Według tradycji żydowskiej dziecko jest Żydem,
gdy matka jest Żydówką. Natomiast Ben Gurion uważał, że ten
jest Żydem, kto czuje się Żydem.
Żydzi odmiennie obchodzą narodzenie chłopca
i dziewczynki. Po narodzeniu się chłopca obchodzi się Szalom
Zachar w pierwszy piątkowy wieczór po urodzeniu. Nazywa
się to: "Witaj mężczyzno". W tym momencie chłopiec
nie ma jeszcze imienia. Żydzi sefardysjcy obchodzą Szalom
Zachar w wieczór poprzedzający obrzezanie. W przypadku
pierworodnego syna świętuje się również, gdy chłopiec skończy
miesiąc życia.
Goście zapraszani są po piątkowej wieczerzy.
Tradycyjnie, krewni, przyjaciele i sąsiedzi zbierają się w domu
rodziców nowonarodzonego dziecka. Podaje się zwykle lekki posiłek
zawierający danie z ciecierzycy, soczewicy lub grochu - to,
co okrągłe ma symbolizować początek życia. Ponadto podaje się
piwo, napoje alkoholowe, ciastka i sałatki owocowe.
Zwyczajowo nadaje się dziecku imię dla
pamięci rodziny, krewnych lub przyjaciół.
W przypadku narodzin dziewczynki ojciec podaje
jedynie w najbliższą sobotę do publicznej wiadomości imię córki
i zaprasza na kidusz oraz lekki posiłek po nabożeństwie
szabatowym. Dziewczynka otrzymuje imię w najbliższy po urodzeniu
poniedziałek, czwartek lub szabat.
------------ OBRZEZANIE (Brit mila)
------------
Zaraz po urodzeniu chłopca, zgodnie z Pismami,
po ośmiu dniach, następuje obrzezanie (hebr. brit mila).
Wymóg obrzezania sięga czasów Tory i Abrahama, który
obrzezał swego syna Izaaka w tydzień po narodzeniu. "(...)
będziecie obrzezywali ciało napletka na znak przymierza waszego
ze Mną".
Poprzedniego wieczoru ojciec dziecka wraz
z przyjaciółmi modli się i studiuje Torę przez całą noc.
Rankiem, po odmówieniu modlitw, kuma (jid kwaterin)
zanosi dziecko do pokoju lub do synagogi (w Izraelu,
do specjalnej sali w szpitalu). Zebrani witają dziecko, wznosząc
okrzyk "mazal tow" ("dobrego losu",
"szczęścia", "na szczęście").
Dziecko odbiera kum (kwater) przy wtórze wersetów
biblijnych, śpiewanych przez ojca i gości oraz mohela,
który dokonuje obrzezania.
Kum przynosi dziecko od matki
do mężczyzny wybranego przez rodzinę, zwanego "sandak".
Zasiada on na fotelu jak dla proroka Eliasza i w czasie obrzezania
trzyma dziecko na miękkiej poduszce na rękach. Trzymanie dziecka
podczas obrzezania uznawane jest za wielki zaszczyt.
Udzielanych jest wiele błogosławieństw.
Obrzezania dokonuje posiadający
odpowiednie kwalifikacje rzezak (hebr. mohel).
Mohel wypija wino, zwilżając uprzednio kilkoma kroplami
usta dziecka, po czym zwraca je matce.
Mohel w białym fartuchu (kitel)
i modlitewnym szalu, ujmuje penis dziecka kleszczami i zakłada
nań metalową osłonę w kształcie dzwonu, która ochrania żołądź
aż do napletka. Zabiegu dokonuje się przy pomocy specjalnych
narzędzi, które kiedyś były pięknie zdobione. Po odmówieniu
modlitwy mohel przebija specjalnym rytualnym sztyletem
napletek dziecka i przecina tkankę równo z osłoną. Odcięty napletek
wrzuca się do przygotowanej srebrnej misy. Jednocześnie chłopiec
otrzymuje imię.
Zmawia się modlitwę: "Pochwalonyś
Ty, Wiekuisty, Boże nasz, Królu Wszechświata, któryś nakazał,
aby nasi synowie zawarli przymierze ojca naszego Abrahama".
Następnie rodzina świętuje, tańczy i ucztuje.
Obrzezanie jest świętem, w którym uczestniczy społeczność,
krewni i przyjaciele. Wszyscy razem dzielą radość rodziców.
Jeśli uroczystość wypadnie w szabat, zwykle urządza się
ją po szabatowym rannym obrządku, po którym rodzina i przyjaciele
łączą się przy kiduszowym posiłku. Po ceremonii wszyscy obmywają
ręce i uczestniczą w błogosławieństwie chleba i chały, po czym
następuje przyjęcie, zwane "Seudat Micwa",
które składa się z wina, herbaty, kawy, wódki i piernika. Podaje
się również potrawy mięsne lub rybne, albo mleczne.
------------ WYKUPIENIE (Pidjon ha-ben)
------------
W przeciwieństwie do obrzędu obrzezania,
wykupywanie pierworodnego syna praktykuje się jedynie w środowiskach
ortodoksyjnych. Uroczystość ta odbywa się, gdy chłopiec
ukończy dwadzieścia dziewięć i pół dnia (co dowodzi, że jest
zdolny do życia) oraz jeżeli pierworodny narodził się w naturalny
sposób, a nie za pomocą cesarskiego cięcia.
Obrzędu dokonuje się w czasie przygotowanej
przez ojca uczty, na którą zaproszony zostaje rabin.
Goście łamią się chlebem, a rabin pyta ojca, czy woli
ofiarować pierworodnego syna, czy też da zań okup pieniężny,
mający symbolizować pięć srebrnych monet. Przyjęcie przez rabina
niewielkiego okupu pieniężnego od ojca dziecka, zwalnia z obowiązku
poświęcenia go kapłaństwu.
Jeżeli data obrzędu łączy się z szabatem
albo innym świętem, odkłada się uroczystość do następnego dnia.
Przyjęcie zaczyna się obmyciem rąk. Następnie podaje się chałę,
bułeczki, przystawki, rybę i jarzyny, kurczaki, mięso, sałaty
i desery. Zwyczajowo podaje się wódkę, wino i piernik.
|