Informacje na temat liczby ocalonych po wojnie
Żydów są bardzo niedokładne i wahają się od 30 - 150 tys. osób,
zaś najnowsze badania wykazują liczbę 300 tysięcy i więcej (Marszałek
1994).
Po wojnie największe skupisko Żydów powstało
na Dolnym Śląsku (86 563 osoby), w Łodzi (30 000 osób), w Szczecinie
(28 324 osoby), na Górnym Śląsku (20 000 osób) i w Krakowie
(13 000 osób), (Żebrowski 1993b). Równocześnie władze polskie
umożliwiły ocalałym emigrację do Palestyny. Dla wielu Żydów
ziemie polskie były zmienione eksterminacyjną polityką okupanta,
bolącym wspomnieniem tragicznych doświadczeń. Odradzający się
antysemityzm również nie rokował nadziei na spokojne osiedlenie
się w naszym kraju. Te oraz inne czynniki zadecydowały o tym,
iż do końca stycznia 1946 roku wyemigrowało (przeważnie do USA)
25 000 Żydów . Pomimo tego masowego exodusu Polska bezpośrednio
po wojnie nadal była największym skupiskiem żydowskim w Europie,
które w latach 1947-1949 ustabilizowało się na poziomie około
100 000 osób. Byli to przeważnie repatrianci z ZSSR, inteligencja,
która tam przetrwała czas Zagłady.
Najtrudniejszym problemem powojennego skupiska
Żydów w Polsce była odbudowa życia religijnego. W tradycyjnym
kształcie było to praktycznie niemożliwe. Mimo to już w 1945
roku istniało 39 gmin religijnych, w 1946 roku 45, zaś w 1947
już 80 (Żebrowski 1993b). Do najważniejszych osiągnięć tych
gmin należała rozbudowa szkolnictwa. W 1945 roku istniało wiele
szkół żydowskich w Lublinie, Krakowie, Białymstoku, Łodzi, Bytomiu,
Wałbrzychu, zaś jesziwy działały w Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu
i Łodzi. Nad życiem edukacyjnym i społeczno-kulturalnym opiekę
sprawował powołany w 1944 roku Centralny Komitet Żydów w
Polsce (CKŻP).
W 1955 roku rozpoczęła się kolejna fala
exodusu. Do 1960 roku Polskę opuściło w sumie 51 000 Żydów;
zostało ich 45 000. Wojna sześciodniowa i sukces Izraela w 1967
roku nasiliły w Polsce tendencje nacjonalistyczne i antysemickie,
powodując kolejną falę emigracji, która objęła w latach 1968-1972
ponad 30 000 osób (Żebrowski 1993b).Ostatecznie położyło to
kres skupisku żydowskiemu w Polsce, a przykładem jego zamierania
może być synagoga we Wrocławiu, funkcjonująca do 1968 roku,
potem opuszczona i niszczejąca.
Odrodzenie się żydowskiego środowiska kulturalnego
nie jest w Polsce obecnie możliwe ze względu na nikłe jego rozmiary
i strukturę wiekową, choć w ostatnich latach nastąpiło ciekawe
zjawisko powrotów do żydostwa ludzi młodych ze środowisk niemal
zupełnie zasymilowanych.
Polska na zawsze zostanie miejscem, w którym
w ciągu stuleci powstawała i rozwijała się oryginalna kultura
żydowska, jak i centrum myśli religijnej o znaczeniu światowym.
Szczególnie dynamizm tej kultury widoczny był przed wojną, aczkolwiek
jeszcze do 1950 roku skupisko żydowskie było znaczącym fenomenem
kulturowo-organizacyjnym w skali międzynarodowej.
Obecnie niezmiernie trudno określić, ile
Żydów mieszka w Polsce. Problem dotyczy tu bowiem tożsamości
grup i jednostek, a szczególnie ich kwestii autodefinicji, czyli
samookreślenia się w sensie odrębności etnicznej i kulturowej.
Zagadnienie to jest dość złożone ze względu na historyczną zmienność
samego pojęcia "Żyd", oraz różne kryteria identyfikujące
jednostki określane tym desygnatem. Jest to problem interesujący
i owocuje w ostatnich latach dużą liczbą publikacji poświęconych
tej tematyce.
Wynikająca trudność wskazania liczby ludności
żydowskiej w Polsce jest tym większa, że Główny Urząd Statystyczny
nie dysponuje danymi dotyczącymi liczby osób przynależących
do mniejszości narodowych, podając jedynie liczbę członków stowarzyszeń
narodowych i etnicznych w Polsce. Na podstawie tych danych zostaną
więc przeprowadzone szacunkowe obliczenia ludności żydowskiej
w Polsce.
Otóż w 1994 r. Związek Gmin Wyznaniowych
Żydowskich w RP liczył 1220 wiernych, Karaimski Związek
Religijny - 190, zaś wszystkich członków świeckich stowarzyszeń
żydowskich (dokładnie opisanych w następnym rozdziale) jest
około 5400. Można również przyjąć, iż osoby wyznania Mojżeszowego
mają członków swoich rodzin nie zrzeszonych w gminach. Stąd
liczbę 1220 można przypuszczalnie pomnożyć przez 3, uzyskując
3660. Dochodzi tu jeszcze 190 wiernych Karaimskiego Związku
Religijnego oraz 5400 członków świeckich stowarzyszeń. Sumując
te dane otrzymujemy 9250 osób pochodzenia żydowskiego.
Zdaję sobie sprawę, iż jest to tylko szacunkowa
liczba, chociażby dlatego że, wiele osób może przynależeć do
kilku organizacji. Poza tym ogromna ilość osób narodowości polskiej
mogłaby skorzystać z tzw. "prawa powrotu", czynią
to jednak tylko nieliczne jednostki. Powyższe obliczenia po
części mogą być prawdziwe, gdyż wiele dostępnych publikacji
również wskazuje liczbę od 8 000 - 10 000 Żydów mieszkających
w Polsce (Brzewska, 1991, Gruber, 1992). Skupieni są oni głównie
w kongregacjach wyznaniowych Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia,
Bielsko-Białej, Bytomia, Legnicy, Wałbrzycha, Dzierżoniowa.
Ludność żydowska na ziemiach polskich
od XV wieku do 1939 roku:
Okres |
Liczba
ludności |
Udział
procentowy ogółu ludności |
XV wiek
|
24 000
|
0,6 |
XVI wiek |
100 000 |
2 |
XVII wiek |
500 000 |
5 |
1765 rok |
587 658 |
6 |
1885 rok |
1 087 204 |
14,1 |
1921 rok |
2 831 168 |
10,5 |
1931 rok |
3 191 580 |
9,8 |
1939 rok |
3 500 000 |
11 |
Ź r ó d ł o: Opracowanie własne na podstawie
materiałów historycznych.
Udział procentowy ludności żydowskiej w Polsce w 1931 roku w układzie wojewódzkim
Województwa |
Udział
procentowy ludności żydowskieji |
warszawskie
|
8,7 |
łódzkie |
14,4 |
kieleckie |
10,8 |
lubelskie |
12,8 |
białostockie |
12,0 |
wileńskie |
8,7 |
nowogródzkie |
7,8 |
poleskie |
10,1 |
wołyńskie |
10,0 |
poznańskie |
0,3 |
pomorskie |
0,3 |
śląskie |
1,5 |
krakowskie |
7,6 |
lwowskie |
11,0 |
stanisławowskie |
9,5 |
tarnopolskie |
8,4 |
Ź r ó d ł o: Mały Rocznik Statystyczny
1938, GUS Warszawa 1938
Współczesne organizacje i działalność
mniejszości żydowskiej
Wewnętrzna polityka Polski wobec mniejszości
narodowych w zasadzie istnieje dopiero od 1989 roku, kiedy utworzono
w Sejmie specjalną Komisję Mniejszości Narodowych i Etnicznych.
Przygotowywała ona w ramach prac nad nową konstytucją projekt
zapisu dotyczącego praw mniejszości narodowych. Wraz z demokratyzacją
życia w państwie mniejszości zyskały nowe możliwości działania.
Najistotniejszą jest Ustawa z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo
o stowarzyszeniach, która opiera się na zasadzie wolności
tworzenia stowarzyszeń. Od momentu wejścia w życie tej ustawy
zarejestrowało się około 120 stowarzyszeń narodowych (wcześniej
było ich tylko 7).
Od 1992 r. funkcjonuje przy Ministerstwie
Kultury i Sztuki Biuro do Spraw Mniejszości Narodowych. W tym
też roku wyszło ważne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
w sprawie organizacji kształcenia umożliwiającego podtrzymanie
poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej uczniów
należących do mniejszości narodowych. Ponadto zagwarantowano
mniejszościom ułatwienia w Ordynacji Wyborczej do Sejmu RP.
Innym istotnym elementem polityki państwa
było rozszerzenie dostępu mniejszościom do radia i telewizji
publicznej. Przyjęto też zasadę, że należy zagwarantować każdej
mniejszości finansowanie jednego pisma. Ogólne założenie Rady
Ministrów wyrażone było w zapisie, iż "kultura mniejszości
narodowych jest elementem wzbogacającym kulturę ogólnopolską
- nie powinno się jej wyrywać z kontekstu lokalnego".
Niestety ten krótki okres rozwinięcia praw
mniejszościom uległ zahamowaniu po wyborach parlamentarnych
w listopadzie 1993 r. Obecna koalicja nie zajmuje się poważnie
problemami mniejszościowymi. Brak zainteresowania pracą nad
odpowiednim projektem ustawy oraz brak realnego nacisku mniejszości
na Komisję sejmową spowodował, iż przez ostatnie 2 lata nie
wypracowano jakiejkolwiek koncepcji polityki wobec mniejszości
narodowych w Polsce.
Dwukrotnej nowelizacji podległa ustawa z
7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Najnowsze zmiany
weszły w życie 9 kwietnia b.r. i dokładnie precyzują wszystkie
prawa, przywileje i obowiązki stowarzyszeń (Dz.U. 1996 r., nr
27, poz.118).
Działalność żydowskiej mniejszości narodowej
jest obecnie dwutorowa, tzn. istnieją świeckie stowarzyszenia
i organizacje, a oprócz tego swoją działalność prowadzą żydowskie
gminy wyznaniowe.
Najważniejszą organizacją świecką Żydów
jest Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce
(dalej TSKŻ), które w 1994 r. liczyło 3,5 tysiąca członków zrzeszonych
w licznych oddziałach na terenie całej Polski. Towarzystwo posiada
osobowość prawną, może należeć do innych stowarzyszeń i organizacji
zarówno krajowych jak i zagranicznych związanych z działalnością
na rzecz ludności żydowskiej. Swoją działalność opiera na pracy
społecznej, ale może też prowadzić działalność gospodarczą.
Celem TSKŻ jest zaspokojenie potrzeb ludności żydowskiej poprzez
pielęgnowanie tradycji, propagowanie współczesnych osiągnięć
kultury i sztuki żydowskiej oraz polskiej. Cele swoje realizuje
poprzez odczyty, dyskusje, konferencje, występy zespołów artystycznych,
organizowanie kursów języka jidisz i hebrajskiego, wydawanie
i rozpowszechnianie książek i czasopism. Wydaje dwutygodnik
społeczno-kulturalny "Słowo Żydowskie" (Dos
Jidisze Wort). Pismo sponsorowane jest przez Ministerstwo
Kultury i Sztuki i wychodzi w języku polskim i jidisz.
Inną organizacją żydowską jest Stowarzyszenie
Żydów Kombatantów i Poszkodowanych w II Wojnie Światowej RP.
W 1994 r. liczyło ono 1050 członków. Jednym z podstawowych celów
stowarzyszenia jest działanie zmierzające do zachowania pamięci
zbrojnego czynu narodu żydowskiego, jego walki o wolność i godność
ludzką podczas II wojny światowej.
Kolejnymi zalegalizowanymi stowarzyszeniami
są: Stowarzyszenie "Dzieci Holokaustu" w Polsce,
liczące 500 członków oraz Polska Unia Studentów Żydowskich
(PUSZ). Liczy ona 150 członków i jest zrzeszeniem o charakterze
edukacyjnym, religijnym, kulturalnym.
Inną formą życia kulturalnego Żydów jest
działający w Warszawie jedyny w Europie profesjonalny Państwowy
Teatr Żydowski im. Estery Racheli Kamińskiej. Pod tą nazwą
istnieje od 1950 r., a obecnie należy do najwybitniejszych teatrów
żydowskich na świecie grających w jidisz. Przedstawienia klasyków
dramaturgii żydowskiej oraz inne wybitne inscenizacje tłumaczone
są w słuchawkach dla widzów nie znających języka żydowskiego.
Znaczącą placówką naukową działającą pod
egidą Ministerstwa Kultury i Sztuki jest Żydowski Instytut
Historyczny (ŻIH), który od 1994 r. posiada status instytutu
naukowo-badawczego. Wcześniej był prywatnym instytutem naukowym,
własnością Stowarzyszenia Żydowskiego Instytutu Historycznego
liczącego 214 członków. Budynek ŻIH-u mieści się w Warszawie
przy ulicy Tłomackie, gdzie przed wojną znajdował się Instytut
Nauk Judaistycznych z Biblioteką Judaistyczną. Obecnie
w gmachu znajdują się: biblioteka, czytelnia, archiwum, muzeum
i centrum dokumentacji. W archiwum przechowywane są bezcenne
materiały: relacje, wspomnienia, notatki odnalezione na terenach
byłych gett. Dokumentowanie instytutu nie dotyczy tylko Holocaustu,
ale i historii Żydów polskich, ich kultury, tradycji, sztuki.
Muzeum posiada najwięcej dzieł sztuki - kilka tysięcy obrazów,
grafik, rzeźb, z których tylko niewielka część jest eksponowana.
Ponadto znajduje się w nim największa w Polsce kolekcja tkanin
żydowskich oraz kilkaset przedmiotów służących w kulcie synagogalnym
i domowym, w tym unikatowa kolekcja iluminowanych zwojów Księgi
Estery. Instytut od 1992 r. prowadzi na dużą skalę programy
edukacyjne w postaci kursów dla nauczycieli historii w szkołach
średnich i wyższych poświęconych prezentacji dziejów i kultury
Żydów polskich. Organizowane są co 2 lata konkursy dla uczniów
szkół średnich, zaś dla studentów - konkursy na najlepszą pracę
magisterską o tematyce żydowskiej. W ostatnich latach wydano
Serię Edukacyjną ŻIH (na którą składa się 5 pozycji z wyborem
tekstów źródłowych z zakresu dziejów Żydów w Polsce), oraz 2
tomy Studiów z dziejów Żydów w Polsce, będących materiałami
edukacyjnymi dla szkół średnich i wyższych. Ponadto wydawany
jest nieprzerwanie od 1951 r. kwartalnik "Biuletyn Żydowskiego
Instytutu Historycznego".
Działalność naukową, a przede wszystkim
badania nad historią Żydów w Polsce, prowadzą również liczne
ośrodki akademickie. Przy Uniwersytecie Jagiellońskim działa
Międzywydziałowy Zakład Historii Żydów w Polsce, który prowadzi
m.in. pracownie magisterskie, lektoraty języka hebrajskiego
i jidisz oraz cykl wykładów Dzieje Żydów na ziemiach polskich.
Ponadto na Uniwersytecie Warszawskim i Wrocławskim przy Wydziałach
Polonistyki funkcjonują Zakłady Historii Żydów, prowadzące wykłady
z zakresu judaizmu, biblistyki, historii kultury i literatury
żydowskiej.
Obok tych jednostek, na terenie naszego
kraju istnieje kilka innych znaczących organizacji głównie o
charakterze kulturalnym. Jedną z nich jest Fundacja Judaica
Centrum Kultury Żydowskiej na Kazimierzu w Krakowie, otworzona
pod koniec 1993 r. w nowo wybudowanym budynku przy ulicy Meiselsa
17. Centrum prowadzi szeroko zakrojoną działalność w zakresie
organizowania odczytów, wykładów, występów i spektakli teatralnych,
koncertów muzycznych, spotkań ze znanymi osobistościami, pokazów
filmowych o tematyce żydowskiej. W Centrum mieści się galeria
"Labirynt" oraz działa antykwariat "Rara
Avis". Od kilku lat jest organizatorem największej
w Polsce żydowskiej imprezy kulturalnej - Festiwalu Kultury
Żydowskiej, który odbywa się w czerwcu na Kazimierzu.
Podobna instytucja powstała w Warszawie
w 1992 r. z inicjatywy Jointu i Agencji Sochnut pod
nazwą "Centrum Informacyjno-Edukacyjne Kultury Żydowskiej".
Działalność Centrum ma dwa podstawowe cele: gromadzenie, produkowanie
i dystrybuowanie wszelkiego rodzaju materiałów dotyczących kultury
żydowskiej oraz organizowanie seminariów, szkoleń poświęconych
rozmaitym problemom związanym z nauczaniem w szkołach tejże
kultury.
Zbliżoną działalność przejawia Amerykańsko-Polsko-Izraelska
Fundacja "Shalom" d.s. Promocji Kultury Polsko-Żydowskiej.
Prowadzi ona galerię judaistyczną, promującą sztukę i artystów
żydowskich, organizuje konkursy fotograficzne o tematyce żydowskiej
i wydaje albumy z tychże konkursów, prowadzi klub dziecięcy,
w którym uczy tańca żydowskiego, historii i tradycji żydowskiej.
Ponadto organizuje kolonie i zimowiska dla dzieci polskich Żydów,
święta żydowskie oraz prelekcje związane z historią i życiem
Żydów.
Działalność kulturalną i społeczną prowadzi
również Fundacja Ronalda S.Laudera, która organizuje
m.in. liczne kursy języka hebrajskiego w Krakowie, Łodzi i Warszawie.
Tworzenie nowych więzów łączących społeczność polską i żydowską
ma za zadanie Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Izraelskiej.
Zorganizowaną działalność prowadzi też młodzież
żydowska. W Krakowie przy synagodze Izaaka działa Centrum
Edukacji Żydowskiej - Klub Młodzieżowy, który prowadzi m.in.
kursy języka hebrajskiego, zaś w Łodzi Klub Młodzieżowy prowadzi
również wykłady z podstaw judaizmu. Od dwóch lat wydawany jest
kwartalnik "Jidełe" - Społeczno-Kulturalne
Pismo Młodych Żydów i ich Przyjaciół.
Oprócz tego funkcjonują liczne komitety
i fundacje opieki nad zabytkami sztuki żydowskiej w Polsce,
które będą wspominane w dalszej części pracy.
Omawiając organizacje i działalność mniejszości
żydowskiej nie sposób wspomnieć o jednym miejscu w Krakowie,
w którym prawie każdy Żyd przebywający w Polsce na pewno zagości.
Otóż jest to mały kompleks kawiarenki z restauracją i hotelem
pod nazwą ARIEL, mieszczący się na Kazimierzu przy ul. Szerokiej.
Miejsce to jest centrum życia żydowskiego, przyciągającym rzesze
turystów z całej Polski, a nawet świata.
Natomiast jeśli chodzi o religijną formę
organizowania się Żydów, skupia się ona w kongregacjach Związku
Religijnego Wyznania Mojżeszowego w RP. Obecnie działa ok.
20 kongregacji, z których siedem posiada synagogi, a reszta
- domy modlitwy. Tabela pokazuje liczbę wiernych, gmin, synagog
i domów modlitwy na przestrzeni trzydziestu lat. Związek wydaje
rocznik "Kalendarz Żydowski - Almanach" i prowadzi
działalność społeczno-kulturalną. Najwięcej Żydów skupionych
jest wokół gmin wyznaniowych Warszawy, Łodzi, Krakowa, Wrocławia.
Tam też działają one najprężniej organizując m.in. kursy języka
hebrajskiego i wykłady na temat judaizmu.
W Polsce zrzesza się również nieliczny w
świecie odłam judaizmu zwany karaizmem. Karaimski Związek
Religijny w 1994 r. posiadał trzy gminy wyznaniowe, dwóch
duchownych i 190 wiernych.
Stan liczebny Związku Gmin Wyznaniowych
Żydów w Polsce od 1964 do 1994 r
Lata |
Liczba
gmin |
Synagogi
i domy modlitwy |
Liczba
wiernych |
1964
|
20 |
27
|
ok. 6000 |
1966 |
18 |
30 |
5500 |
1968 |
18 |
29 |
5000 |
1970 |
18 |
26 |
2000 |
1982 |
16 |
24 |
1892 |
1985 |
16 |
23 |
1805 |
1988 |
13 |
23 |
1560 |
1990 |
13 |
22 |
1560 |
1992 |
12 |
12 |
1153 |
1994 |
21 |
17 |
1220 |
Ź r ó d ł o: Roczniki Statystyczne GUS
1965, 1967, 1971, 1983, 1986, 1989, 1991, 1993, 1995
|