Zabór rosyjski obejmował: Białoruś, Ukrainę,
Podole i pozostałe wschodnie ziemie. Razem 492 tysięcy km2 i
5 miliony 500 tysięcy mieszkańców.
Podobnie do Żydów polskich podeszła caryca
Katarzyna II (1729-1796). Chciała z nich zrobić normalnych obywateli,
posiadających te same prawa i obowiązki co wszyscy, jednak za
cenę unicestwienia żydowskiej tożsamości i kultury. W zaborze
rosyjskim przyporządkowano Żydów do klasy mieszczaństwa, jako
kupców i drobnych mieszczan. W dokumentach określano ich "Hebrajczycy"
("Jewrei"), jako wspólnotę religijną. Natomiast
pojęcie "Żyd" łączono z cechami narodowymi.
W ten sposób carska Rosja zrównała w prawach Żydów z wszystkimi
innymi narodowościami.
W rosyjskim zaborze Żydzi często przybierali
jako nazwisko nazwę miejscowości, z której pochodzili lub nazwisko
właściciela majątku, w którym mieszkali. Stąd wzięły się takie
nazwiska jak: Warszauer, Posner, Minsker lub Czartoryski i Wiśniowiecki.
Tereny zaboru rosyjskiego były obszarem
największego rozwoju ruchu chasydzkiego. Głównym chasydzkimi
ośrodkami były: Góra Kalwarii, Aleksandrów, Kock, Sochaczew,
Grodzisk, Radomsk, Stryków, Parysów, Radzyń, Radzymin, Lubawicz,
Mszczonów, Nowomińsk i Kozienice. Chasydzi mieli własne chasydzkie
bożnice (klausn) oraz modlitewnie (sztibłech).
Tworzyli silne i zwarte środowiska, niemal jak rodziny oparte
na silnych więzach braterskiej przyjaźni. Na czele stali cadycy
z różnych dynastii cadyków. Chasydzi tłumnie pielgrzymowali
do dworów swoich cadyków.
Na początku XIX wieku dały się zauważyć na
ziemiach polskich znaczne tendencje asymilacyjne wśród części
Żydów. W niektórych środowiskach mówiono o zastąpieniu języka
jidysz językiem polskim, co stanowiłoby pierwszy krok do ściślejszej
integracji Żydów z Polakami. Wielu Żydów oddawało życie w powstaniach
polskich, walcząc o sprawę polskiej niepodległości narodowej.
Wielu wybitnych przedstawicieli zasymilowanej żydowskiej burżuazji,
takich, jak Leopold Kronenberg czy Herman Epstein, podejmowało
zjednoczone działania zmierzające do pogodzenia interesów żydowskich
i polskich w sprawach dotyczących religii, kultury, czy gospodarki.
Te próby zakończyły się jednak fiaskiem i jakby obumarły wraz
z upadkiem powstania styczniowego w 1863 roku.
Równocześnie we wszystkich zaborach
rozwijał się przeciwny tym ideom ruch Oświecenia żydowskiego,
który dążył do społecznego wyodrębnienia, narodowego odrodzenia
oraz zreformowania tradycyjnego żydostwa we wszelkich jego dziedzinach.
W owym czasie znacznie wzrosła ruchliwość
społeczna Żydów, gdyż nie byli już przywiązani do gett, w których
mieszkali w miastach. Rodziny żydowskie mogły teraz swobodnie
przesiedlać się na przedmieścia lub na wieś. Często, bogate
żydowskie rodziny, na przykład w Warszawie i Łodzi, opuszczały
śródmieście. Żydzi z Kazimierza wracali do Krakowa. Wielu Żydów
z zaboru rosyjskiego przenosiła się do Galicji, gdzie wolno
im było kupować ziemię. Ogólna jednak liczba rolników żydowskich
na ziemiach całej Polski nie była wówczas zbyt wielka, bowiem
nie przekraczała 200 rodzin.
W latach 1801-1825 w Rosji panował car Aleksander
I (1777-1825). W 1802 roku car powołał do życia Komitet dla
urządzenia Żydów, który miał za zadanie zbadać kwestię żydowską
na polskich ziemiach wcielonych do Cesarstwa Rosyjskiego.
W 1802 roku Raw Haim założył słynną jesziwę
we Włodzimierzu, w zaborze rosyjskim. Uczelnia szybko zyskała
sławę żydowskiego centrum nauki na świecie.
W tym samym roku w Bracławiu osiadł
cadyk Nachman ben Simcha (1772-1810). Nachman jest opisywany
jako ostatni z pięciu wielkich i świętych ludzi, którzy pojawili
się w historii Izraela; jego poprzednicy to Mojżesz, Rabbi Simeon
ben Jochaj, Izaak Luria i pradziad Nachmana, Israel Baal Szem
Tow. Nachman postawił przed sobą zadanie zbawienia dusz Żydów
pomordowanych przez Hajdamaków w 1768 roku, podczas obrony twierdzy
w pobliskim Humaniu. Wierzył, że dusze pomordowanych błądzą
w miejscu kaźni nie mogąc wspiąć się wzwyż, aż przybędzie dusza,
która dźwignie ich w górę i wierzył, że tą osobą jest on sam.
Nachman uznawał Sabbataja Cwi za Mesjasza. Jego zdaniem w każdym
pokoleniu może być tylko jeden prawdziwy cadyk i jest nim właśnie
on. Takie poglądy musiały prowadzić do konfliktu i zerwania
stosunków z resztą ruchu chasydzkiego.
Reorganizacji ruchu po śmierci Nachmana
poświęcił się jego już uczeń Natan (1780 - 1845), który posiadał
wybitne zdolności nie tylko literackie, ale i organizatorskie.
Z czasem zarzucił twórczość literacką by przewodniczyć chasydom
bracławskim, których liczba zaczęła rosnąć. Po śmierci Natana
chasydom bracławskim przewodził Nachman z Tulchina. W latach
międzywojennych chasydom bracławskim udało się wyrwać z izolacji
innych odłamów chasydyzmu i osiągnęli znaczne uznanie społeczeństwa,
zwłaszcza w Polsce. Żyli dalej na Podolu jeszcze we wczesnych
latach reżimu sowieckiego.
W 1804 roku w carskiej Rosji ustanowiono
"Statut o urządzeniu Żydów" (ros. "Polozenije
dla Jewriejew"). Zamiarem tego statutu było pełna asymilacja
Żydów w społeczeństwie rosyjskim. Przede wszystkim więc zniesiono
instytucję kahałów, poddając ludność żydowską lokalnym władzom
administracyjnym. Jednocześnie otworzono Żydom dostęp do uniwersytetów
i innych zakładów naukowych. Jednakże wszelki awans społeczny
był uzależniony od biegłej znajomości języka rosyjskiego, polskiego
lub niemieckiego. Ułatwiono także Żydom dostęp do rzemiosła
i zakładania warsztatów. Pozwolono na prowadzenie handlu i każdej
innej działalności gospodarczej, jednakże wszelkie rozliczenia
księgowe i raporty musiały być prowadzone w języku rosyjskim.
Przyjęcie Żydów do władz samorządowych uzależniono od znajomości
języka rosyjskiego i rezygnacji z tradycyjnego ubioru żydowskiego.
Równocześnie nakazano usunięcie wszystkich Żydów z osad wiejskich
w ciągu trzech lat.
Jednocześnie władze carskie rozpoczęły
walkę z tradycyjnym żydostwem. W tym celu rozpowszechniono w
całej Rosji pogląd, że typowy Żyd to zachłanny oszust, mieszkający
na wsi i prowadzący karczmę. Tradycyjni Żydzi powszechnie uchodzili
za zacofanych, a ich religia uznawana była za niebezpieczną.
W ten sposób Żydzi żyjący pod zaborem rosyjskim mieli wybór:
asymilacja lub prześladowania.
W 1807 roku ziemie polskie zostały zajęte
przez wojska francuskie Napoleona Bonaparte. Na mocy pokoju
w Tylży, zawartego pomiędzy Francją i Rosją, Napoleon utworzył
Księstwo Warszawskie. W jego skład weszły ziemie polskie drugiego
i trzeciego zaboru pruskiego. Królem został wybrany Fryderyk
August (1750-1827). Napoleon nadał Księstwu Warszawskiemu konstytucję,
wzorowaną na konstytucji francuskiej. Konstytucja zapewniała
Żydom pełne swobody obywatelskie, jednak przepisy te nie weszły
w życie. Żydzi nadal stanowili gorszą klasę społeczeństwa. Ograniczono
im dostęp do urzędów publicznych. Wprowadzono ograniczenia swobodnego
osiedlania się. Ograniczono działalność gospodarczą Żydów, kształcenia
się i wykonywania wielu zawodów. Dodatkowo nałożono na nich
specjalne podatki, takie jak: koszerny (opłata od uboju koszernego),
ślubny (od odbywającego się ślubu), rekrutowy (opłacany przez
wszystkich Żydów w zamian za zwolnienie od służby wojskowej),
biletowy (opłata za każdy dzień pobytu w mieście) i wiele innych.
W 1809 roku ustanowiono w Warszawie
rewir żydowski. Z czasem w większości mniejszych miast zaboru
rosyjskiego, powstały osobne dzielnice żydowskie.
W 1809 roku Natan Glücksberg (1780-1831)
otworzył największą księgarnię w Warszawie.
Na początku XIX wieku większość ludności
żydowskiej na ziemiach polskich żyło w nędzy, mieszkając i pracując
w złych warunkach. Zubożałe żydowskie mieszczaństwo walczyło
o nieliczne dostępne dla nich posady. Nadmierna ilość rzemieślników
powodowała spadek zamówień i brak pracy. W 1813 roku prawie
61% czynnych zawodowo Żydów na ziemiach polskich, trudniło się
produkcją i sprzedażą alkoholu. Tylko nielicznym Żydom udało
się zostać bogatymi przedsiębiorcami i bankowcami. Około czterdziestu
rodzin milionerów mieszkało w okolicach Warszawy. Na Litwie
monopol państwowy na alkohol dzierżawił Żyd, Newachowicz, a
monopol państwowy na sól dzierżawił Berek Samuel Sonnenberg.
Fraenkel, Neumark i Bergson czerpali duże zyski z dostaw broni
dla wojsk Księstwa Warszawskiego. Antoni Samuel Fraenkel (1733-1833)
założył dom handlowy w Warszawie i dzierżawił monopol solny
w okresie Księstwa Warszawskiego. Karol Jan Chaim również założył
dom handlowy w Warszawie. Był on założycielem rodziny żydowskich
bankierów, Lascy. Majątku na dostawach dla wojska dorobił się
także Jakub Epstein (1771-1843).
W 1815 roku Kongres Wiedeński nadał nowy
kształt Europie, która po wojnach napoleońskich musiała przejść
zmiany. Z ziem Księstwa Warszawskiego utworzono teraz Królestwo
Polskie, pozostające pod panowaniem cara Rosji. Car Aleksander
I nadał Królestwu Polskiemu konstytucję. W nowej konstytucji
postanowiono, że wyznanie mojżeszowe nie stoi na równi z chrześcijańskimi.
W owym czasie w społeczeństwie polskim
pojawiły się znaczne różnice odnośnie sposobu uregulowania "kwestii
żydowskiej". Książe Adam Czartoryski (1770-1861) był zwolennikiem
asymilacji Żydów z wyłączeniem sfery religii jako warunku równouprawnienia.
Chciał przy tym zabronić Żydom prowadzenia karczm. Katolicki
duchowny, Stanisław Staszic (1755-1826) określał Żydów jako
"plagę szarańczy" i "kupę pasożytów", wymyślał
im od "włóczęgów i próżniaków". Szczególnie daleko
posunął się w 1817 roku Kajetan Koźmian, który oświadczył, że
"Żydzi z bałamutów talmudow są zabobonnemi, ciemnemi próżniakami".
Twierdził, że Żydzi nie są Polakami i "nie mają w sobie
Polskiej krwi". Te poglądy stały się zalążkiem rasistowskiego
wykluczenia Żydów ze społeczeństwa polskiego.
W 1816 roku w Królestwie Polskim żyło
około 243 tysięcy Żydów, co stanowiło 8,7% całej populacji.
Na Żydów zostały nałożone liczne ograniczenia, takie jak bariery
w przemieszczaniu się, osiedlaniu i awansie społecznym.
W 1817 roku rabbi Samuel Tiktinski założył
jesziwę w mieście Mir, w rosyjskim zaborze.
W 1818 roku carski namiestnik Królestwa Polskiego
pisał: "udzielone postanowieniem Naszym z dnia 2 marca
1816 roku dobrodziejstwo cudzoziemcom na gruntach pustych osiadającym
dozwolonym i rozciągniętym być może i do starozakonnych w kraju
zamieszkałych, puste osady oraz grunta obejmujących - pod warunkiem
atoli, ażeby Żydzi nigdy między chrześcijanami się nie sadowili,
lecz oddzielnie i dobrze odłączone zajmowali okręgi; niemniej
ażeby ziemię, na której by osiadali, własnymi żydowskimi uprawiali
rękoma" (Z. Borzymińska, 1994).
W 1819 roku Natan Glücksberg (1780-1831)
otworzył nowoczesną drukarnię z odlewnią czcionek (1827 r.)
w Warszawie. Był on założycielem wielkiego rodu żydowskich księgarzy
i drukarzy Glücksbergów. Natan był księgarzem i typografem Królewskiego
Uniwersytetu Warszawskiego oraz Liceum Krzemienieckiego. Wydał
ponad 220 publikacji, drukując głównie literaturę piękną (I.
Krasicki, K. Brodziński, W. Bogusławski) i prace historyczne
(J.U. Niemcewicz, A. Naruszewicz).
W 1820 roku rodzina żydowskich finansistów
i przemysłowców Kronenbergowie, założyła w Warszawie dom bankowy
"S.L. Kronenburg". Założycielem był Samuel Eleazar
Kronenberg (1773-1826), który przeprowadził się z Wyszogrodu
do Warszawy. Po śmierci ojca, firmę prowadził Leopold Kronenberg
(1812-1878).
W owym czasie, żydowski bankier Antoni
Samuel Fraenkel (1733-1833) dorabiał się fortuny na handlu i
operacjach finansowych. Między innymi importował z Rosji futra,
a wywoził sukno. Był jednym z największych finansistów w Królestwie
Polskim.
W 1821 roku w Królestwie Polskim władze carskie
zlikwidowały kahał jako formę organizacji gminy. Na miejsce
kahału wprowadzono dozory bożnicze podległe władzom miejskim.
W tym samym roku władze carskie zakazały działalności wszelkich
żydowskich stowarzyszeń.
Od 1822 roku w Królestwie Polskim, Żydzi
opuszczający rewir żydowski musieli wnosić specjalną opłatę.
W ten sposób postępowało zamykanie ludności żydowskiej w gettach.
Na początku XIX wieku ziemie polskie dotknął
środkowoeuropejski kryzys w rolnictwie, wynikający z wojen doby
napoleońskiej i blokady kontynentalnej, którą pogłębiło wprowadzenie
w 1819 roku ceł ochronnych przez Anglię. W 1823 roku Prusy także
podniosły cła ochronne na produkty rolnicze. Eksport rolniczy
z polskich terenów spadł o połowę. Spadek obrotów dotknął Żydów,
którzy jako pierwsi padli ofiara walki o udział na rynku zbytu
gorzałki. W 1823 roku zakazano działalności w miastach karczm
i gorzelni nie będących własnością szlachty. W ten sposób szlachta
przejęła żydowskie gorzelnie, a dochodami podzieliła się z państwem.
Dramatycznie zmniejszyła się liczba żydowskiej ludności czynnej
zawodowo. W 1830 roku, w porównaniu do 1813 roku, przy wyszynku
pracowało już tylko 12% Żydów. Tym samym została zerwana dawna
więź łącząca szlachtę polską z Żydami.
Od 1823 roku w Łodzi nastąpiła koncentracja
osadnictwa przemysłowego popieranego przez rząd (m.in. sprowadzono
wielu sukienników z Niemiec i ze Śląska). Powstały wówczas pierwsze
manufaktury (Geyera, Kopischa, Wendischa, Illa i Potemy) - produkowano
tkaniny wełniane, lniane i bawełniane i eksportowano je do Rosji
i Chin.
W latach 1823-1824 w Warszawie wydawano dwutygodnik
"Der Beobachter an der Weichsel" ("Dostrzegacz
Nadwiślański"). Było to pierwsze pismo żydowskie wydawane
w Królestwie Polskim. Wydawano je w języku polskim i jidysz
(ogółem 939 numerów). Było ono redagowane przez wielkiego rzecznika
asymilacji A. Eisenbauma. Publikowano głównie dekrety i zarządzenia
rządowe, wiadomości krajowe, zagraniczne i handlowe. Zniechęcało
to potencjalnych czytelników i pismo było mało poczytne.
W 1824 roku w Królestwie Polskim wprowadzono
kary za noszenie tradycyjnego ubioru żydowskiego. Jednocześnie
władze carskie postanowiły ograniczyć liczbę ludności żydowskiej
zamieszkującej wyznaczoną strefę osiedlania. W tym celu wysiedlono
około 20 tysięcy Żydów.
W 1827 roku car Mikołaj I ogłosił w Rosji
statuty poboru i usług wojskowych. Carski ukaz zobowiązywał
gminy żydowskie do dostarczania rekrutów w wieku od 12 do 18
lat. Rekruci trafiali do specjalnych szkół wojskowych, i następnie
służyli w armii carskiej przez 25 lat życia. Carat liczył, że
wychowana w ten sposób żydowska młodzież ulegnie asymilacji
i "problem żydowski" sam się rozwiąże.
Odbywanie służby wojskowej kłóciło się
z licznymi zasadami wiary żydowskiej. Będąc żołnierzami Żydzi
nie mogli przestrzegać zasad koszerności posiłków oraz obchodzić
święta i posty. Z tego powodu wielu młodych Żydów samo okaleczało
się, ukrywało lub uciekało za granicę.
W 1827 roku w Królestwie Polskim aż
80,4% ludności żydowskiej żyło w miastach.
W 1829 roku żydowski finansista Antoni Samuel
Fraenkel (1733-1833) pośredniczył w udzielaniu przez banki berlińskie
pożyczki rządowi Królestwa Polskiego w wysokości 42 milionów
złotych.
Wielki książę Konstanty, będąc carskim namiestnikiem
Królestwa Polskiego, podobnymi ustawami uciskał i Żydów, i Polaków.
Ogłoszenie poboru do carskiego wojska było czynnikiem, który
wywołał wybuch powstania listopadowego w 1830 roku. Już w grudniu
do nowo powstałego polskiego Rządu Narodowego w Warszawie zgłosili
się Żydzi z prośbą o wyrażenie zgody na ich członkostwo w Gwardii
Narodowej. Większość Żydów postępowych przyłączyła się do powstańców,
jedynie ortodoksi pozostali niezaangażowani, gdyż zniechęcili
się rozruchami na ul. Franciszkańskiej, do których doszło w
pierwszych dniach powstania. Józef Berkowicz, syn powstańca
kościuszkowskiego, Berka Joselewicza, w taki sposób namawiał
Żydów do udziału w powstaniu: "Gdy Bóg, który czuwa
nad Polską, uwieńczy pomyślnym skutkiem szlachetne Polaków usiłowania
w odzyskaniu wolności, jeśli zwycięski biały orzeł roztoczy
opiekuńcze skrzydła nad Polską, wtenczas Was czekają uśmiechające
się nadzieje, wtenczas szlachetny narów polski, ceniąc Wasze
poświęcenie się, z braterskim uściskiem Was powita i zrobi uczestnikiem
praw i swobód" (Z.Borzymińska, 1995).
W ten sposób w Warszawie utworzono oddzielne
oddziały Gwardii Narodowej, zwane Gwardią Miejską Starozakonnych.
Służyło w niej 1098 Żydów. Umundurowanie i wyposażenie gwardzistom
zapewnił Dozór Bożniczy i poszczególni obywatele. W sumie szacuje
się, że w obu gwardiach - Narodowej i Miejskiej - znalazło się
nawet do 1/6 ogółu warszawskiej ludności żydowskiej. Poza tym,
liczni Żydzi darowali na cele powstania zarówno gotówkę, jak
i uzbrojenie i żywność. Dowody ofiarności ludności żydowskiej
znajdujemy w Lublinie, Krakowie, Samborcu i wielu innych małych
miejscowościach. Oddziały żydowskie wsławiły się podczas walk
pod Stoczkiem, Wawrem, Ostrołęką, i przede wszystkim w bohaterskiej
obronie rogatek czerniakowskich i mokotowskich Warszawy (6 i
7 września 1931 r.).
W okresie powstania listopadowego ukazywało
się w Warszawie żydowskie czasopismo w języku polskim "Izraelita
Polski".
W owym czasie ortodoksyjny judaizm rabiniczny
przyjął względem ruchu chasydzkiego postawę bardziej ugodową.
W niektórych miastach, Żydów ortodoksyjnych dla odróżnienia
od chasydów nazywano Żydami synagogalnymi, gdyż gromadzili się
w swoich bożnicach.
Około 1830 roku chasydyzm stracił swoją
siłę ekspansji i z czasem uległ autorytetowi judaizmu rabinicznego,
upodabniając się do niego. Prowincjonalny cadyk stracił swoje
cechy świętobliwego przywódcy i stawał się często autorytetem
talmudycznym. Obie skłócone grupy religijne pogodziły się z
sobą, a chasydzcy uczeni zaczęli nawet pisać komentarze do rabinicznych
zbiorów praw.
W 1831 roku Gustaw Leon Glücksberg (1807-1870)
przejął po swoim ojcu Natanie drukarnię w Krzemieńcu. W 1839
roku otworzył własną księgarnię nakładową w Warszawie. Wydawał
głównie dzieła naukowe, literaturę piękną i książki dla dzieci
(seria "Biblioteczka dla Dobrych Dzieci").
W 1834 roku Jan Glücksberg (1784-1859) otworzył
księgarnię w Warszawie. W następnym roku otworzył własną drukarnię
i od 1838 roku dostarczał bibliotekom szkolnym rosyjskie książki.
Organizował czytelnie publiczne. Wydawał pierwsze polskie pisma
ilustrowane i druki rządowe.
W 1835 roku żydowski bankier Karol Aleksander
Laski (1796-1850) wraz z Samuelem Fraenkel (1733-1833) założyli
w Warszawie dom bankowy "S.A. Fraenkel". Laski
był jednocześnie dyrektorem Banku Międzynarodowego w
Petersburgu.
W latach 30-tych i 40-tych XIX wieku
najbogatszym bankierem w Warszawie był Józef Epstein (1795-1876).
Był on bankierem Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu.
W 1836 roku żydowski bankier Jan Epstein
(1805-1885) założył w Warszawie dom handlowy "Jan Epstein".
W 1836 roku Stanisław Arct (1818-1900) założył
księgarnię w Lublinie. Od 1855 roku rozwinął działalność wydawniczą
specjalizując się głównie w książkach pedagogiczno-oświatowych
dla dzieci i młodzieży.
W latach 1836-1840 Krystian Teofil Glücksberg
(1796-1876) wraz z Augustem Emanuelem Glücksbergiem (1804-1881)
opublikowali pięć tomów Encyklopedii Powszechnej. Krystian
Teofil kierował drukarniami w Wilnie, Krzemieńcu i Kijowie.
Prowadził też sprzedaż obwoźną i posiadał księgarnie sezonowe.
Wydawał głównie literaturę piękną (K. Brodziński, J.I. Kraszewski)
i prace naukowe. Natomiast August Emanuel prowadził drukarnię
ojca w Warszawie.
W 1839 roku żydowski finansista Leopold Kronenberg
(1812-1878) przejął dzierżawę monopolu tytoniowego w Królestwie
Polskim. Zdobył wielką fortunę, którą inwestował w budowę kolei,
handel, bankowość i cukiernictwo.
W 1839 roku na Litwie wprowadzono antyżydowskie
przepisy zakazujące noszenia tradycyjnego ubrania. Kara za noszenie
tradycyjnej kippy wynosiła 5 rubli na rok.
W 1840 roku władze carskie powołały w Królestwie
Polskim specjalny Komitet dla ustalenia radykalnej reformy Żydów.
Komitet uznał, że najwłaściwszymi działaniami będą: wychowywanie
młodzieży żydowskiej w specjalnych szkołach "kazionnych"
z rosyjskim językiem wykładowym, zniesienie resztek żydowskiego
samorządu gminnego oraz nasilenie represji wobec "nieproduktywnej"
części ludności. Odpowiednie w tych sprawach ukazy wydawano
w latach 1842-1851.
W styczniu 1843 roku Namiestnik Królestwa
Polskiego powołał komitet dla przygotowania ustawy o osadnictwie
Żydów na roli. Było to wynikiem silnych nacisków różnych indywidualnych
osób na carskie władze Królestwa, by uruchomić program zakładania
nowych osad rolniczych.
W 1844 roku car Rosji Mikołaj, rozciągnął
obowiązywanie antyżydowskiego ustawodawstwa na terytorium całego
imperium. Przepisy objęły terytorium Polski i Litwy. Między
innymi w 1845 roku ponownie zakazano noszenia tradycyjnego żydowskiego
ubrania, włączając tradycyjne nakrycie głów. Odtąd Żydzi mieli
nosić stroje noszone przez chrześcijan.
W 1847 roku bardzo ceniony żydowski lekarz
Ludwik Natanson (1822-1896) założył w Warszawie czasopismo "Tygodnik
Lekarski", którego był redaktorem.
W połowie XIX wieku założono w Królestwie
Polskim kilkadziesiąt żydowskich kolonii rolniczych o różnym
charakterze własności ziemi. Według urzędowych danych, w 1848
roku w Królestwie Polskim liczba ludności żydowskiej zajmującej
się uprawą roli wynosiła 30.795 osób. W latach 1844-50 istniało
ponad 56 kolonii żydowskich, o ogólnej liczbie około 570 gospodarstw
rolnych. W następnych latach liczba kolonii gwałtownie rosła,
i większość z nich przetrwała do czasów II wojny światowej.
W 1848 roku w Wilnie rozpoczął być wydawany
periodyk literacki w języku hebrajskim "Pirkej Cafon".
Propagował on idee Haskali w środowisku żydowskim.
W 1851 roku władze carskie w Królestwie Polskim
wydały ukaz rozdzielający Żydów na "pożytecznych"
i "niepożytecznych". Do "pożytecznych" zaliczono
jedynie tych Żydów, którzy mieli stałe miejsce zamieszkania
i mogli wykazać się odpowiednim statusem majątkowym.
W 1851 roku żydowski bankier Herman Epstein
(1803-1867) stanął na czele konsorcjum, które zbudowało wiele
cukrowni w Królestwie Polskim. Między innymi wybudował cukrownię
Hermanów w okolicach Sochaczewa. W Warszawie założył dom bankowy.
Jego brat Adam Epstein (1799-1870) założył fabrykę świec.
W 1852 roku pochodzący z Kowna (Litwa) Abraham
Mapu (1807-1867) opublikował po hebrajsku powieść historyczną
"Miłość Syjonu" (hebr. "Ahavat Sijon").
Stworzył on wyidealizowany obraz Erec Israel, który miał być
utopijną krainą pokoju i sprawiedliwości społecznej. Powieść
była bardzo popularna w środowiskach żydowskich i tworzyła dobre
podstawy pod syjonizm. W 1866 roku opublikował on kolejną powieść
pt. "Wina Samarii" (hebr. "Aszmat Szomron").
W 1854 roku żydowski bankier Mieczysław Epstein
(1833-1914) założył w Warszawie kantor bankowy. Po swoim ojcu
Hermanie przejął zarząd cukrowniami.
W 1855 roku carem Cesarstwa Rosyjskiego został
Aleksander II Romanow (1818-1881).
Pierwsza część jego panowania była czasem
liberalnych reform. Jego manifest koronacyjny z 1856 roku zrównał
Żydów pod względem powinności wojskowej z pozostałą ludnością
kraju. Wprowadzony wówczas blok reform dał Żydom nadzieję na
polepszenie ich sytuacji. Żydzi z "lepszych sfer"
(tzn. bogaci kupcy, posiadacze stopni naukowych, rzemieślnicy
cechowi) mogli uzyskiwać specjalne pozwolenia na opuszczanie
strefy osiedlenia. Przepis ten obowiązywał w latach 1859-1879.
Zniesiono także liczne ograniczenia w systemie sprawiedliwości
i systemie powszechnego obowiązku służby wojskowej. W rezultacie
nastąpiła poprawa położenia gospodarczego ludności żydowskiej
i liczni Żydzi zaczęli się w większym stopniu asymilować.
W 1856 roku w Ełku (Prusy Wschodnie) zaczęto
wydawać czasopismo hebrajskie "Ha-Maggid".
Było wydawane do 1891 roku. Jego odbiorcami byli przeważnie
Żydzi mieszkający w Cesarstwie Rosyjskim.
W 1857 roku żydowski bankier Herman Epstein
(1803-1867) został prezesem towarzystwa kolejowego Królestwa
Polskiego. Wybudował on linie kolejowe z Warszawy do Bydgoszczy
i z Ząbkowic do Katowic.
W 1859 roku żydowski finansista Leopold Kronenberg
(1812-1878) kupił "Gazetę codzienną". Redaktorem
naczelnym został J. Kraszewski. Wówczas "Gazeta Polska"
(zmiana tytułu nastąpiła w 1861 r.) była głównym organem środowiska
burżuazyjno-liberalnego i dziennikiem o wyróżniającym się poziomie.
W drugiej połowie XIX wieku powstały na ziemiach
polskich żydowskie domy wydawnicze oraz drukarnie. Podjęły one
wyzwanie edycji dzieł wielkich w literaturze polskiej. Ich działalność
wydawnicza położyła podwaliny pod nowożytną kulturę polską.
Głównymi centrami wydawniczymi była Warszawa i Wilno. Drukarnia
Samuela Orgelbranda wydała dzieła H. Sienkiewicza. Drukarnia
Jana Jakuba Glücksberga wydała polskie kroniki. Michał Frühling
wyspecjalizował się w publikacji religijnych dzieł żydowskich
przekładanych na niemiecki i polski. Warto podkreślić, że na
polskich ziemiach działały wówczas całe rody żydowskich księgarzy
i wydawców. Byli to: Orgelbrandowie, Glücksbergowie, Merzbachowie,
Arctowie, Natansonowie, Okrętowie i inni.
W 1859 roku Michał Glücksberg (1838-1907)
otworzył własną księgarnię nakładową w Warszawie. Wydawał głównie
literaturę piękną (J. Kraszewski, T.T. Jeża, N. Żmichowski,
V. Hugo), prace naukowe, albumy i czasopisma.
W 1860 roku w Odessie zaczęto wydawać czasopismo
hebrajskie "Ha-Melic" (do 1907 r.). Później
wydawano je w Petersburgu i Wilnie.
W 1860 roku w Wilnie zaczęto wydawać
czasopismo hebrajskie "Ha-Karmel" (do 1870
r.).
W 1861 roku w Królestwie Polskim, w demonstracjach
patriotycznych obok Polaków brali udział Żydzi pod przywództwem
rabina Meiselsa.
W 1861 roku władze carskie w obliczu
ogólnego napięcia społecznego zdecydowały się na pewne ustępstwa
w Królestwie Polskim. Zatwierdzono wówczas ustawę o wyborach
do rad powiatowych i miejskich, po raz pierwszy dopuszczając
Żydów do udziału w samorządzie.
Wyrazem żydowskich dążeń asymilacyjnych w
okresie przedpowstaniowym było wydawanie tygodnika w języku
polskim "Jutrzenki - Tygodnika dla Izraelitów Polskich"
(lata 1861-63).
Znaczną rolę w rozwoju prasy w języku
hebrajskim odegrał tygodnik, następnie dziennik "Ha
Cefira" (wydawany z przerwami w latach 1862-1931).
W latach 60-tych XIX wieku ludność żydowska
Łodzi liczyła około 30 tysięcy osób. W rękach żydowskich przemysłowców
znajdowało się przeszło 1/3 fabryk. W tym czasie zaczęły się
rodzić wielkie fabrykanckie fortuny. W owym czasie rozbudowano
przemysł włókienniczy w Łodzi - powstały między innymi zakłady
K. Scheiblera, I.K. Poznańskiego, L. Grohmana i inne. Powstawały
banki oparte głównie na kapitale miejscowym (założony w 1878
r. Bank Handlowy i Towarzystwo Kredytowe miasta Łodzi
oraz w 1881 r. Łódzka Kasa Przemysłowców).
W 1862 rok w Królestwie Polskim został wydany
akt emancypacyjny margrabiego Aleksandra Wielopolskiego (1803-1877),
który formalnie zapowiadał zniesienie większości pranych ograniczeń
nałożonych na Żydów. Uchylone miały być liczne podatki i ograniczenia
w wykonywaniu zawodów oraz w handlu.
W 1863 roku wielu Żydów wzięło udział w Powstaniu
Styczniowym Polaków. Rabin Warszawy Dow Beer Meisels (1798-1870),
który wzywał ludność żydowską do udziału w powstaniu, trafił
do Cytadeli, a następnie został wydalony z Królestwa przez władze
rosyjskie. Henryk Wohl i Leopold Kronenberg byli doradcami finansowymi
Rządu Narodowego.
Po niepowodzeniu narodowowyzwoleńczego
powstania, Polacy zapragnęli uzyskać "wewnętrzną niezależność"
dzięki ekonomicznemu rozwojowi. Rodząca się polska burżuazja
postrzegała Żydów jako obcych, którzy zamykali jej dostęp do
najlepszych stanowisk. W Polsce antysemityzm stał się "sprawą
narodową". Żydów postrzegano na równi z Niemcami, i podejrzewano
ich o współprace z rosyjskimi władzami. Nastroje antysemityzmu
wzrastały na widok żydowskich bankierów i bogatych przedsiębiorców.
W 1863 roku żydowski finansista Jan Gottlieb
Bloch (1836-1902) założył dom bankowy w Warszawie. Działał głównie
w kolejnictwie. Współdziałał przy budowie kolei Warszawa-Petersburg.
Zbudował między innymi linię kolejową z Łodzi do Warszawy (1865-1866).
Organizował przemysł i handel drzewny. Założył cukrownię w Dobrzelinie
i Żytyniu.
W latach 1863-1865 Ludwik Natanson (1822-1896)
był prezesem Towarzystwa Lekarskiego Warszawy. W 1871
roku został wybrany na prezesa gminy żydowskiej. Dbał miedzy
innymi o podniesienie poziomu higieny wśród biednych Żydów.
Napisał liczne prace lekarskie, przyrodnicze, pedagogiczne i
filozoficzne.
W 1864 roku dekret carski dopuścił ludność
żydowską do adwokatury. Przyznano również Żydom prawo wyborcze
do ziemstw.
W 1865 roku w miastach Królestwa Polskiego
żyło 91,5% ludności żydowskiej. Wiązało się to z carskimi nakazami
opuszczenia przez Żydów terenów wiejskich. W latach sześćdziesiątych
XIX wieku na ogólną liczbę 453 miast i miasteczek Królestwa
Żydzi mogli swobodnie osiedlać się tylko w 246. W 90 miastach
obowiązywał wciąż dawny przywilej "de non tolerandis
Judeais". Prócz tego w 31 miastach wyznaczono dla nich
specjalne rewiry. Nie wolno im też było mieszkać w 86 miastach
położonych w strefie przygranicznej (tj. w pasie szerokości
21 km) oraz w dobrach górniczych w okręgach wschodnich (Zagłębie
Staropolskie), a także w powiatach opoczyńskim i opatowskim.
W 1865 roku Maurycy Orgelbrand (1826-1904)
otworzył własną księgarnię nakładową w Warszawie. Wydawał głównie
literaturę piękną i dzieła naukowe. Między innymi wydał w Wilnie
Słownik języka polskiego (1861 r.).
W 1866 roku Żydzi zostali formalnie dopuszczeni
do służby państwowej w Królestwie Polskim.
W 1866 roku żydowski finansista Samuel Natanson
(1795-1879) otworzył wraz z synami w Warszawie dom handlowy
"S. Natanson i Synowie" (istniejący do 1932
r.). Był on właścicielem cukrowni i prowadził rozległe interesy
bankowe. Stworzył on jedną z najbogatszych rodzin finansistów
w Królestwie Polskim.
W 1866 roku S.H. Peltyn rozpoczął wydawać
w Warszawie żydowski tygodnik społeczno-polityczny "Izraelita".
Był on wydawany w języku polskim i reprezentował kierunek asymilacji
polskiej. Był wydawany do 1912 roku.
W latach 1867-1868 w Warszawie wydawano
tygodnik w języku jidysz "Warszojer Jidysze Cajtung".
W 1868 roku ludność żydowska uzyskała prawo
swobodnego przemieszczania się z Królestwa Polskiego do Cesarstwa
Rosyjskiego i na odwrót. Spowodowało to znaczny napływ Żydów,
którzy uciekali z Rosji do Królestwa. Przybywający z terenów
litewskich Żydzi byli nazywani "litwakami".
Imigrujący litwacy rozwijali życie religijne z własnymi
ortodoksyjnymi rabinami i bożnicami. Pojawiły się wówczas napięcia
i konflikty pomiędzy dawnymi żydowskimi mieszkańcami Królestwa
a nowymi przybyszami, którzy przynosili z sobą elementy rosyjskiej
kultury i bardzo często byli wykorzystywani przez carską administrację
jako narzędzie polityki rusyfikacyjnej.
Główną rolę w odrodzeniu kultury religijnych
Żydów odegrał rabin Israel Lipkin Salanter (1810-1883), żyjący
na Litwie. Ten wybitny żydowski teolog był twórcą ruchu akcentującego
etyczną stronę judaizmu. Ruch został nazwany mianem musaryzmu
(hebr. etyka, moralność). Israel Lipkin oparł się na haśle:
"poznaj samego siebie" i na literaturze etycznej,
która wzywała do samooceny i samodoskonalenia. Dla studiów tworzono
odrębne "domy-musar" (musar sztibłech).
W ten sposób judaizm zdołał oprzeć się silnym wpływom laicyzującego
oświecenia (Haskali). Stopniowo ruch musaryzmu objął swym zasięgiem
także talmudyczne jesziwy na Litwie i w Polsce.
W 1868 roku na polskich ziemiach istniało
już 29 odrębnych elementarnych szkół żydowskich.
W 1870 roku żydowski finansista Leopold Kronenberg
(1812-1878) założył w Warszawie Bank Handlowy. Współzałożycielem
był żydowski finansista Jan Gottlieb Bloch (1836-1902), który
założył również Warszawskie Towarzystwo Ubezpieczeń od Ognia
S.A.
W 1871 roku nastąpiła poważna zmiana w największej
gminie żydowskiej w Królestwie Polskim, w Warszawie. Władzę
w gminie przejęli asymilatorzy. Przekształcili oni tamtejszy
Dozór Bóżniczy w nowocześnie funkcjonujący Zarząd Gminy.
W 1871 roku żydowski bankier Mieczysław Epstein
(1833-1914) był współzałożycielem Banku Dyskontowego S.A.
w Warszawie. Był prezesem Komisji Giełdy Warszawskiej (1876-1882
i 1885-1906). Był współzałożycielem zakładów bawełniczych w
Zawierciu.
W 1872 roku w Łodzi założył fabrykę wyrobów
tkackich Izrael Poznański (1833-1900). Fabryka wkrótce stała
się jednym z największych zakładów włókienniczych na ziemiach
polskich. Od 1889 roku było to Towarzystwo Akcyjne Wyrobów
Bawełnianych "I.K. Poznański". Poznański był także
prezesem rady nadzorczej Towarzystwa Kredytowego miasta Łodzi.
W 1874 roku w Warszawie, Ch. Zelig Słonimski
rozpoczął wydawać w Warszawie tygodnik społeczno-kulturalny
"Ha Cefira" (istniał z przerwami od 1862 r.).
Propagował on idee Haskali w środowisku żydowskim. Później stał
się on najlepszym i najpoczytniejszym czasopismem hebrajskim.
"Ha Cefira" była wydawana do 1931 roku.
W 1875 roku żydowski finansista Leopold Kronenberg
(1812-1878) założył Szkołę Handlową w Warszawie.
W 1878 roku interesem rodziny Kronenbergów
zaczął zarządzać Stanisław Leopold Kronenberg (1840-1894). Był
on prezesem towarzystwa kolejowego w Królestwie Polskim.
W owym czasie w Europie Wschodniej żydowski
poeta Jehuda Lejb Gordon (1830-1892) pisał opowiadania drastycznie
eksponujące arogancję i korupcję rabinów i niesprawiedliwości
prawa rabinicznego. Wywołało to poważny konflikt pomiędzy rabinami
i zsekularyzowanymi rzecznikami Haskali. Dewizą Gordona było:
"bądź człowiekiem na ulicy, a Żydem w domu". Był przeciwnikiem
osiedlania się w Palestynie, a ratunek dla Żydów rosyjskich
widział w osiedlaniu się w Europie zachodniej. Uważał, że wybawienie
może nadejść tylko po wyzwoleniu duchowym. Pod wpływem tych
prądów oświeceniowych, liczni Żydzi asymilowali się i przechodzili
na chrześcijaństwo.
Od 1880 roku w Cesarstwie Rosyjskim dał się
zaobserwować powrót do radykalnej polityki względem Żydów. Polityka
znajdowała również poparcie w pewnych kręgach społeczeństwa
polskiego. W Cesarstwie rozpoczęło się wówczas przymusowe przesiedlanie
Żydów na ziemie polskie. W jego wyniku nastąpił w Królestwie
Polskim wzrost nastrojów nieprzyjaznych wobec Żydów - to wszystko
razem spowodowało rozpoczęcie masowej emigracji żydowskiej do
Ameryki, która trwała aż do zakończenia I wojny światowej. W
latach 1881-1914 około dwa miliony Żydów opuściło Rosję, większość
z nich kierowała się do Ameryki.
13 marca 1881 roku pewna Żydówka (Hesia Helfman)
podjęła się nieudanej próby zamachu na cara Aleksandra II. Stało
się to pretekstem dla władz carskich do rozpoczęcia fali pogromów
w Rosji. Na wielką skalę przeprowadzono agitację, która wmówiła
chłopom i mieszczanom, że za zamachem na cara kryje się spisek
żydowski. W ten sposób całą Rosję zalała fala pogromów. Na przestrzeni
lat 1881-1884 doszło do 223 pogromów w ponad 100 miejscowościach.
Żydzi byli mordowani, grabieni i bici. Propagatorem pogromów
był rosyjski minister spraw wewnętrznych Ignatiew, a oddziałami
dowodził generał Drenbien. Później, oskarżono samych Żydów,
że byli sprawcami tych pogromów przez swój "religijny fanatyzm"
i przebiegły lichwiarski wyzysk ludności.
Wprowadzono wówczas ograniczenia prawne
w zawieraniu przez Żydów małżeństw i osiedlaniu się w Cesarstwie
Rosyjskim. Żydzi musieli płacić większe podatki niż inne narodowości.
Zostali objęci obowiązkiem służby wojskowej, od której mogli
się wykupić jedynie bardzo bogaci. Przy równoczesnym upadku
manufaktur rzemieślniczych, wprowadzeniu ograniczeń w handlu
wódką, wobec monopolizacji przez państwo produkcji spirytusu,
oraz przy względnie dużym przyroście naturalnym - społeczność
żydowska bardzo zbiedniała, o biedocie żydowskiej mówiono, że
"żyje powietrzem".
W latach 80-tych XIX wieku na polskie ziemie
napłynęła ze wschodu fala Żydów rosyjskich. Było to związane
z pogromami w Okręgu Moskiewskim.
W 1881 roku doszło do pogromu Żydów w Warszawie.
Podczas mszy w katolickie święto Bożego Narodzenia, doszło do
zamieszania i wybuchu paniki wśród ludzi (zginęło 20 osób).
Oskarżono o to jednego z Żydów i cała nienawiść została wyładowana
w przeciągu następnych trzech dni. W pogromie zamordowano 12
Żydów. Straty materialne oszacowano na 1 milion rubli. Policja
interweniowała dopiero trzeciego dnia zamieszek.
Po 1881 roku zaczęły powstawać niewielkie
grupy Miłośników Syjonu (hebr. Howewei Zion).
Stopniowo jednoczyły się one w jeden ruch Miłość Syjonu
(hebr. Hibat Zion). Pierwsza studencka organizacja Biluim
podjęła nawet próbę emigracji do Palestyny. Jednym z założycieli
ruchu Miłośników Syjonu był ortodoksyjny rabin Samuel
Mohilever z Rosji. Gorąco popierał żydowskie osadnictwo w Erec
Israel. Ruch Miłośników Syjonu zyskał również poparcie
rabbina Hermana Zvi Schapira z Niemiec. Popierał on rewolucyjne
idee i opowiadał się za żydowskim osadnictwem w Palestynie.
W ruchu Miłość Syjonu (hebr.
Hibat Zion) doszło jednak do wewnętrznych sporów pomiędzy
świeckimi i religijnymi członkami. Aszer Ginzberg (1856-1927)
założył tzw. "kulturowy syjonizm", który stał się
alternatywą dla "syjonizmu politycznego". Syjonizm
kulturowy podkreślał pojęcie "żydowskości" i łączył
świadomość własnej kultury z akceptacją innych kultur.
W maju 1882 roku w Rosji ogłoszono tzw. prawa
Majowe, które prześladowały i wypędzały Żydów z domów w Rosji,
Polsce, Rumunii i Galicji. W Rosji wybuchły inspirowane przez
policję pogromy Żydów. Na Podolu zginęło 40 Żydów, 170 zostało
rannych. Zniszczono 1250 żydowskich domostw. Prześladowania
objęły ponad 15 tysięcy osób. W ten sposób carat zręcznie odwrócił
uwagę publiczną od problemów wewnętrznych.
W następnych latach zakazano w Rosji
Żydom nabywać ziemię, uczyć się w gimnazjach i na uniwersytetach,
oraz wprowadzono strefę osiadłości, poza którą nie wolno im
było mieszkać, a w tej strefie ograniczono specjalnie zarobki.
Nastąpiło silne ograniczenie praw dla Żydów. Zawód prawnika
stał się dla Żydów niedostępny. Odebrano im prawa wyborcze do
samorządów miejskich i ziemskich. W latach 90-tych wysiedlono
wszystkich żydowskich kupców, rzemieślników, a nawet żołnierzy
z guberni moskiewskiej.
W 1882 roku rabbi Nathan Zevi Finkel otworzył
w Slobodce na Litwie jesziwę. Przebywało w niej średnio około
300 studentów.
Pod koniec XIX wieku wielu Żydów, przeważnie
skutkiem prześladowań, emigrowało z ziem polskich do Wiednia,
Berlina, Francji i Ameryki. Ci, którzy nie mogli opłacić podróży
zamorskiej, sprzedawali się agentom i odbywali bezpłatnie podróż
w zamian za wieloletnią niewolniczą pracę w Ameryce. Tracili
oni swoją jedność i łączność wspólnot kahalnych, i skupiali
się teraz wokół ruchów, które zrodziły się wcześniej, a teraz
zyskiwały nowych licznych zwolenników (np. chasydyzm).
Jesienią 1885 roku władze carskie powołały
w Królestwie Polskim specjalną Komisję do zbadania możliwości
wprowadzenia w Królestwie ograniczeń prawnych wobec ludności
żydowskiej, które obowiązywały w Cesarstwie Rosyjskim od maja
1882 roku.
W 1886 roku carska Komisja przedłożyła namiestnikowi
Królestwa Polskiego raport, z którego wynikało, że Żydzi są
głównymi twórcami postępu gospodarczego. Namiestnik nakazał
wówczas nasilić propagandę antysemicką. Głównym narzędziem propagandy
stała się nowo powstała Liga Polska, przekształcona w
Stronnictwo Narodowo-Demokratyczne.
W 1887 roku interesem rodziny Kronenbergów
zaczął zarządzać Leopold Julian Kronenberg (1849-1937). Objął
po bracie naczelne stanowiska w licznych instytucjach gospodarczych
w Królestwie Polskim. Był prezesem rad nadzorczych towarzystw
kolejowych, Banku Handlowego i Komitetu Kredytowego
w Warszawie. Był współorganizatorem budowy gmachu Filharmonii
Narodowej.
W 1887 roku Michał Arct (1840-1916) założył
księgarnię w Warszawie.
W 1891 roku władze carskie w Rosji przymusowo
przesiedliły Żydów (14 tys. rodzin) z Petersburga i okolic Moskwy
do kilku guberni zachodnich i południowych (między innymi na
ziemie polskie). Carat próbował się posłużyć rosyjskimi Żydami
w celu rusyfikacji ziem polskich. Zabroniono przy tym Żydom
nabywać ziemię i ograniczono dostęp do szkół. Nakazy i zakazy
stopniowo tworzyły getto ekonomiczno-polityczne.
W 1892 roku carskie władze w Rosji zamknęły
słynną Volozhin Jeshiva. Rabbi Berlin i jego rodzina zostali
wygnani.
W 1892 roku na terenach polskich powstała
Polska Partia Socjalistyczna. Potem większe znaczenie
zaczęła odgrywać Socjaldemokracja Królestwa Polskiego i Litwy
(SDKPiL, lata 1893-1900) i Socjaldemokratyczna Partia
Robotnicza Rosji (SDPRR, 1898r.). Środowiska socjalistyczne
głosiły idee rewolucji światowej, obiecując nie tylko zniesienie
różnic klasowych, ale także zakończenie konfliktów o charakterze
narodowościowym. Niektórzy Żydzi zaangażowali się w tę działalność
robotniczą - Róża Luksemburg (1871-1919), Jan Tyszka (Leon Jogiches,
1867-1919), Paweł Akselrod (1850-1928) i Lejb Bronsztejn (Lew
Trocki, 1879-1940).
W 1892 roku władze carskie na ziemiach polskich
podjudziły strajkujących robotników w Łodzi, i przemieniły strajk
w zamieszki antyżydowskie. Do Łodzi przybywali okoliczni polscy
chłopi, aby ukarać Żydów za działania wrogie Kościołowi Katolickiemu.
Zajścia ta położyły kres nadziejom Żydów
na asymilację w polskim społeczeństwie. Coraz większą popularnością
cieszyły się organizacje syjonistyczne i socjalistyczne.
W latach 1894-1898 liczba potrzebujących
wsparcia w zaborze rosyjskim wzrosła prawie o jedną trzecią.
Działalność dobroczynna gmin bardzo prędko osiągnęła granice
swoich możliwości. Biedni Żydzi dostawali zapomogi na religijne
święta, aby mogli je obchodzić w odpowiedni sposób. Niezamożne
panny dostawały posag. Dodatkową pomoc udzielano podczas srogich
zim, lub w przypadku chorób i wypadków. System pomocy nie był
jednak wystarczający. Nawet zaangażowanie się pojedynczych bogatych
Żydów niewiele pomagało. Z czasem, stopniowo zaczęły powstawać
chewry chasydzkiego proletariatu (towarzystwa, spółdzielnie
i stowarzyszenia), które organizowały wzajemną pomoc i samopomoc.
Ważną rolę odgrywały kasy pożyczkowe spółdzielni rzemieślniczych
i drobnych kupców. Najważniejszą organizacją było Towarzystwo
Wspierania Rzemiosła i Rolnictwa wśród Żydów w Rosji (od
1921 r. nazwane "Obszczerstwo Razprostranienija Truda"
- ORT).
W 1896 roku przekształcono warszawską drukarnię
Orgelbrandów w Towarzystwo Akcyjne Odlewni Czcionek i Drukarni,
które w 1901 roku zostało połączone z Towarzystwem Akcyjnym
Artystyczno-Wydawniczym. Ta firma, zarządzana przez Hipolita
Orgelbranda (1843-1920), zdominowała warszawską produkcję poligraficzną.
W 1897 roku w Wilnie powstał Ogólnożydowski
Związek Robotniczy Litwy, Polski i Rosji ("Algemajner
jidiszer Arbeterbund"), zwany w skrócie Bund.
Była to żydowska partia socjalistyczna reprezentująca interesy
robotników żydowskich w państwie rosyjskim.
W ten sposób Wilno stało się centrum
żydowskiego ruchu socjalistycznego. Z tutejszego seminarium
rabinackiego, popularyzującego idee oświecenia (Haskali), wyszli
między innymi socjaliści Aron Samuel Libermann i Aaron Zundelewicz.
Do żydowskiego środowiska robotniczego przemawiano w jidysz.
Stopniowo Bund przekształcił się w masową żydowską organizację
o charakterze robotniczym.
Nie przypadkiem organizacja syjonistyczna
i Bund powstały w tym samym czasie. Obie wyciągnęły radykalne
wnioski z XIX-wiecznego kryzysu żydowskiej tożsamości, i doszły
do przekonania, że jedynym wyjściem jest aktywne działanie w
celu osiągnięcia zbawienia. Socjalizm i syjonizm były żydowską
odpowiedzią na brak nadejścia Mesjasza. Mimo wszelkich różnic
celów i dróg, wspólny punkt wyjścia ("żydowska nędza")
umożliwiał skrajnym orientacjom współpracę w różnych kwestiach.
Jednakże partie socjalistyczne uznały syjonizm za "kierunek
burżuazyjny", odwracający uwagę proletariatu od socjalizmu,
który miał rozwiązać wszelkie kwestie społeczne. Narastające
problemy i konflikty wewnętrzne miały wybuchnąć z pełną siłą
dopiero na początku XX wieku.
Pod koniec XIX w. w państwie carskim mieszkała
połowa światowej populacji Żydów. Według spisu ludności z 1897
roku, w Imperium Rosyjskim żyło 5,2 miliona Żydów, z czego w
strefach osiedlenia 4,9 miliona. W samym tylko Królestwie Kongresowym
mieszkało 1,3 miliona Żydów, czyli 14% ludności. Pod koniec
XIX wieku liczba ludności żydowskiej w Łodzi zbliżyła się do
100 tysięcy osób. Na ziemiach polskich liczba ludności żydowskiej
wzrosła od początku stulecia ośmiokrotnie, wzrost ten byłby
jeszcze większy gdyby nie nasilająca się od 1881 roku emigracja
zamorska. Handel stawał się wówczas najważniejszym źródłem dochodów
Żydów, podczas gdy jeszcze sto lat wcześniej wyprzedzało go
rzemiosło. Szczególnie mocno kontrolowali handel zbożem, futrami
i skora. Zaczynali przy tym dominować nieliczni wielcy przedsiębiorcy
handlowi. Duże znaczenie mieli bankierzy, skupieni głownie w
Warszawie. W mniejszych miastach funkcjonowali liczni właściciele
kantorów i kredytodawcy, którzy byli jednak ubodzy i nie mieli
większych wpływów. Rzemieślnicy cierpieli niedostatek. Miasto
Łódź zaczęło odgrywać coraz większą rolę gospodarczą i finansową.
Żydzi zatrudniali w tutejszych zakładach głownie Żydów. Przedsiębiorcy
żydowscy ściśle powiązali się z żydowskim kapitałem bankowym
i handlowym, dzięki czemu mogli pokryć olbrzymie zapotrzebowanie
na pieniądz, którego brakowało większości Żydów w dobie uprzemysłowienia.
Największym żydowskim przedsiębiorcą w Łodzi był Poznański,
który działał w przemyśle tekstylnym. W przemyśle cukrowniczym
działali Epstein, Kronenberg i inne rody z Warszawy. W transporcie
kolejowym działali Polakow i Bloch. Pomimo tego, ubożenie żydowskich
mas postępowało w zastraszającym tempie. Pod koniec stulecia
ponad 50% ludności żydowskiej pozostawało bez stałego zatrudnienia.
Największemu powiększeniu uległa gmina
warszawska. Stolica była centrum ruchu asymilatorskiego. Współcześni
doskonale orientowali się, że Warszawa jest miastem wielkich
kontrastów, Obok potężnej, mieszkającej w pałacach finansjery,
w strasznej ciasnocie gnieździły się rzesze chasydów. Utrzymywali
oni około 200 własnych domów modlitwy, prowadzonych przez wyznawców
wszystkich możliwych dynastii chasydzkich. Najbardziej wpływowy
był Gerer Rebe, Icchak Majer Alter z Góry Kalwarii, rezydujący
przy ulicy Chmielnej. Licznych zwolenników miały też inne dwory,
m.in. pochodzące od Icchaka z Warki, Izraela z Kozienic, Icchaka
z Przysuchy i Mendla z Kocka. Warszawskim rabinatem kierowali
jednak misnagedzi, chętnie zawierający kompromisy z wpływowymi
cały czas w Dozorze Bóżniczym postępowcami. Żydowskie społeczeństwo
Warszawy było mocno zróżnicowane pod względem majątkowym, większość
z nich pracowało w handlu oraz rzemiośle.
W 1899 roku Bronisław Natanson (1864-1906)
założył w Warszawie firmę wydawniczą. Wydawał głównie dzieła
literackie (E. Orzeszkowa, S. Żeromski, W. Reymont) oraz prace
popularnonaukowe i przyrodnicze.
W 1900 roku Michał Arct (1840-1916) założył
drukarnię w Warszawie. Wydawał podręczniki, słowniki, encyklopedie,
literaturę dla dzieci i młodzieży (serie "Moje Książeczki",
"Zajmujące Czytanki"), dzieła popularnonaukowe
i literaturę piękną.
W 1902 roku w Wilnie powstała religijna (ortodoksyjna)
syjonistyczna partia Histadrut ha-Mizrachi (Centrum
Duchowe, w skrócie: Mizrachi). Jednym z jej założycieli
był rabin Isaac Jacob Reines (1839-1915). Głoszone przez Mizrachi
poglądy podporządkowywały religii wszystkie aspekty życia. Syjonizm
miał obronić jedność narodu żydowskiego przed upadkiem wiary,
emancypacją i asymilacją. Wierzono, że jeśli Żydzi sami rozpoczną
powrót do Erec Israel to Bóg im pomoże.
W 1903 roku carska policja dostarczyła antysemitom
nowych argumentów do wszczęcia kampanii nienawiści przeciwko
Żydom. Opublikowano wówczas rzekome "Protokoły Mędrców
Syjonu".
W straszliwej rzezi w Kiszyniowie zginęło
47 Żydów, zniszczono 700 domów. W kolejnych pogromach na ziemiach
rosyjskich zginęło ponad 500 Żydów. Pogromy w Rosji trwały nieprzerwanie
do 1907 roku. Wówczas wielu Izraelitów uciekło z Rosji do Palestyny
i Ameryki. W latach 1903-1907 około 500 tysięcy Żydów opuściło
Rosję. 90% z nich udało się do Stanów Zjednoczonych.
W 1905 roku żydowscy socjaliści wzięli liczny
udział w rewolucji w Rosji. Nastąpił wówczas upadek potęgi monarchii
carów.
Wielu żydowskich intelektualistów wiązało
swoje nadzieje z rewolucją, że dopomoże ona w poprawie warunków
narodowych Żydów w Rosji. Powstał wtedy w Wilnie (Litwa) Związek
na rzecz Uzyskania Pełni Praw Narodu Żydowskiego w Rosji,
grupujący różne liberalne grupy. Na czele stanął Maxim Vinaver.
Gdy uzyskano prawa wyborcze, na pierwszy plan wysunęły się zadania
narodowej autonomii i powstanie wszechżydowskiego zgromadzenia
narodowego. Żydzi otrzymali prawo uczestniczenia w pierwszych
wyborach do Dumy. Po wyborach do Dumy w 1906 roku, organizacja
rozpadła się. Na ostatniej konwencji nastąpił silny spór z syjonistami,
których reprezentował Wladimir Jabotinsky i Simon Dubnow.
Pomimo tego, nastroje antyżydowskie
w Rosji silnie narastały. Podczas rewolucji doszło do pogromów
ludności żydowskiej. W kwietniu 1905 roku w pogromie w Białymstoku
zginęło 15 Żydów. W październiku doszło do 50 większych pogromów
w całej Rosji, podczas których setki Żydów zginęły, a tysiące
zostały ranne. Zniszczono 50 tysięcy żydowskich domów oraz sklepów.
Okres ten nazwano "czarnym tygodniem" w historii rosyjskich
Żydów. Pogromy w Rosji dały nowy impuls dla imigracji. W ciągu
jednego roku z Rosji wyjechało 200 tysięcy Żydów, kierujących
się na zachód i do Palestyny.
W 1905 roku, podczas walk rewolucyjnych w
Łodzi, żydowscy robotnicy stanęli na barykadach razem z polskimi
robotnikami. Stopień zaangażowania się Żydów w ruchu robotniczym
można zauważyć w fakcie, że liczba ofiar żydowskich przewyższała
liczbę ofiar polskich.
W 1908 roku odbyła się w Czerniowcach w Rosji,
światowa konferencja jidysz, zorganizowana przez Natana Birnbauma.
Język jidysz przeżywał wówczas swój renesans. Coraz więcej Żydów
w Polsce i Rosji uświadamiało sobie, że są jednym narodem. W
tym samym czasie, na zachodzie, większość Żydów zaprzeczała
temu i silnie asymilowała się z chrześcijańskim społeczeństwem.
W latach 1909-1910 polscy nacjonaliści ogłosili
bojkot żydowskich towarów.
W 1910 roku z Ukrainy wypędzono 1.200 żydowskich
rodzin.
W 1911 roku w Kijowie oskarżono Żyda (Mendela
Beillisa) o zamordowanie chrześcijańskiego chłopca, by użyć
jego krwi do produkcji macy. Po długim procesie i licznych incydentach,
sąd przysięgłych uniewinnił Mednela.
Pogromy ogarnęły jednak wówczas prawie
całą Rosję. W tym okresie wypędzono i przesiedlono dziesiątki
tysięcy ludzi. W antyżydowskich zajściach wsławiły się tzw.
"czarne sotnie".
W okresie od 1864 do 1914 roku liczba ludności
żydowskiej w Warszawie wzrosła o 264 tysięcy, dochodząc do liczby
337 tysięcy Żydów, stanowiących 38% ogółu mieszkańców. Warszawa
była wówczas największym polskim miastem, dobrze rozwijającym
się gospodarczo i kulturalnie. Jednocześnie Warszawa była duchowym
centrum ruchu na rzecz asymilacji Żydów. Tylko 33% warszawskich
Żydów przyznawało się do żydowskiej religii, w większości byli
to chasydzi.
W owym czasie w Cesarstwie Rosyjskim
wysokie stanowiska w administracji i armii były zamknięte dla
katolików. Dlatego wielu Żydów przechodziło na protestantyzm,
a później, chcąc się stopić ze społeczeństwem polskim, przechodziło
na katolicyzm.
W 1914 roku władze carskie zakazały używania
języka jidysz.
1 sierpnia 1914 roku rozpoczęła się I wojna
światowa (1914-1918). W walkach wzięło udział 65 milionów żołnierzy,
w tym 1,5 miliona było Żydami. Rosja wystawiła ponad 350 tysięcy
żydowskich żołnierzy.
Wraz z wybuchem wojny, większość terenów
rosyjskiej strefy osadnictwa żydowskiego znalazła się w obrębie
toczonych działań wojennych. Carat obawiał się, że ludność żydowska
może podjąć współpracę z Żydów wrogiego bloku wojskowego. Z
tego powodu administracja carska rozpoczęła przymusową deportację
Żydów do tych części strefy osiedlenia, które nie były objęte
wojną. Przymusowo przesiedlono około 500 tysięcy Żydów. Przy
tej okazji dochodziło do częstych grabieży, pogromów i morderstw.
Sytuację pogarszała polityka sztabu generalnego Rosji, który
rozpowszechniał pogłoski, jakoby Żydzi szpiegowali na rzecz
Niemiec i Austro-Węgier. Atakujące oddziały rosyjskie często
pędziły przed sobą bezbronnych cywilów żydowskich. Ogólnie rzecz
mówiąc, wojna dla Żydów oznaczała śmierć i utratę mienia.
Gdy w 1916 roku wojska niemieckie wkroczyły
na ziemie Królestwa Polskiego, warunki życia w strefach osadnictwa
żydowskiego stały się nie do zniesienia. Władze carskie obawiały
się, że zdesperowani Żydzi podejmą współpracę z Niemcami i Austriakami.
Z tego powodu, zniesiono ograniczenia w osadnictwie żydowskim,
zezwalając Żydom na osiedlanie się na terytorium całego Cesarstwa
Rosyjskiego.
Równocześnie publicznie zakazano wydawania
w Rosji jakichkolwiek publikacji w języku hebrajskim lub jidysz.
Od początku działań wojennych, polscy
nacjonaliści (endecy), którzy wcześniej oskarżali Żydów
o rzekome rusofilstwo, rozpoczęli agitację o skłonności germanofilskie
wszystkich Żydów. W atmosferze wojennej zawieruchy przetaczającej
się przez polskie ziemie, Polacy żywili nadzieję na odzyskanie
samodzielnego państwa. W takiej atmosferze, polscy antysemici
głosili hasła, jakoby Żydzi zatruwali wodę w studniach i mleko.
W całym kraju mnożyły się zajścia antyżydowskie.
W 1916 roku magistrat Warszawy zabronił
Żydom wstępu do parków. Zakaz obejmował Żydów ubranych zgodnie
ze swoją tradycją, nie obejmował więc Żydów zasymilowanych.
Po silnych sprzeciwach, magistrat wycofał się z uchwały.
Od 1916 roku światowa organizacja ortodoksyjnych
Żydów Agudat Israel rozpoczęła swoją oficjalną działalność
na polskich ziemiach pod nazwą Związku Prawowiernych.
Jej Międzynarodowa Centrala do Spraw Wyznaniowych mieściła się
w Warszawie.
W 1916 roku powstała Organizacja
Syjonistyczna w Polsce (Histadrut ha Cijonit we Polonija),
która była programowo podporządkowana Światowej Organizacji
Syjonistycznej. Celem działalności było odrodzenie narodowe
Żydów, które miało nastąpić poprzez stworzenie własnego państwa
w Palestynie. Prezesem Organizacji Syjonistycznej w Polsce
w latach 1916-1918 był Joszua Heszel Farbstein (1870-1948).
Gdy w 1917 roku w Rosji wybuchła rewolucja
lutowa, rewolucjoniści znieśli wszystkie wymierzone w Żydów
ograniczenia prawne. Przywódcy rewolucji traktowali mniejszość
żydowską jako ofiarę carskich prześladowań. Żydzi stali się
wówczas równoprawnymi obywatelami Rosji. Następna rewolucja
październikowa potwierdziła prawa uzyskane przez Żydów.
Po rewolucji październikowej wielu Żydów
znalazło się w ścisłym gronie komunistycznego przywództwa. Byli
to między innymi: Lew Trocki (właściwie L.D. Bronstein, 1879-1940)
, Lew Kamieniew (właściwie L.B. Rosenfeld, 1883-1936), Jakow
Swierdłow (1885-1919). Żydzi obejmowali kluczowe stanowiska
w urzędach publicznych, szkołach i zakładach przemysłowych.
Byli to Żydzi zasymilowani, którzy bardzo często integrowali
się licząc na awans społeczny. Jednakże większość Żydów wciąż
pozostawała niechętna asymilacji.
Po 1917 roku władze komunistyczne Związku
Sowieckiego rozpoczęły zwalczanie wszelkich religii. Oznaczało
to w praktyce powszechny zakaz praktykowania judaizmu i nauki
języka hebrajskiego. Wykonywanie zawodu rabina stało się niezwykle
trudne.
Na przełomie 1917/1918 roku nastąpił wielki
kryzys ekonomiczny w Niemczech, Austro-Węgrach i Rosji. Trudy
wojenne przekroczyły możliwości walczących państw. Władze oskarżyły
Żydów o wszystkie niepowodzenia wojenne i wszelkie trudności
życia. Uogólniono stereotyp przynoszącego szkodę Żyda, działającego
na dodatek po stronie wroga. Ugrupowania nacjonalistyczne taką
antyżydowską agitacją tworzyły sobie masowe zaplecze zwolenników.
Do niepokojów doszło w niektórych rejonach Rosji.
W 1918 roku walczące strony zgodziły się
na zawarcie rozejmu i zakończenie I wojny światowej. Ogółem
w wojnie uczestniczyło 1.506.000 żydowskich żołnierzy, z których
170 tysięcy zginęło. Ponad 100 tysięcy Żydów otrzymało odznaczenia
za odwagę.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY DZIEJÓW:
|