stronę
Wzgórza Świątynnego, idziemy ulicą Aqabat at-Takiya. To tutaj
znajduje się pałac pani Tunshuq, wzniesiony w 1388 roku. Naprzeciwko
pałacu znajduje się grobowiec pani Tunshuq (1398 rok). Budowle
te są wspaniałym przykładem architektury mameluków.
Na samym południowym skraju dzielnicy muzułmańskiej
znajduje się jeszcze jedna atrakcja turystyczna. Na rogu ulic
Habad i St Mark Rd można wejść po metalowych schodach, lub w
rogu Khan as-Sultan po kamiennych stopniach, na szczyt dachów
okolicznych domów. Widać stąd zamęt targowy ulic w dole, gwar
tłumu turystów i wrzawę przekupniów targu miejskiego. Zupełnie
inne widoki są w nocy, w blasku księżyca domy Miasta Starego.
------- Dzielnica Żydowska -------
Dzielnicę żydowską można w przybliżeniu określić
jako obszar na południe od Bab as-Silsila (ulica prowadząca
do bramy na Wzgórze Świątynne) i na wschód od Habad Street,
za którą zaczyna się dzielnica chrześcijan. Dzielnica żydowska
została gruntownie odbudowana po wyzwoleniu Jerozolimy w 1967
roku. Wszędzie znajdują się nowe oszlifowane kamienie, z utrzymanym
starym stylem architektonicznym. Niestety czas okupacji jordańskiej
(lata od 1948 do 1967 roku) zniszczył większość zabytków tutejszych
(Arabowie niszczyli wszelkie ślady żydowskości Jerozolimy),
to mimo wszystko znajdziemy tu wiele atrakcji. Zabytki zostały
odbudowane z niebywałą dokładnością. Panuje tu cisza i spokój.
Uliczki i placyki są czyste, a zabudowania nowe. Atmosfera jest
tu nieco odświętna. Dzielnica jest niezwykle bezpieczna, i nawet
małym dzieciom nic tu nie zagraża.
Przez środek dzielnicy żydowskiej biegnie
główna ulica Jerozolimy rzymskiej i bizantyńskiej - Cardo
Maximus. Dawniej była to szeroka (20 metrów) aleja kryta
kolumnadą i wyłożona kamiennymi płytami, która biegła przez
całą szerokość miasta, od Bramy Syjońskiej po Bramę Damasceńską.
Dzisiejsze Cardo to odcinek odrestaurowanej alei z czasów krzyżowców,
leżący 6 metrów poniżej dzisiejszego poziomu miasta. Współczesne
Cardo jest krótsza od dawnego i liczy zaledwie 200-metrów. Cardo
Maximus jest głównym wejściem na teren dzielnicy żydowskiej
od strony dzielnic muzułmańskiej i chrześcijańskiej. Znajdziemy
tu liczne sklepiki z biżuterią i antykami, oraz zaciszne kawiarenki.
Na Cardo, w Muzeum Ostatniego Dnia (One Last Day Museum)
można zobaczyć dokumentację wydarzeń z dnia 28 maja 1948 roku,
kiedy dzielnica żydowska została zajęta przez Jordańczyków.
Na wschód od Cardo znajduje się wspaniale ocieniony drzewami
plac Hurva. Jest to piękny, wyłożony kamiennymi płytami
placyk. Jest to najpopularniejsze miejsce spotkań w dzielnicy
żydowskiej. Obok można zobaczyć stare synagogi, a zwłaszcza
ruiny synagogi Hurva, wzniesionej przez gminę aszkenazyjską
w 1864 roku, a wysadzoną przez Jordańczyków w 1948 roku. Niegdyś
była budowlą-symbolem Starego Miasta. Do chwili obecnej odbudowano
jako pomnik, łuk w kształcie kopuły synagogi Hurva. Ostatnio
władze państwowe podjęły decyzję o odbudowie w całości, w kształcie
pierwotnym synagogi Hurva. W pobliżu znajduje się synagoga
Ramban, której nazwa jest akronimem od imienia rabina Moshe
ben Nahmana. Ta piękna mała synagoga jest prawdopodobnie najstarszą
w Jerozolimie. Ufundował ją w 1267 roku Ramban. Muzułmanie zniszczyli
ją w 1474 roku, ale później została odbudowana, stając się główną
synagogą Jerozolimy. Od 1588 roku Żydom zabraniano tutaj modlenia
się. Na dachu budynku znajduje się taras widokowy, z którego
można oglądać ruiny synagogi Hurva. Obok dawna synagoga Karaitów,
nosząca nazwę Anan ben-David. Synagogę wzniesiono w 1400 roku.
Jordańczycy zniszczyli ją i całkowicie splądrowali w 1948 roku.
Synagogę odrestaurowano i ponownie otwarto po 1967 roku. Przy
Placu Hurva, po stronie wschodniej, znajduje się wspaniałe Muzeum
Archeologiczne Wohla. W tym muzealnym kompleksie jest ukazany
w całości obraz życia Jerozolimy za czasów Heroda.
Na południe od Placu Hurva znajdują
się cztery synagogi sefardyjskie, z których dwie wybudowano
w XVI wieku. Najstarsza jest synagoga Kahal Kadosz Talmud Torah,
która w 1588 roku otrzymała nazwę Elijahu HaNavi. Synagoga Kahal
Kadosz Gadol została wybudowana przed rokiem 1615 i jest też
zwana synagogą rabbiego Johanana ben Zakkaja. Synagoga Środkowa,
otwarta około 1750 roku, była pierwotnie pomieszczeniem dla
kobiet. Natomiast synagoga Istambułska została wzniesiona w
1764 roku przez uchodźców z Turcji. Podczas działań wojennych
1948 roku, ukrywało się tutaj 800 Żydów. W okresie okupacji
jordańskiej, okradziono je doszczętnie i zmieniono w owczarnie.
Po 1967 roku odbudowano je wykorzystując gruz synagog włoskich,
zburzonych przez nazistów w II wojnie światowej. Obok znajduje
się plac Batei Masheh Square z przytułkami Batei Masheh. Jest
to hostel Rotschilda wzniesiony w 1871 roku. W jego piwnicach,
w czasie walk roku 1948, schronienie znalazły setki żydowskich
mieszkańców miasta, kiedy Jerozolimę zajęli Jordańczycy. Później
większość tutejszych zabudowań Arabowie wyburzyli. Obecnie w
hostelu Rotschilda znajdują schronienie nowo przybyli Żydzi
z Europy. Obok hostelu znajdują się stopnie wiodące w dół, do
podziemnej absydy kościoła Nea, zbudowanego w 543 roku. Była
to niegdyś najpiękniejsza i najwspanialsza świątynia chrześcijaństwa.
Na północ od Placu Hurva znajduje się
Centrum Rahel Yanait Ben-Zvi z makietą Jerozolimy z okresu
Pierwszej Świątyni. W centrum odbywają się również konferencje
i pokazy audiowizualne z historii miasta od 1000 do 586 roku
p.n.e. Kawałek za Centrum znajduje się Wieża Izraelitów
z bramą z okresu oblężenia miasta przez Babilończyków i zniszczenia
Pierwszej Świątyni. Nieco na wschód od tego miejsca znajduje
się Spalony Dom (The Burnt House). Jest to całkowicie
zrekonstruowany prywatny dom z czasów Drugiej Świątyni (z I
wieku). Został on spalony przez Rzymian podczas zdobywania miasta.
Co 30 minut odbywa się tu pokaz audiowizualny, informujący o
wykopaliskach. Podobny temat omawia Muzeum Starej Jiszuwy (Muzeum
Old Yishuv Court), na zachód od Cardo Maximus. Jiszuw (Yishuv)
to dawna społeczność żydowska sprzed utworzenia współczesnego
państwa Izrael. Każde pomieszczenie tego zabytkowego domu przedstawia
kolejny aspekt życia mieszkańców dzielnicy żydowskiej (dawni
aszkenazim i sefardim) przed jej zniszczeniem
przez Jordańczyków w 1948 roku.
Centralnym punktem dzielnicy żydowskiej jest
Ściana Płaczu, lecz idąc do niej spotkamy po drodze kompleks
kościelny Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego. Kiedy
archeolodzy przystąpili do rekonstrukcji tego kompleksu, ortodoksyjni
Żydzi wystąpili z otwartym żądaniem zniszczenia tego kościoła.
Nie chcieli oni budowli takich (z obrazami i posągami) na drodze
wiodącej do Ściany Płaczu.
Pod Ścianą Płaczu zawsze można spotkać
modlących się Żydów. Jest to pozostałość zewnętrznego muru po
Drugiej Świątyni Jerozolimskiej, zbudowanej w końcu VI wieku
p.n.e. na miejscu Świątyni, wzniesionej przez Salomona. Na tym
fragmencie muru zbudowanego około 20 roku p.n.e. opierał się
dziedziniec Drugiej Świątyni. Do 688 roku Żydzi gromadzili się
co rok, by lamentować nad Kamieniem Węgielnym, na którym niegdyś
wzniesiono Świątynię. W 688 roku w tym miejscu muzułmanie wznieśli
Kopułę Skały, zamykając dostęp Żydom. Od tego momentu, Żydzi
mogą lamentować jedynie przy zewnętrznym murze. Obecnie, pobożni
Żydzi wtykają kartki z modlitwami i prośbami do Boga między
kamienie starożytnego muru wierząc, że jest to miejsce najbardziej
zbliżone do domu Boga. Do Ściany Płaczu można przyjść codziennie,
o każdej porze dnia i nocy, o ile tylko jest się przyzwoicie
ubranym. Ścianę można odwiedzić w internecie, na stronie HaKotel,
gdzie przekazywany jest na żywo obraz z kamery video.
Przy Ścianie Zachodniej znajduje się synagoga
pod Łukiem Wilsona. Wielu religijnych Żydów przychodzi się tu
modlić. Pod Ścianą (hebr. "HaKotel Hama'aravi")
nigdy nie jest pusto. W każdej godzinie dnia i nocy nie brakuje
Żydów, którzy żarliwie wypowiadają tu swoje błagania i modlitwy.
Dziś można oglądać jedynie 2/3 potężnego
500-metrowego umocnienia wybudowanego przez Heroda przy zachodnim
zboczu góry Moria. Jednakże Żydzi przez wiele lat prowadzili
prace archeologiczne mające na celu odsłonięcie fragmentów,
które od stuleci kryły się przed ludzkim wzrokiem. Dzięki tym
pracom, 24 września 1996 roku, premier Beniamin Netaniahu otworzył
tunel turystyczny biegnący wzdłuż Muru Zachodniego. Wejście
do tunelu znajduje się przy Via Dolorosa. Korytarz jest tak
wąski, że nie mogą się na nim minąć dwie grupy zwiedzających.
Ogranicza to w poważnym stopniu ruch turystyczny. Szlak turystyczny
wiedzie wzdłuż Muru Zachodniego. Na jego końcu, turyści mogą
rzucić okiem na niesamowite wnętrze drugiego tunelu - do którego
wstęp jest zamknięty z powodu sprzeciwów muzułmanów. Drugi tunel
zaczyna się na końcu Muru Zachodniego i biegnie prastarym jerozolimskim
wodociągiem do ogromnych zapadłych cystern i pozostałości po
ogromnych płytkich rynsztokach. Niestety turyści mogą tylko
o tym poczytać, po czym muszą cofać się tą samą drogą. Religijni
Żydzi często przychodzą do tunelu, w miejsce, które w 1986 roku
zostało zamurowane przez muzułmanów. Muzułmanie zamurowali cegłami
wejście do ukrytej galerii. Religijni Żydzi wierzą, że właśnie
na jej końcu płonął niegdyś świątynny ogień.
W ostatnich latach narodziło się wiele
zwyczajów związanych ze Ścianą Zachodnią, czyli HaKotel. Niektóre
z tych tradycji zainicjowali rabini, inne powstały spontanicznie.
To tutaj organizuje się ceremonie Bar Micwa, kiedy to 13-letni
chłopcy po raz pierwszy odczytują Torę. Na te uroczystości przybywają
całe żydowskie rodziny. Większość Izraelczyków miała już sposobność
brać udział w uroczystej przysiędze pod Ścianą Zachodnią. Na
zakończenie zasadniczego szkolenia wojskowego, każdy żołnierz,
w obecności swojej rodziny, otrzymuje od dowódcy karabin i Biblię.
Ściana Zachodnia to również ostatni punkt na trasie Marszu Beretów.
Pod koniec służby wojskowej komandosi muszą przejść przez ciężki,
około 40-kilometrowy marsz. Dopiero po jego ukończeniu, często
w stanie krańcowego wyczerpania fizycznego i psychicznego, spotykają
się ze swoją rodziną przy Kotel, i właśnie tutaj otrzymują swój
komandoski beret. Takie chwile przeradzają w wyjątkowo wzruszające
przeżycia, nierozerwalnie łączące Żydów ze swoją ojczystą ziemią
i odwieczną stolicą - Jerozolimą.
------- Dzielnica Chrześcijańska
-------
Dzielnica chrześcijańska skupiła się wokół
najważniejszej budowli w tej dzielnicy - Bazyliki Grobu Świętego.
Budynek Bazyliki jest bardzo niepozorny, choć dla wielu chrześcijan
najważniejszy spośród wszystkich świątyń chrześcijaństwa. Według
tradycji, bazylika stoi na miejscu ukrzyżowania, pogrzebania
i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. To miejsce w początku I
wieku n.e. znajdowało się poza murami miasta. Znajdowały się
tutaj nieużywane kamieniołomy z licznymi grobami pochodzącymi
z tego okresu, oraz wzgórze podobne z wyglądu jak czaszka. W
czasach cesarza Konstantyna (rozpoczęcie budowy w 326 rok) wzniesiono
tutaj kościół upamiętniający zmartwychwstanie Chrystusa. Budowlę
ukończono w 336 roku. Jest to główny ośrodek kultu chrześcijańskiego.
Ta imponująca budowla, której dwie kopuły zwieńczone pozłacanym
krzyżem górują nad Starym Miastem, jest duchowym centrum dzielnicy
chrześcijańskiej. To wyjątkowe miejsce dla chrześcijan można
odwiedzać codziennie w godz. 4.30-20.00, będąc porządnie ubranym
(!). Główne wejście jest na dziedzińcu po stronie południowej.
Naprzeciw niego stoi meczet Omara.
Na wschód od Bazyliki Grobu Świętego, na
rogu Souq Khan as-Zeit Street, znajduje się kościół św. Aleksandra.
Jest to siedziba Rosyjskiej Cerkwi za Granicą. Ciekawostką jest
łuk triumfalny Hadriana, zbudowany w tym miejscu w 135
roku. Kościół św. Aleksandra otwarty jest tylko w czwartki o
godz. 7.00, kiedy odprawia się modlitwy za duszę cara Aleksandra
III. Opodal znajduje się Luterański kościół Zbawiciela,
którego biała wieża górująca nad Starym Miastem, została wybudowana
w 1898 roku. Ten ładny kościół luterański zbudowany jest z białego
kamienia i prawie zupełnie pozbawiony ozdób. Z wieży rozciąga
się wspaniały widok na całe miasto. Wstęp w godz. 9.00-17.00,
za wyjątkiem niedzieli. Na południe znajduje się najstarszy
kościół w Jerozolimie - kościół św. Jana Chrzciciela, z V weku.
Na zachód od Bazyliki Grobu Świętego,
przy Greek Orthodox Patriarchate Road znajduje się Muzeum Greckiego
Patriarchatu Prawosławnego. Wystawione tu zbiory prezentują
historię Kościoła Prawosławnego na tym terenie.
Idąc w kierunku południowym, dojdziemy do
Bramy Jafy. Tutaj znajduje się cytadela (wieża Dawida).
Jest to najpiękniejszy zabytek w całym Izraelu i najważniejszy
obiekt muzealny w Jerozolimie. Budowla cytadeli przechodziła,
począwszy od wieku pierwszego, liczne przebudowy i zmiany wyglądu
swego. Obecną swą postać przyjęła w 1310 roku, za panowania
mameluckiego sułtana Malika an-Nasira. Później dobudowano zewnętrzną
bramę, most kamienny i taras zachodni. Obecnie znajduje się
tutaj Muzeum Historii Jerozolimy. W 1987 roku odbudowano
wieżę Fazael (z czasów cytadeli Heroda). Z jej płaskiego dachu
rozciąga się wspaniały widok na całe Stare Miasto. W środku
muzeum przedstawiono całą historię Jerozolimy. Do najciekawszych
eksponatów należy dokładny model miasta wykonany przez Stefana
Illesa w 1872 roku. Wejście na teren cytadeli znajduje się w
Bramie Jafy. Organizuje się tutaj spektakle światła i dźwięku.
Na południe od cytadeli zaczyna się dzielnica ormiańska.
------- Dzielnica Ormiańska -------
Cała dzielnica ormiańska jest jednym wielkim
klasztorem. Tutejsza gmina ormiańska liczy około 1500 osób i
wciąż, jak przed wiekami, żyje w zupełnej izolacji od świata.
Cała dzielnica otoczona jest murem wewnętrznym, a bramy do tego
miasta w mieście zamykane są codziennie późnym popołudniem.
Większość tutejszych budynków i placów jest niedostępnych dla
zwiedzających. Najczęściej można je widzieć przypadkowo lub
dzięki znajomościom wśród miejscowych.
Głównym miejscem dzielnicy ormiańskiej
jest katedra św. Jakuba, wzniesiona przez Gruzinów w
XI wieku. Szczególnym przeżyciem jest uczestnictwo we mszach
tutaj odprawianych, według porządku ormiańskiego. Kawałek dalej
znajduje się Muzeum Ormiańskie z atrakcyjnym dziedzińcem otoczonym
dwupoziomowymi arkadami.
Dzielnica się kończy przy Bramie Syjońskiej.
------- Góra Syjon -------
Za Bramą Syjońską, na zewnątrz Starego Miasta
znajduje się wzgórze, o nazwie prastarej - to góra Syjon, z
kilkoma miejscami najważniejszymi w całej Jerozolimie. Nie sposób
nie wspomnieć o kilku cmentarzach tutejszych, katolickim, ormiańskim,
chrześcijańskim i żydowskim. Tutaj można odwiedzić grób Oskara
Schindlera, rozsławionego w świecie całym przez film Stevena
Spielberga.
Najpopularniejszym budynkiem na górze Synaj
jest bajkowy kościół i klasztor Zaśnięcia Najświętszej Marii
Panny (łac. Dormitio Sanctae Mariae). Kościół i klasztor
z białego piaskowca jest według tradycji kościoła katolickiej
miejscem zaśnięcia w sen wieczny Dziewicy Marii. Obecnie jest
tu siedziba niemieckich benedyktynów. Na terenie pięknego kompleksu
klasztornego znajdziemy miłą kawiarnię.
Tuż za kościołem znajduje się domniemany
Grób Dawida, otaczany czcią przez pobożnych Żydów, jak
i przez wielu chrześcijan. Miejsce to dla wielu Żydów jest celem
pielgrzymek, to miejsce modlitwy i wspomnień o czasach minionych.
Tak naprawdę "grób" jest pozostałością synagogi z
IV wieku, którą w okresie wypraw krzyżowych włączono do kościoła.
Na piętrze znajduje się sklepiona sala Wieczernika. Jest
to domniemane miejsce spożywania Ostatniej Wieczerzy Jezusa
z apostołami. Lokalizacja pochodzi z XII wieku. Jest to jedyny
chrześcijański obiekt w Izraelu, którym zarządzają władze lokalne.
Naprzeciw Grobu Dawida znajduje się
Muzeum Holocaustu, w którym szczególnie przeraża kolekcja literatury
antysemickiej, wydanej od czasów Szoa.
Schodząc w dół z góry Syjon w kierunku wschodnim,
wśród drzew ukryty, na zboczu góry, stoi kościół św. Piotra
in Gallicantu (w miejscu piania koguta). Według tradycji
chrześcijan, w tym miejscu apostoł Piotr się zaparł Jezusa (Marek
14:66-72). W przeszłości znajdował się tutaj dom najwyższego
kapłana Kajfasza, gdzie przesłuchiwano ujętego Jezusa. Rozciąga
się z miejsca tego wspaniały widok na Miasto Dawida wraz z dolinami
otaczającymi Jerozolimę. Stąd rzymskie schody prowadzą do źródła
Gihon i doliny Cedronu.
------- Miasto Dawida i Dolina Cedronu
-------
Wzgórze świątynne przedłuża się w kierunku
południowym we wzgórze Ofel, do Miasta Dawida, najstarszej
części Jerozolimy. Od wielu lat prowadzone są tutaj wykopaliska
potwierdzające, że właśnie tutaj istniało miasto zdobyte i rozbudowane
przez króla Dawida. Ogród Archeologiczny Ofel to rozległe stanowisko
archeologiczne, na którym odkopano starą Jerozolimę z około
1000 roku p.n.e. Część wykopalisk leży wewnątrz murów miejskich.
Tuż na południe od Muru Zachodniego znajduje się odsłonięty
Łuk Robinsona, podtrzymujący niegdyś schody wiodące do Świątyni.
Z dawnego łuku zachował się jedynie filar. Zachowały się także
fragmenty schodów. W pobliżu odkryto fundamenty pałacu królowej
Adiabeny, Heleny, która nawróciła się na judaizm w I wieku.
Teren wykopalisk można zwiedzać po specjalnie oznakowanej drodze.
Znajdują się tutaj pozostałości kananejskiej cytadeli miasta
Jebuzytów, fragmenty twierdzy wzniesionej przez Dawida, sadzawka
Siloe oraz ruiny domów mieszkalnych ówczesnej Jerozolimy. Teren
jest udostępniony dla zwiedzających bezpłatnie. Najkrótsza droga
z Miasta Starego prowadzi tutaj przez Bramę Gnojną.
Około 100 metrów poniżej Miasta Dawida
znajduje się szyb Warrena wybudowany jeszcze przez Jebuzytów.
Tym szybem dostarczano do miasta wodę w razie oblężenia. Krętymi
schodami można zejść do tunelu ciemnego, którego przedłużeniem
jest szyb Warrena.
Idąc dalej w dół po stromym zboczu, u podnóża wzgórza znajduje
się źródło Gihon. Źródło działa jak syfon, który przez
około 30 minut wyrzuca z siebie ogromne ilości wody, po czym
prawie wysycha na 6-8 godzin. To źródło dawało wodę dla miasta
Jebuzytów i Miasta Dawida. Około 700 roku p.n.e. król Ezechiasz
wybudował specjalny tunel, którym doprowadzano wodę ze źródła
Gihon do miasta, gdzie gromadzono ją w sadzawce Siloe. Długość
tunelu wynosi aż 533 metry. Przejście tunelu zajmuje około 30
minut. Wejście jest obok źródła Gihon w Dolinie Cedronu. Wstęp
jest bezpłatny.
Dolina Cedronu ciągnie się w kierunku
północnym, oddzielając Wzgórze Świątynne od Góry Oliwnej. Najdalej
na północ jest wysunięta Dolina Jozafata (dosłownie: Dolina
Sądu Bożego). Tradycja żydowska twierdzi, że właśnie tutaj
rozpocznie się sądzenie przez Boga świata. Cała ludzkość zbierze
się wówczas na Górze Oliwnej i stanie przed Ojcem Wieczności,
który jak Sędzia zasiądzie na Wzgórzu Świątynnym.
W Dolinie Cedronu znajdują się wykute
w skale groby. Do najważniejszych z nich należą grób Jozafata,
grobowiec Absaloma, grób Zachariasza i grota św. Jakuba (hebr.
B'nei Hezir).
------- Góra Oliwna -------
Na wschód od Wzgórza Świątynnego, po drugiej
stronie Doliny Cedronu, wznosi się Góra Oliwna ze słynnym cmentarzem
żydowskim, na którym miejsca są tak drogie, że mogą sobie na
nie pozwolić tylko najbogatsi Żydzi. Tradycja żydowska mówi,
że właśnie tutaj rozpocznie się zmartwychwstanie ludzi w dniu
Sądu Ostatecznego. Największą jednak atrakcją Góry Oliwnej jest
przepiękna panorama na Stare Miasto i Wzgórze Świątynne z pozłacaną
Kopułą Skały. Wybudowano tu specjalną promenadę z licznymi punktami
widokowymi. Można tutaj spędzić miło czas na spacerze, podziwiając
widoki Jerozolimy o wschodzie słońca. Poniżej zbocza biegnie
droga nr 417, prowadząca do Abu Dis i Jerycha.
Na samym szczycie Góry Oliwnej znajduje się
Bazylika Narodów, wzniesiona w 1924 roku przez wspólne
fundusze dwunastu narodów. Przepiękna bazylika lśni złotą mozaiką
na fasadzie. Mozaika przedstawia Jezusa cierpiącego za grzechy
świata całego. Dlatego właśnie bazylikę zwie się często Bazyliką
Agonii lub Bazyliką Cierpienia. Bazylika stoi w samym środku
słynnego ogrodu Getsemani, w którym pojmano Jezusa (Marek
14:32-50). Można tu podziwiać stare drzewa oliwne, których wiek
szacuje się na 2000 lat.
Obok wznoszą się interesujące
złote kopuły rosyjskiej cerkwi Marii Magdaleny. Cerkiew
została wzniesiona przez cara Aleksandra III. Współcześnie jest
tutaj zakon żeński z wspaniałym chórem, najlepszym w mieście.
Dalej na wschodzie znajduje się kościół
Dominus Flevit. Tradycja twierdzi, że został wzniesiony
na skale na Górze Oliwnej, gdzie Jezus płakał nad Jerozolimą,
stąd nazwa Dominus Flavit (czyli Pan zapłakał). Idąc dalej promenadą
napotkamy groby proroków Aggeusza i Malachiasza z V wieku p.n.e.
Na północ od tego miejsca znajduje się kościół Pater Noster.
Został on wzniesiony tuż obok groty, w której Jezus nauczał
swoich apostołów. Ciekawostką miejsca tego jest ułożony z kafli
ceramicznych tekst modlitwy Pańskiej w ponad 60 językach. Warto
tu poszukać tekstu polskiego.
W tak pięknym miejscu znajduje się luksusowy
ogromny hotel Seven Arches. Roztacza się stąd wspaniały
widok na Stare Miasto i okolicę. Obok znajduje się meczet Wniebowstąpienia.
Musimy pamiętać, że Islam uważa Jezusa za jednego z proroków,
dlatego w miejscu domniemanego wniebowstąpienia stoi ten meczet.
W kamiennej podłodze widnieje odcisk stopy, jakoby pozostawiony
przez Chrystusa. Obok stoi też kościół Wniebowstąpienia
z 45-metrową wieżą. Z wieży rozciąga się wspaniały widok na
Nowe Miasto i Pustynię Judzką. Na wieżę można wjechać windą.
Kawałek dalej znajduje się rosyjski klasztor oraz kaplica Wniebowstąpienia.
Jej ostra iglica jest najwyższym budynkiem na Górze Oliwnej.
Drogą przebiegającą tędy można dojechać
do Betanii.
------- Góra Skopus -------
Na północ od Góry Oliwnej znajduje się Góra
Skopus (od greckiego słowa "skopeo" znaczącego
"patrzeć", "obserwować", hebr.
Har HaTsofim). Góra dominuje nad Starym Miastem, stanowiąc
znakomity punkt strategiczny. Rozciąga się stąd przepiękny widok
na Jerozolimę i Pustynię Judzką. Przy dobrej widoczności można
wyraźnie dostrzegać Jordanię. Góra Skopus jest miejscem szczególnym
w nowoczesnej historii miasta. To właśnie z tej strony nacierały
na Jerozolimę wojska jordańskie w 1948 roku. Dziwną się rzeczą
stało, że po rozejmie w 1949 roku, Góra Skopus została uznana
żydowską enklawą pozostającą na terenie państwa Jordanii.
Z tych czasów pozostał tutaj cmentarz wojskowy. Lecz na uwagę
naszą zasługuje bardziej Uniwersytet Hebrajski założony
w 1925 roku, później odbudowany. Największą tutejszą atrakcją
jest nowoczesna synagoga Hechta. Za miasteczkiem studenckim,
po drugiej stronie Góry Skopus, znajduje się słynny szpital
Hadassah, uznawany za jeden z najlepszych ośrodków medycznych
świata. Około 40 % pacjentów przyjmowanych na szpitalny oddział
pediatrii do dzieci arabskie. Są one na ogół w ciężkim stanie,
gdyż najczęściej trafiają tutaj z arabskich szpitali z Samarii
i Judei, gdy tamtejsze placówki nie są już w stanie im pomóc.
Dużym problemem dla wielu arabskich rodzin są koszty leczenia.
Najczęściej kończy się na tym, że rząd izraelski płaci rachunki
najuboższych rodzin arabskich. W 1984r. wyniosły one łącznie
1,5 mln. dolarów. W pobliżu szpitala znajduje się doskonały
ogromny hotel Hyatt Regency.
Stąd nam wypada skierować naszą uwagę
do Wschodniej Jerozolimy, widniejącej wyraźnie przed nami.
---------------------------------------------------------------------
WSCHODNIA JEROZOLIMA
---------------------------------------------------------------------
Schodząc ze zboczy Góry Skopus, kierujemy
się w stronę wspaniałego Muzeum Rockefellera. Zostało
ono założone kosztem ponad 2 mln dolarów w 1927 roku. Wielki
budynek z niską wieżą mieści w sobie jedno z najznakomitszych
muzeów archeologicznych Środkowego Wschodu. Wzdłuż centralnego
dziedzińca ciągną się wspaniałe sale wystawowe ukazujące historię
ludzkości od jej początków do czasów współczesnych. Wśród licznych
eksponatów można zobaczyć rekonstrukcję pałacu i łaźni muzułmańskiej
z VII wieku.
Teraz dopiero, idąc wzdłuż murów miejskich
wchodzimy do Jerozolimy Wschodniej. Może to być dla turystów
bardzo mylące, ale w rzeczywistości Jerozolima Wschodnia leży
na północ od murów Starego Miasta, a na wschód od nich znajdują
się zbocza Góry Oliwnej. Ta arabska, wschodnia dzielnica miasta
znajduje się na wschód od HaShalom Rd. Znajdziemy tu dużo drobnego
biznesu, małych sklepików, kantorów, hoteli i restauracji, skupionych
głównie przy głównych ulicach: Nablus Rd i Salah ad-Din St.
Tworzą one gęsto zabudowany trójkąt wraz z zatłoczoną Sultan
Suleyman St, biegnącą wzdłuż murów Miasta Starego.
Idąc od Bramy Heroda do Bramy Damasceńskiej,
mniej więcej w połowie drogi, znajdują się interesujące Kamieniołomy
Salomona. Właściwie jest to już tylko grota będąca pozostałością
po dawnych kamieniołomach. Prawdopodobnie to tutaj wydobywano
materiał do budowy dawnego miasta, być może i nawet Świątyni
Salomona. W tradycji żydowskiej, ta grota zwie się grotą
Sedekiasza (hebr. Me'arat Zidkiyahu). Według legendy,
ostatni król Judy Sedekiasz się tutaj schronił, gdy uciekał
przed przeważającym wojskiem babilońskim Nabuchodonozora. Podziemia
ciągną się przez 200 metrów pod Starym Miastem.
W pobliżu znajduje się arabski dworzec
autobusowy, jednakże na rozkładach jazdy autobusów arabskich
nie można polegać. Autobusami arabskimi można jednak dostać
się do wielu miejscowości w Autonomii Palestyńskiej, do których
nie jeżdżą z powodu bezpieczeństwa izraelskie autobusy Egged.
Stąd idąc Nablus Road w stronę północną,
dotrzemy do Kolonii Amerykańskiej. Tę dzielnicę, stanowiącą
część Jerozolimy Wschodniej, założyli pod koniec XIX wieku chrześcijanie
z Ameryki. Do dzisiejszego dnia ma ona zdecydowanie zachodni
i chrześcijański charakter. Tutaj znajduje się Konsulat USA,
a następnie Konsulat Wielkiej Brytanii. Obok jest budynek YMCA,
American Colony Hotel oraz anglikańska katedra św. Jerzego,
zbudowana w 1898 roku.
W północnym krańcu Jerozolimy Wschodniej,
na samym skraju miasta, znajduje się Wzgórze Amunicji
(Eskhol Boulevard). W czasie wojny 1967 roku znajdowały
się tutaj stanowiska artylerii jordańskiej. Zachowano je w stanie
nie naruszonym, jak również pozostawiono podziemny punkt dowodzenia
Jordańczyków. Jest to główny pomnik wyzwolenia Jerozolimy w
1967 roku, poświęcony zarazem pamięci 183 poległych izraelskich
żołnierzy. Są tu przygotowane miejsca na piknik.
---------------------------------------------------------------------
NOWE MIASTO
---------------------------------------------------------------------
My natomiast kieruje się na południe od Bramy
Damasceńskiej, i idąc wzdłuż murów miejskich kierujemy się w
stronę Bramy Nowej, naprzeciw której wznosi się okazały gmach
klasztoru Notre Dame. Został on wybudowany dla francuskich
pielgrzymów w 1884 roku. W swoim kształcie przypomina okazałą
fortecę przytłaczającą swoimi rozmiarami nawet mury obronne
Starego Miasta. W latach podziału Jerozolimy (1948-1967), południowa
część kompleksu Notre Dame służyła armii izraelskiej za bunkier
oraz posterunek graniczny. Budynek mocno ucierpiał w walkach
1967 roku, został on jednak później gruntownie odrestaurowany.
Obecnie jest tu ceniony przez wielu ośrodek dla pielgrzymów
z restauracją i ważnym ośrodkiem kultury lokalnej.
Na zachód od Notre Dame znajduje się
plac Zahal ze starym ratuszem miejskim. Budynek ten również
stanowił bunkier na linii granicznej arabsko-żydowskiej w Jerozolimie.
Pozostawiono tutaj jako pamiątkę liczne ślady po kulach na murze.
Od placu Zahal, w kierunku zachodnim prowadzi
Jaffa Road. Na północ od niej znajduje się Dzielnica Rosyjska.
Ten teren został zakupiony przez rosyjski Kościół prawosławny
w 1860 roku. Centralnym punktem rosyjskiej dzielnicy jest katedra
Trójcy Świętej. Katedra jest niedostępna dla zwiedzających.
W dzielnicy rosyjskiej żydowskie władze umiejscowiły budynki
głównej komendy policji, głównej poczty oraz zabudowania sądowe.
Idąc dalej wzdłuż Jaffa Road w stronę zachodnią,
za skrzyżowaniem z King George V Street, dotrzemy do wyjątkowego
miejsca w całej Jerozolimie - Mea She'arim. Jest to dzielnica
żydowskich ultra ortodoksów. Charakterystyczną cechą tej dzielnicy
jest skromność i powściągliwość. Spotkamy tutaj mężczyzn ubranych
w czarne surduty i kapelusze, zarośniętych i z długimi pejsami.
Kobiety chodzą w długich sukniach z zasłoniętymi rękami i włosami.
Dzieci są ubierane podobnie jak dorośli. Jest to prawdziwe miasto
w mieście, założone w 1875 roku przez ortodoksyjnych Żydów przybyłych
głównie z Polski, Litwy i Węgier. Mieszają się tu wyznawcy wszystkich
odłamów chasydyzmu. Zajmują się oni głównie studiowaniem ksiąg
świętych, często dzięki wsparciu finansowemu gmin ultra ortodoksów
z zagranicy. Jest to najlepsze miejsce na świecie do kupowania
wszelkich judaików.
Odwiedzając Mea She'arim należy się
odpowiednio ubrać - kobiety wyłącznie w długich spódnicach i
w bluzkach z długimi rękawami, mężczyźni w długich spodniach.
Nie powinno się tutaj publicznie całować, a nawet trzymać za
ręce lub obejmować. Trzeba tu także uważać z fotografowaniem,
gdyż nie podoba się to ortodoksyjnym Żydom. Należy też zwiedzanie
ograniczyć do dni poza szabasem, gdyż może to urazić uczucia
religijne pobożnych Żydów. Mieszkańcy nie chcą być atrakcją
turystyczną, dlatego wiele ulic jest często zamkniętych barierkami
przy których widnieją tablice z napisem: "Kobietom nieskromnie
ubranym, turystom i grupom wycieczkowym WSTĘP SUROWO WZBRONIONY!!!
To jest dzielnica mieszkalna, a nie atrakcja turystyczna; prosimy
o uszanowanie naszych uczuć. Rada dzielnicowa."
Tutejszą perełką wśród zabytków jest
kościół etiopski, wzniesiony w latach 1896-1904. Znajduje się
on w wąskiej uliczce Ethiopia St. Na jego bramie wejściowej
widnieje herb Lwa Judy, według tradycji podarowanego etiopskiej
królowej Saby przez króla Salomona. Naprzeciwko kościoła znajduje
się słynny dom Ben Yehudy. Ben Yehuda był wybitnym żydowskim
lingwistą, dzięki któremu odrodził się język hebrajski. Obecność
domu tego w dzielnicy Mea She'arim jest źródłem licznych konfliktów
z lokalną społecznością ultra ortodoksów, którzy przeciwstawiają
się używaniu języka hebrajskiego na co dzień.
Na północ od Mea She'arim znajduje się dzielnica
Bucharska, założona pod koniec XIX wieku przez Żydów ze
środkowo azjatyckiej Samarkandy i Buchary. Była to wówczas najbogatsza
i najbardziej ekskluzywna dzielnica Jerozolimy. Piękno licznych
rezydencji można podziwiać do dnia dzisiejszego. Od pewnego
czasu coraz więcej ultra ortodoksów z Mea She'arim osiedla się
tutaj.
Nowoczesne centrum Jerozolimy to obszar
ograniczony mniej więcej przez ulice Jaffa Road, King David
Street i King George Street, przy których są usytuowane biura,
banki, domy handlowe i luksusowe hotele. Ulicę Ben Yehuda zmieniono
na deptak z dziesiątkami knajpek i sklepów z pamiątkami, księgarni
i antykwariatów. W pobliżu znajduje się większość hoteli oraz
najbardziej uczęszczane kawiarnie i bary. Przy ulicy Jaffy,
w zachodniej części, w pobliżu centrum, znajduje się największy
żydowski bazar Jerozolimy. Kolorowe stragany z owocami, warzywami,
marynatami, serem, rybami i ciastkami, kramy z przyprawami korzennymi,
zapach kawy z maleńkich kawiarenek sprawiają, że wizyta na targu
Mahane Yehuda jest jedną z atrakcji Jerozolimy. Największy tłok
panuje na targowisku w czwartki i piątki, gdy mieszkańcy Jerozolimy
przygotowują się do szabatu.
W południowej części centrum znajduje
się Muzeum Włoskiej Sztuki Żydowskiej z XVIII-wieczną
synagogą przeniesioną z Wenecji. Obecnie służy ona włoskim Żydom
w Jerozolimie. Odprawiane są tutaj nabożeństwa szabatowe według
dawnej liturgii włoskiej.
Na południe od Muzeum Włoskiego znajduje
się okazały Park Niepodległości (Gen Ha'Atzmaut).
Po jego zachodniej stronie, za King George V Street, znajduje
się kompleks budynków Heichal Shlomo, co znaczy dosłownie "rezydencja
Salomona". Jest to siedziba Głównego Rabinatu Izraela
i Najwyższego Sądu Religijnego. Budynek w swojej architekturze
wzorowany jest na Świątyni Salomona. Obok wznosi się Wielka
Synagoga. Na południowej stronie Parku Niepodległości znajduje
się luksusowy Sheraton Plaza Hotel. Jego sylwetka jest
charakterystyczna dla panoramy miasta, a z górnego 18 piętra
wieżowca rozciąga się wspaniały widok całego miasta. Obok znajduje
się Konsulat USA. Po stronie wschodniej Parku Niepodległości
rozciąga się cmentarz muzułmański z sadzawką Mamila po
środku. Po północnej stronie cmentarza znajduje się wielka atrakcja
turystyczna miasta Jerozolima. Jest to tak zwana "Winda
Czasu". W multimedialnych salach odbywa się podróż
wirtualną kolejką w przestrzeni i czasie do prehistorii Jerozolimy.
Kierując się stąd w kierunku wschodnim, wrócimy
ponownie do murów obronnych Miasta Starego przy Placu Zahal.
Znajduje się tutaj dzielnica Mamilla, łącząca starą i
nową Jerozolimę. W przeszłości była to duża arabsko-żydowska
dzielnica handlowa, lecz po 1948 roku stała się ziemią niczyją
przez którą biegła linia graniczna. Przez lat 19 był to teren
ostrzału snajperów. Wiele budynków zostało doszczętnie zniszczonych,
a ludność tutejsza w większości uciekła w popłochu. Sytuacja
zmieniła się po wyzwoleniu w 1967 roku. Izraelczycy przystąpili
do odbudowy całej dzielnicy. Powstało tutaj między innymi elitarne
osiedle bloków mieszkalnych naprzeciwko Bramy Jaffy. Tuż obok
znajduje się luksusowy hotel Jerusalem Hilton, centrum
handlowe, parki i wygodne drogi dojazdowe. Jerusalem Hilton
jest najwytworniejszym hotelem w Jerozolimie. Na południe od
niego znajduje się najlepszy w Izraelu hotel King David.
To właśnie tutaj zawsze goszczą królowie, prezydenci i premierzy
podczas wizyty w Jerozolimie. Szczególnie piękny jest stąd widok
na Stare Miasto Jerozolimy. Obok znajduje się jeszcze jeden
luksusowy hotel King Salomon, należący do sieci Sheratona.
Tereny położone bardziej na południe
od dzielnicy Mamilla, nie ucierpiały już tak bardzo w czasie
wojen żydowsko-arabskich, dlatego zachowały w większym stopniu
swoją dawną architekturę zabytkową.
Na południe od dzielnicy Mamilla leży dzielnica
Yemin Moshe. Łatwo ją rozpoznać po wiatraku górującemu
nad dzielnicą. Ten słynny wiatrak został wybudowany wraz z żydowską
dzielnicą Mishkenot Sha`anaim w 1860 roku, z funduszy zamożnego
Żyda angielskiego, sir Mosesa Montefiore. W pobliżu znajduje
się sadzawka Sułtana, z XIV wieku. Jest to jedyny w swoim
rodzaju amfiteatr pod gołym niebem. Przy drodze powyżej znajduje
się piękna XVI-wieczna fontanna z wodą pitną. Jest to niezwykle
malownicze miejsce o wyjątkowej atmosferze. Organizowane są
tutaj liczne imprezy o charakterze kulturalnym.
Na wprost wiatraku Montefiorego, po
stronie zachodniej znajdują się 3-hektarowe Ogrody Dzwonu
Wolności. W samym ich środku stoi wierna kopia Dzwonu Wolności
z Filadelfii (USA). Ogrody są popularnym miejscem pikników i
wypoczynku mieszkańców Jerozolimy. Stoi tutaj stary wagon kolejowy
będący teatrem lalek "Train". Obok ogrodów znajduje
się luksusowy hotel Laromme Jerusalem, będący własnością
izraelskich linii lotniczych El Al. Kawałek dalej jest
równie okazały hotel Radisson-Moriah Plaza.
Za Ogrodami Dzwonu Wolności, po stronie
zachodniej znajdują się dzielnice Talbiyeh i Rehavia.
Należą one do najmodniejszych w Jerozolimie. Znajdują się tutaj
rezydencje prezydenta i premiera Izraela, oraz wykwintne posesje
prawników, biznesmenów oraz lekarzy.
Na zachód od centrum Jerozolimy rozciąga
się zielony obszar dzielnicy Givat Ram. O tej dzielnicy
można powiedzieć, że jest administracyjną lub też rządową. To
właśnie tutaj swoje siedziby pobudowały przeróżne państwowe
instytucje i organizacje. W samym centrum dzielnicy wybudowano
gmach izraelskiego parlamentu - Knessetu. Ten piękny
i nowoczesny budynek otwarto w 1966 roku. Stoi on samotnie na
wzgórzu, na zachód od centrum miasta. Zaprojektowano go z myślą
o bezpieczeństwie, dlatego trochę przypomina bunkier, którego
znaczna część znajduje się w podziemiach. Sama nazwa "knesset"
oznacza "zgromadzenie", i jest podobne do słowa
"beit knesset" oznaczającego "synagogę".
Odzwierciedla to rolę, jaką zajmuje w narodzie parlament. Tkaniny
ścienne w holu głównym przedstawiają sceny z Ksiąg Rodzaju i
Wyjścia, a także Wjazd do Jerozolimy (są dziełem Marka Chagalla).
Naprzeciw Knessetu można podziwiać pięciometrową wykonaną z
brązu Menorę (siedmioramienny świecznik ze Świątyni)
- symbol Państwa Izraela, dzieło rzeźbiarza Beno Elkana, ozdobiony
płaskorzeźbami przedstawiającymi dzieje Żydów. Ten piękny i
wymowny w swojej symbolice pomnik jest darem brytyjskich przyjaciół
Izraela. Naprzeciw znajduje się Park Wahl Rose - Ogród Róż
z ponad 400 gatunkami tych kwiatów pochodzących z całego świata.
Obok znajduje się Sąd Najwyższy i Bank Izraela,
a trochę dalej Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Przepiękny
budynek Sądu Najwyższego jest dziełem rodzeństwa Ramy i Ady
Karmi. Wzniesiono go z jasnego piaskowca jerozolimskiego na
szczycie wzgórza tuż przy Knessecie, z którym łączy go przejście.
Koszt budowy gmachu pokryła w całości rodzina Rotschildów.
W pobliżu, po stronie przeciwnej Knessetu,
znajduje się Muzeum Izraela ze wspaniałymi zbiorami archeologicznymi
i judaików. Powstanie tego wyjątkowego muzeum było efektem wystąpienia
Davida Ben Guriona w izraelskim parlamencie w 1960 roku. On
zainicjował początek utworzenia Narodowego Muzeum Izraela. Otwarcie
nastąpiło w 1965 roku. Jest to wielki kompleks nowoczesnych
budynków, w których ukazano całą historię i dziedzictwo kulturowe
Izraela w regionalnym i globalnym kontekście. Dokładne poznanie
wystawionych tutaj eksponatów zajęłoby każdemu kilkanaście dni.
Największą atrakcją muzeum jest Sanktuarium Księgi -
gdzie przechowywane są słynne zwoje znad Morza Martwego oraz
Ogród Sztuki. W tym pięknym ogrodzie wystawiono 55 nowoczesnych
rzeźb, w tym dzieła Henry`ego Moore`a, przy których można się
zrelaksować po męczącym zwiedzaniu muzeum. W głównym gmachu
szczególnie warto zwiedzić Skrzydło Etnografii i Judaików, który
ma największą kolekcję przedmiotów kultu religijnego i rytuału
Żydów zebraną ze wszystkich zakątków świata. Można również zobaczyć
stroje żydowskie z Jemenu, Buchary, Maroka i innych krajów islamskich.
W Pawilonie Sztuki XX wieku wystawione są dzieła Picassa i innych
wybitnych artystów współczesnych. Pawilon Sztuki Izraelskiej
prezentuje dzieła między innymi Reuvena Rubina. Galeria Archeologiczna
prezentuje zgromadzone zabytki z najważniejszych wykopalisk
w Izraelu. W Skrzydle Młodzieży mieszczą się specjalne wystawy
i pracownie dla dzieci i młodzieży. W ciągu dnia i wieczorami
odbywają się koncerty, najczęściej muzyki klasycznej. Każdego
roku muzeum odwiedza ponad 700 tysięcy osób.
Naprzeciwko Muzeum Izraelskiego znajduje
się Muzeum Ziem Biblijnych (Museum Row). Eksponaty
ułożono w specyficzny sposób: w każdej galerii znajdujemy ekspozycję
dotyczącą innego okresu historycznego starożytnego świata. Trzymając
Biblię w dłoni można udać się w wędrówkę po starożytnych krainach
biblijnych. Funkcjonuje tutaj bardzo dobry system informacji
komputerowej: interaktywne monitory pomagają wyszukać interesujące
nas dane i wyjaśnienia. Jest także sklep z pamiątkami. Poniżej
wzgórza znajdują się zabudowania niektórych z oddziałów Uniwersytetu
Hebrajskiego. Jest tutaj Akademia Języka Hebrajskiego, na
której można zobaczyć bibliotekę i meble Eliezera ben Jehudy,
dzięki którego pracy język hebrajski odrodził się na nowo.
Wszędzie wokoło wyrastają kolejne współczesne
dzielnice nowego miasta. Pochłaniają one kolejne pagórki, dziś
starannie zadrzewione. Pomiędzy drzewami wyrastają nowoczesne
białe domy z płaskimi dachami i licznymi balkonami, z których
rozciąga się piękny widok na starą Jerozolimę.
Jerozolima widziana z orbity ziemskiej
--------------------------------------------------
Opracowano na podstawie "Explorer
Izrael", "Pascal Izrael", "Winnica",
"Świat Biblii", biuletynów Ambasady Izraela
w Polsce, witryn internetowych rządu Izraela i innych opracowań
dotyczących Państwa Izrael.
--------------------------------------------------
|