Przed wybuchem II wojny światowej na terenie
Polski prawie w każdym większym miasteczku znajdował się żydowski
obiekt kultu religijnego. W 1931 roku ludność wyznania mojżeszowego
stanowiła 9,8% wszystkich wyznań w Polsce. W 1939 roku oficjalne
źródła wymieniają 1.415 społeczności żydowskich, z których każda
miała najmniej 100 członków (Gruber, 1995). Wszystkie gminy
posiadały co najmniej jedną synagogę i cmentarz.
Wraz z eksterminacją ludności żydowskiej
hitlerowski okupant systematycznie niszczył wszelkie obiekty
kultury materialnej Żydów. Na ziemiach należących przed wojną
do Niemiec wszystkie okazałe synagogi zostały spalone w czasie
tzw. Nocy Kryształowej (9/10 listopada 1938 roku), a
wkrótce potem rozebrane. Wszystkie drewniane bożnice zostały
spalone zarówno na terenie Polski, jak i na terenach wschodnich
- Litwie, Białorusi, Ukrainie. Większość bożnic murowanych uległa
rozbiórce, wyburzeniu, ograbieniu. Nagrobki z cmentarzy zostały
użyte jako materiał drogowy i budowlany. Do tego można dodać
jeszcze fakt, iż przez całe wieki żydowskie dobra materialne
i kulturalne nie były w należyty sposób ochraniane. Sztuka,
ze względów religijnych nie mogła stać się wartością samą w
sobie, a więc nie mogła liczyć na zabezpieczenie. Ponadto większość
gmin żydowskich nie posiadała odpowiednich funduszy na remonty
swoich budowli. Dopiero po odzyskaniu niepodległości pojawiły
się próby dokumentacji skarbów kultury żydowskiej, zaczęto konserwować
przedmioty liturgiczne, prowadzono systematyczne prace badawcze
nad bożnicami (Oskar Sosnowski, Szymon Zajczyk) i sztuką żydowską
( Żebrowski, 1993b).
Dlatego też bardzo trudno jest dzisiaj
określić dokładną liczbę obiektów kulturowych zlokalizowanych
przed 1939 r. w polskich miastach i miasteczkach. Nawet oceniany
za najlepszy i najdokładniejszy "Spis zabytków historycznych
Żydów w Polsce" Majera Bałabana z 1929 roku liczby
tej dokładnie nie precyzuje (Szkup, 1994).
To co ocalało po II wojnie światowej, pozostawione
na łasce i niełasce przypadkowych gospodarzy, nie zawsze było
objęte należną opieką. Wiele obiektów nadających się do odrestaurowania
uległo likwidacji na skutek pośpiesznych decyzji. Liczbę ocalałych
budowli pomniejszyły jeszcze niewłaściwe sposoby użytkowania
oraz brak poszanowania obiektów odrębnej kultury. Nawet umieszczenie
w "Katalogu zabytków sztuki w Polsce" nie uratowało
przed rozbiórką synagog w Chrzanowie, Pabianicach, Opatowie,
Mikołowie (Bergman, 1991). Stan dzisiejszy to tylko nikłe resztki
dawnej świetności tysięcy synagog. Są to prawie wyłącznie budynki
bez wewnętrznego wyposażenia, przedmiotów rzemiosła artystycznego
i co najwyżej z resztkami dekoracji.
Dzięki historykom sztuki, służbom konserwatorskim,
komitetom i fundacjom opieki nad zabytkami żydowskimi (np. Fundacja
im. rodziny Nisenbaumów, Fundacja P.S. Laudera, Fundacja
Sara i Manfred Bass-Frenkel), przynajmniej niektóre
obiekty zostały zabezpieczone i uratowane. W 1989 roku w ramach
kontaktów między Polską i Izraelem oraz organizacjami diaspory
żydowskiej na świecie, uzgodniono powołanie wspólnej Polsko-Izraelsko-Żydowskiej
Fundacji Opieki Nad Zabytkami Religii Żydowskiej w RP "Judaica
Polskie", której założycielami zostali: Skarb Państwa
RP, Państwo Izrael i Międzynarodowa Komisja do
Spraw Cmentarzy Żydowskich w Polsce. Od 1980 roku rozpoczęły
się prace związane z odrestaurowywaniem i uporządkowaniem cmentarzy.
Prace te wspierane przez różne fundacje i osoby prywatne trwają
do dziś.
Obecnie inwentaryzacją obiektów kultury
materialnej Żydów zajmuje się ŻIH. W 1989 roku Eleonora
Bergman i Jan Jagielski sporządzili listę zachowanych budynków
byłych i dzisiejszych synagog oraz cmentarzy żydowskich i miejsc
po nich. W 1995 roku lista ta została dopełniona, uaktualniona
i przedstawiona w raporcie Jewish Heritage Council, World
Monuments Fund Completely Updated and Revised (z siedzibą
w Nowym Jorku). Raport ten dokonany został dla United States
Commission for the Preservation of America's Heritage Abroad.
Na terytorium dzisiejszej Polski identyfikuje on 1.008 żydowskich
cmentarzy, z których 855 zostało odwiedzonych, opisanych i skatalogowanych
przez badaczy. Z tych 1.008 cmentarzy - na 487 zachowane są
nagrobki. w tym:
-
134 ma od 20 do 100 nagrobków
-
83 ma od 100 do 500 nagrobków
-
37 ma od 500 do 5 000 nagrobków
-
7 ma ponad 5 000 nagrobków.
Raport przedstawia obecne użytkowanie terenów cmentarzy, informacje
o ogrodzeniu, stanie ich zachowania i zagrożenia, oraz adnotacje
wpisu do rejestru zabytków (w sumie 172 obiekty znajdują się
w tym rejestrze).
Tenże raport opisuje również budynki synagog,
których wymienia 278. Liczba ta obejmuje synagogi w dzisiejszych
granicach Polski. Szacuje się, że jest ona dwukrotnie większa,
gdyż wiele bożnic z terenów przedwojennej Polski, znajduje się
obecnie na Litwie, Ukrainie, Białorusi. Ponadto nie zostały
tu wliczone domy studiów talmudycznych, małe domy modlitwy,
sztybły.
Wcześniej wartość zabytkową wyznaczało umieszczenie
w Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce. Niestety katalog
z 1982 roku wymieniał tylko obiekty powstałe do końca XVIII
wieku, czyli w sumie około 40 synagog (architektury z XIX i
XX wieku nie uważano za zabytkową). Zapomniano w nim niemal
całkowicie o cmentarzach żydowskich. W Polsce pozostało ich
około 500 (z zachowanymi nagrobkami), a katalog zamieszcza ich
jedynie 9 (Jagielski, 1989).
---------- Synagogi ----------
Spośród wielu żydowskich obiektów kultowych,
takich jak mykwy (łaźnie rytualne), domy przedpogrzebowe, bejt
midrasze (domy studiów talmudycznych), chedery, jesziwy (szkoły
religijne), synagogi są najważniejszą instytucją judaizmu.
Synagoga - z greki: miejsce zebrań, zgromadzenie
- odpowiada hebrajskim nazwom:
- Bejt Ha-knesset (dom zgromadzenia) - obiekt modlitewny,
przeznaczony wyłącznie odprawianiu judaistycznych obrzędów religijnych;
- Bejt Ha-midrasz (dom nauki, szkoła) - miejsce
studiowania Tory i Talmudu;
- szul - w języku jidisz "szkoła".
Powszechnie używane słowa w języku polskim
odpowiadające pojęciu synagogi to bożnica (lub bóżnica)
- czyli miejsce poświęcone Bogu. W XIX wieku określenie to było
niechętnie stosowane przez polskich zwolenników reformy judaizmu,
gdyż określało świątynię pogańską
- dom modlitwy,
- szkoła żydowska,
- tempel - nazwa używana raczej rzadko, oznacza synagogi
postępowe budowane przez Żydów niemieckich, będących pod wpływem
Haskali.
Duża ilość określeń na żydowski obiekt sakralny
ma swoje przyczyny w jego wielofunkcyjności. Nie był on tylko
miejscem modlitw i nabożeństw, lecz także miejscem studiowania
Tory i Talmudu, salą zebrań i siedzibą kahału. Synagoga mieściła
różne urzędy gminne: kancelarię, archiwum, pomieszczenia sądów
rabinackich, skarbiec, a nawet była przytułkiem dla wędrowców
oraz więzieniem. Nie jest więc ona budynkiem sakralnym w pojęciu
chrześcijańskim, nie składano tu ofiar, nie czczono obrazów
i posągów, nie uświęcano tego miejsca. Jedyną i prawdziwą świątynią,
w której służbę ofiarniczą sprawowali kapłani, była Świątynia
Jerozolimska, zburzona przez Rzymian w 70 roku n.e. Od tego
czasu ofiarę całkowicie zastąpiła modlitwa. Rozproszeni po całym
świecie Żydzi skupiali się w bożnicach, które stały się centrum
społecznym, gospodarczym oraz integracyjnym społeczności żydowskiej.
Synagogi na ziemiach polskich, powstające
na przestrzeni wieków, charakteryzowały się różnorodnością pod
względem rozmiarów, materiału budowlanego, zewnętrznych form
architektonicznych, a także wystroju wnętrz. Przepis talmudyczny
nakazywał zakładanie synagog w miejscowościach, w których zamieszkiwało
co najmniej 10-ciu dorosłych Żydów (tzn. powyżej 13-go roku
życia). Gminy nie posiadające odpowiednich środków finansowych
lub nie mogące z innych obiektywnych przyczyn wznieść odrębnego
budynku, używały na ten cel pomieszczeń w domach mieszkalnych
(w Warszawie w pierwszej połowie XIX wieku było ich ponad 100).
Różnorodne funkcje synagog narzucały
architektom wymagania co do ich formy. Budynek musiał składać
się z obszernej sali modlitewnej dla mężczyzn, pośrodku której
umieszczano na podwyższeniu bimę (podwyższenie z mównicą),
a w ścianie wschodniej Aron Ha-kodesz (hebr. święta szafa,
miejsce przechowywania świętych zwojów Tory). Z pozostałych
stron sala główna była przeważnie otoczona przybudówkami, w
których mieściły się modlitewnie dla kobiet (babińce)
i pomieszczenia zarządu gminy. Przedsionek (polisz) służył
jako miejsce posiedzeń sądów i urzędowania administracji kahalnej.
Wejście do synagogi umieszczone było na przeciw Aron Ha-kodesz,
gdyż modlący się musieli być zwróceni twarzą w kierunku Jerozolimy.
Pomieszczenie dla kobiet, z osobnym wejściem, miało charakter
nawy lub balkonu. W synagogach reformowanych zwanych tempel
i konserwatywnych nie przestrzega się zasady segregacji i kobiety
uczestniczą w nabożeństwie razem z mężczyznami.
Bima, czyli kazalnica, z punktu
organizacji wnętrz miała w synagodze dominujące znaczenie i
umieszczano ją w centralnym miejscu. W zależności od rodzaju
sklepienia nakryta była baldachimem lub miała postać namiotu,
altany czy też klatki.
W XVII wieku wykształcił się styl wielkich
synagog, gdzie stosowano sklepienia o układzie dziewięciopolowym.
W środku sali umieszczano cztery słupy otaczające bimę i podtrzymujące
sklepienie (np. Tykocin, Orla).
Na przełomie XIX i XX wieku budowano głównie
w stylu neogotyckim i sztuki bizantyjskiej, która miała odróżnić
architekturę żydowską od chrześcijańskiej. Na kształt zewnętrzny
synagog, oprócz przepisów Talmudu, dyktujących orientację na
wschód, górowanie nad dachami dzielnicy i usytuowanie w pobliżu
płynącej wody, miało też wpływ ustawodawstwo państwowe i kościelne.
Na wybudowanie synagogi konieczna była zgoda króla lub właściciela
terenu i biskupa. Tu odmienne przepisy wymagały, aby nie wyróżniała
się ona ani wysokością, ani wyglądem od innych budynków oraz
warunkowały jej położenie z dala od kościoła. Wpłynęło to między
innymi na to, iż skromny wygląd zewnętrzny kontrastował z bogatą
dekoracją wnętrza i ozdobnymi naczyniami liturgicznymi. Ściany
sali modlitewnej były pokryte cytatami z Tory i wielobarwnymi
freskami, przedstawiającymi znaki zodiaku, zwierzęta, ilustracje
scen biblijnych. Aron Ha-kodesz zwieńczony rzeźbą Dekalogu,
przykryty był bogato haftowanymi tkaninami, zwanymi parochet.
U stóp szafy stały siedmio- i dziewięcioramienne świeczniki
(menory), z sufitu zwisały ozdobne pająki, a bima,
jako główny punkt synagogi, była szczególnie pięknie zdobiona.
W Polsce powstało wiele cennych synagog
murowanych, jednak na świecie nasz kraj zasłynął dzięki unikalnym
bożnicom drewnianym, o kunsztownym wystroju wnętrza, bogatej
polichromii oraz kształtach nawiązujących do rodzimej architektury
dworków, zajazdów i spichlerzy. Niestety po drugiej wojnie światowej
nie pozostała na obszarze Polski ani jedna bożnica drewniana.
---------- Cmentarze żydowskie ----------
W XIII wieku Żydzi polscy uzyskali pierwsze
przywileje zapewniające im autonomię i wolność wyznania. Najstarszy
z nich wydał w 1264 roku Bolesław Pobożny. Dokument zwany Statutem
Kaliskim gwarantował m.in. nienaruszalność i ochronę cmentarzy
żydowskich.
Ludność polska od wieków określa je mianem:
kirkut, kierkow, kerchoł. W języku hebrajskim
używa się określeń:
- Bejt Olam - dom wieczności;
- Bejt Chaim - dom życia;
- Bejt Kwarot - dom grobów.
Określenie macewa również pochodzi
z języka hebrajskiego i oznacza kamień nagrobny. W Polsce nazywana
też stelą, ma postać pionowo ustawionej płyty kamiennej
o prostokątnym, trójkątnym lub półkolistym zakończeniu, pokrytej
inskrypcją i przeważnie zdobionej płaskorzeźbą. Ten typ nagrobka
był najbardziej rozpowszechniony wśród Żydów aszkenazyjskich
(w Polsce stanowili oni większość) i dominuje na cmentarzach.
Sarkofag (tumba) jest spotykany rzadziej i głównie u
Żydów sefardyjskich (tj. wywodzących się z Hiszpanii
i Portugalii). Trzeci typ grobowca to tzw. ohel - po
hebrajsku: namiot, czyli mały murowany lub drewniany budynek
stojący na czterech słupach, zawierający jedną lub kilka płyt
nagrobnych. Ohel przeznaczony był zazwyczaj dla rabinów
i cadyków.
Podstawową różnicą między cmentarzem chrześcijańskim
a żydowskim jest odmienne traktowanie grobu. Poczucie chrześcijańskie
pozwala na jego naruszenie i na dokonanie nowego pochówku po
określonym czasie. Cmentarz nie używany przez długi czas może
być zlikwidowany. Według zasad religii mojżeszowej, każdy nagrobek
jak i cały cmentarz jest nienaruszalny, nieograniczenie trwały
tak długo, jak znana jest jego lokalizacja. Do wyjątkowych należą
przypadki, gdy ekshumacji dokonuje się:
- dla przeniesienia szczątków do grobu w Ziemi Świętej
lub do grobu rodzinnego,
- dla przeniesienia z cmentarza nieżydowskiego,
- jeśli cmentarzowi zagraża profanacja lub podmycie przez
wodę.
Ten religijny zakaz naruszania prochów
zmarłych zmuszał do usuwania po kilkudziesięciu latach starych
kamieni nagrobnych, usypywania metrowej warstwy ziemi i chowania
w niej zmarłych (nasypy takie widoczne są na cmentarzu w Warszawie
przy ul. Okopowej).
Grób i cmentarz dla Żyda są rytualnie nieczyste
i czynią nieczystym każdego kto znajduje się w promieniu około
dwóch metrów od nich. W związku z tym Żydzi pojawiają się tam
tylko na pogrzebach albo by odwiedzić w rocznicę śmierci grób
zmarłego członka rodziny lub słynnego rabina. Na grobie zapala
się świecę, a dla cadyka czy osoby świętobliwej pozostawia kartki
z prośbami do przedstawienia Bogu. Nie ma natomiast zwyczaju
sadzenia i składania kwiatów, które przeznaczone są dla żywych.
Istnieje cały szereg przepisów rytualnych
związanych z nieczystością cmentarza oraz z szacunkiem dla zmarłych.
I tak np. nie wolno mieszkać na cmentarzu, a on sam powinien
być oddalony 25 metrów od najbliższego domu, nie wolno jeść,
pić, odmawiać modlitw innych niż za zmarłych, wypasać zwierząt,
oraz najważniejsze: nie wolno niszczyć grobów. Teren cmentarza
musiał być ogrodzony płotem lub murem i o ile pozwalały na to
fundusze gminy, posiadał dom przedpogrzebowy (Tahara).
Sprawami pogrzebu w gminach zajmowało się bractwo pogrzebowe
- Chewra Kadisza. Udział w przygotowaniu uroczystości
pogrzebowych uważano za jeden z najważniejszych dobrych uczynków.
Zmarły powinien pochowany być jak najszybciej,
ale nie w szabat lub inne święto. Ciało obmywano w Tahara,
ubierano w specjalne białe szaty i grzebano zawsze w pozycji
poziomej. Zmarły spoczywał wzdłuż osi wschód-zachód, z twarzą
zwróconą na wschód, tak by w chwili wzbudzenia mógł kierować
się do Jerozolimy. Nad zasypanym grobem modlitwę (kadisz)
odmawiał nie rabin, lecz syn.
Nagrobek lokowano prawdopodobnie w nogach
zmarłego, a napis zwykle od strony wschodniej. Napis wykuty
był w języku hebrajskim i zawierał podstawowe informacje o zmarłym,
jego imię, imię ojca, wymieniano też jego zalety i dobre uczynki.
Od XVI wieku w górnej części płyty pojawiły się płaskorzeźbione
symbole. Ilustrują one pewne cechy zmarłego, zaś dla zwiedzających
są wskazówką do odczytania jego pozycji, roli i zasług.
Przedstawienia plastyczne nawiązują do:
1. Narodowości żydowskiej:
- gwiazda Dawida
- jako symbol pojawiła się w XIX wieku i podkreślała
syjonistyczne
poglądy zmarłego;
- winne grono
- lud Izraela.
2. Pochodzenia:
- dłonie w geście
błogosławieństwa - na grobach kapłanów, męskich
potomków
arcykapłana Aarona;
- dzban i misa
- męski potomek rodu Lewiego.
3. Płci:
- świeczniki
o nieparzystej liczbie ramion, lub ze złamanymi świecami - kobieta.
4. Imienia:
- lew - Arie,
Lejb, Juda;
- jeleń - Naftali,
Cwi, Hirsz;
- niedźwiedź
- Dow, Ber;
- ptak - Cipora,
Fejgl;
- wilk - Zew,
Wolf, Beniamin;
- owca - Rachela,
Rebeka;
- gołąb - Taube,
Jona;
- kwiat róży
- Szoszana, Rosa.
5. Cnót:
- puszka na
pieniądze - dobroczynność;
- korona - pobożność
lub uczoność zmarłego;
- księgi - uczoność,
znajomość Tory i Talmudu;
- owca - matczyna
opiekuńczość;
- dwa gołębie
- zgodność małżeńska;
- pelikan -
rodzicielska troska i poświęcenie.
6. Zawodu:
- dłoń trzymająca
gęsie pióro - zmarły był soferem (przepisującym Torę);
- lancet rytualny
- zmarły był mohelem (tj. dokonywał obrzezania chłopców);
- zegar - zegarmistrz;
- wąż Eskulapa
- lekarz;
- łańcuch -
złotnik;
- moździerz
- aptekarz;
- skrzypce -
muzyk.
7. Śmierci:
- złamane drzewo,
roślina, świeca, kolumna, tonący okręt, uskrzydlona
klepsydra,
owce zdążające do studni.
8. Wieczności życia:
- wąż połykający
własny ogon, niezłamane drzewo życia, motyl.
Cmentarze i nagrobki żydowskie likwidowane
były wraz z gminami. W XV wieku Żydzi zostali wypędzeni ze Śląska,
a powrócili tam dopiero w XVII wieku. Na Mazowszu wygnani w
1527 roku, powrócili po 1760. Wszystkie zakazy osiedlania się
Żydów i zakładania przez nich cmentarzy, zostały zniesione w
zaborze rosyjskim dopiero w 1862 roku.
Przed wybuchem II wojny światowej, na obecnym
terytorium Polski znajdowało się około 1.000 cmentarzy żydowskich.
Podczas okupacji nekropolie te niszczono i budowano z nich drogi.
Po wojnie opuszczone cmentarze również stały się źródłem kamienia
budowlanego. Praktykom tym nie przeszkadzały władze, wręcz niektórymi
zarządzeniami wspomagały te działania. Dopiero pisma Urzędu
do Spraw Wyznań z 1976 i następne z 1990 i 1991 roku wydały
zakaz naruszania żydowskich nekropolii, oraz przypomniały o
potrzebie ich ochrony.
Według danych zebranych przez ŻIH z 1995 roku obecnie
istnieje:
- 350 cmentarzy bez nagrobków, zarośniętych
drzewami i krzewami,
- 260 cmentarzy zamienionych na pola uprawne,
parki, tereny zabudowane,
- 400 cmentarzy z nagrobkami, z tym, że na
150-ciu zachowały się nagrobki w liczbie ponad 100.
Ostatnich 150 cmentarzy jest obecnie objętych
opieką konserwatorską ze względu na wpis do Rejestru Zabytków
i wartości plastyczno-artystyczne. Nie znaczy to, że są one
doprowadzone do właściwego stanu. Większość jest zarośnięta
krzewami, niewielka liczba posiada ogrodzenie i tablice informacyjne.
Tylko 46 cmentarzy jest obecnie własnością Związku Gmin Wyznaniowych
Żydów w RP, a jedynie na kilku odbywają się pochówki.
---------- Inne obiekty kultury materialnej
Żydów ----------
Obok podstawowych obiektów gmin żydowskich
- synagog i cmentarzy, które dla turystów mają pierwszoplanowe
znaczenie, istnieją jeszcze inne budynki związane z potrzebami
gminy. Same nie stanowią one docelowych punktów zwiedzania,
ale na pewno podnoszą rangę miejscowości pod kątem zachowania
substancji kulturowej Żydów.
Większość z tych obiektów pochodzi najczęściej
z drugiej połowy XIX wieku, kiedy duże i zamożne gminy zaczęły
budować własne szpitale, szkoły, sierocińce, domy spokojnej
starości itp. Powstawały kluby sportowe, teatry żydowskie, domy
akademickie, kolonijne, zaś przy cmentarzach zakładano domy
przedpogrzebowe. Natomiast głównymi budynkami gminy poza synagogą
były: mykwa - rytualna łaźnia, niezbędna do zachowania
czystości, dom kahalny - siedziba zarządu gminy, rzeźnia
rytualna.
Atrakcyjność turystyczną tych miejscowości
podnosi fakt, iż niektóre wpisane są do Katalogu zabytków sztuki
w Polsce, jak np.:
- dom kahalny z pierwszej połowy XIX w. przylegający
do synagogi w Sandomierzu (obecnie archiwum miejskie);
- jatki żydowskie (sklepy mięsne z rzeźnią
rytualną) z pierwszej połowy XIX w. usytuowane w obrębie dzielnicy
żydowskiej w Chełmie;
- mykwa zamojska (stanowi nielicznie zachowany
tego rodzaju zabytek).
Obiekty te, choć w przeważającej większości
nie opatrzone odpowiednią informacją, mają swoją specyficzną
wartość. Nawet te najmniej efektowne są jednak materialnymi
śladami istnienia wspólnot żydowskich, świadczą o przeszłości,
o historii miast i miasteczek polskich.
Najwięcej tych obiektów zachowało się w
większych miastach, w których odsetek ludności żydowskiej był
dość duży. Najbardziej znaczące miejsca poza synagogami i cmentarzami
związane z historią Żydów w Polsce znajdują się w Krakowie,
Lublinie, Łodzi, Warszawie, Białymstoku.
|