Zabór pruski obejmował: Warmię, Pomorze,
Wielkopolskę, Mazowsze i Litwę po Niemen. Razem 142 tysięcy
km2 i 2 miliony 580 tysięcy mieszkańców.
W zaborze pruskim podejmowano również działania
zmierzające do produktywizacji Żydów, poprzez kierowanie ich
do pracy na roli i do rzemiosła. Zniesiono większość obowiązujących
ich ograniczeń, ułatwiono zamieszkiwanie w miastach i otoczono
specjalną opieką osiedlającą się ludność żydowską napływającą
z Prus. Dekret króla pruskiego z 1797 roku, dotyczący "urządzenia
Żydów w prowincjach Prus południowych i wschodnich", poddawał
ich ogólnej jurysdykcji, gminom żydowskim odbierał sądownictwo,
a rabinów pozbawiał prawa nadzoru nad szkołami. Zakazano również
rabinom używania klątwy religijnej (cheremu) jako sankcji.
Jednocześnie na terenach zaboru prowadzono
politykę asymilacji Żydów z niemieckim społeczeństwem. W tym
celu nakazano Żydom przyjęcie niemieckich nazwisk. Były one
przydzielane przez niemieckich urzędników, którzy je wymyślali
stosownie do bogactwa własnej wyobraźni. W ten sposób powstały
nazwiska w rodzaju: Silberstein, Weissmann, Schwartzkopf, Apfelbaum,
Rosenblum i podobne.
Na przestrzeni kolejnych lat, liczba
Żydów żyjących w pruskim zaborze, znacznie zmalała, a duża jej
część znalazła się pod wpływem niemieckiej Haskali (Żydowskiego
Oświecenia), ulegając tym samym asymilacji.
Na początku XIX wieku dały się zauważyć na
ziemiach polskich znaczne tendencje asymilacyjne wśród części
Żydów. W niektórych środowiskach mówiono o zastąpieniu języka
jidysz językiem polskim, co stanowiłoby pierwszy krok do ściślejszej
integracji Żydów z Polakami. Wielu Żydów oddawało życie w powstaniach
polskich, walcząc o sprawę polskiej niepodległości narodowej.
Wielu wybitnych przedstawicieli zasymilowanej żydowskiej burżuazji,
takich, jak Leopold Kronenberg czy Herman Epstein, podejmowało
zjednoczone działania zmierzające do pogodzenia interesów żydowskich
i polskich w sprawach dotyczących religii, kultury, czy gospodarki.
Te próby zakończyły się jednak fiaskiem i jakby obumarły wraz
z upadkiem powstania styczniowego w 1863 roku.
Równocześnie we wszystkich zaborach
rozwijał się przeciwny tym ideom ruch Oświecenia żydowskiego,
który dążył do społecznego wyodrębnienia, narodowego odrodzenia
oraz zreformowania tradycyjnego żydostwa we wszelkich jego dziedzinach.
W owym czasie znacznie wzrosła ruchliwość
społeczna Żydów, gdyż nie byli już przywiązani do gett, w których
mieszkali w miastach. Rodziny żydowskie mogły teraz swobodnie
przesiedlać się na przedmieścia lub na wieś.
W 1807 roku ziemie polskie zostały zajęte
przez wojska francuskie Napoleona Bonaparte. Na mocy pokoju
w Tylży, zawartego pomiędzy Francją i Rosją, Napoleon utworzył
Księstwo Warszawskie. W jego skład weszły ziemie polskie drugiego
i trzeciego zaboru pruskiego. Królem został wybrany Fryderyk
August (1750-1827). Napoleon nadał Księstwu Warszawskiemu konstytucję,
wzorowaną na konstytucji francuskiej. Konstytucja zapewniała
Żydom pełne swobody obywatelskie, jednak przepisy te nie weszły
w życie. Żydzi nadal stanowili gorszą klasę społeczeństwa. Ograniczono
im dostęp do urzędów publicznych. Wprowadzono ograniczenia swobodnego
osiedlania się. Ograniczono działalność gospodarczą Żydów, kształcenia
się i wykonywania wielu zawodów. Dodatkowo nałożono na nich
specjalne podatki, takie jak: koszerny (opłata od uboju koszernego),
ślubny (od odbywającego się ślubu), rekrutowy (opłacany przez
wszystkich Żydów w zamian za zwolnienie od służby wojskowej),
biletowy (opłata za każdy dzień pobytu w mieście) i wiele innych.
W 1812 roku w Prusach wydano akt emancypacyjny
zrównujący w prawach Żydów z chrześcijanami. Od tej pory niemieccy
Żydzi mogli swobodnie nabywać dobra ziemskie, osiedlać się i
wykonywać wszystkie zawody. Żydów dopuszczono do profesury akademickiej,
urzędów szkolnych i gminnych w Prusach. Wraz z prawami obywatelskimi,
Żydzi wzięli na siebie obowiązek służby wojskowej. Jednakże
Żydzi mieszkający w Wielkopolsce (zabór pruski), musieli czekać
na te wszystkie prawa jeszcze do 1833 roku. Niemcy wychodzili
z założenia, że ludność żydowska na ziemiach polskich musi wpierw
zostać "ucywilizowana", a dopiero później będzie można
jej nadać równe prawa.
Na początku XIX wieku większość ludności
żydowskiej na ziemiach polskich żyło w nędzy, mieszkając i pracując
w złych warunkach. Zubożałe żydowskie mieszczaństwo walczyło
o nieliczne dostępne dla nich posady. Nadmierna ilość rzemieślników
powodowała spadek zamówień i brak pracy. W 1813 roku prawie
61% czynnych zawodowo Żydów na ziemiach polskich, trudniło się
produkcją i sprzedażą alkoholu. Tylko nielicznym Żydom udało
się zostać bogatymi przedsiębiorcami i bankowcami. Około czterdziestu
rodzin milionerów mieszkało w okolicach Warszawy. Fraenkel,
Neumark i Bergson czerpali duże zyski z dostaw broni dla wojsk
Księstwa Warszawskiego. Antoni Samuel Fraenkel (1733-1833) założył
dom handlowy w Warszawie i dzierżawił monopol solny w okresie
Księstwa Warszawskiego. Karol Jan Chaim również założył dom
handlowy w Warszawie. Był on założycielem rodziny żydowskich
bankierów, Lascy.
W 1815 roku Kongres Wiedeński nadał nowy
kształt Europie, która po wojnach napoleońskich musiała przejść
zmiany. Z ziem Księstwa Warszawskiego utworzono teraz Królestwo
Polskie, pozostające pod panowaniem cara Rosji.
W owym czasie w społeczeństwie polskim
pojawiły się znaczne różnice odnośnie sposobu uregulowania "kwestii
żydowskiej". Książe Adam Czartoryski (1770-1861) był zwolennikiem
asymilacji Żydów z wyłączeniem sfery religii jako warunku równouprawnienia.
Chciał przy tym zabronić Żydom prowadzenia karczm. Katolicki
duchowny, Stanisław Staszic (1755-1826) określał Żydów jako
"plagę szarańczy" i "kupę pasożytów", wymyślał
im od "włóczęgów i próżniaków". Szczególnie daleko
posunął się w 1817 roku Kajetan Koźmian, który oświadczył, że
"Żydzi z bałamutów talmudow są zabobonnemi, ciemnemi próżniakami".
Twierdził, że Żydzi nie są Polakami i "nie mają w sobie
Polskiej krwi". Te poglądy stały się zalążkiem rasistowskiego
wykluczenia Żydów ze społeczeństwa polskiego.
W 1816 roku w Wielkim Księstwie Poznańskim
żyło około 52 tysiące Żydów, stanowiąc 6,3% ogółu ludności.
W 1819 roku antyżydowska nagonka ogarnęła
uniwersyteckie miasta Niemiec, a także Pragę, Kraków, Gdańsk
i Rygę. Studenci i profesorowie, którzy przewodzili w rozruchach
i pogromach, żądali odebrania Żydom praw obywatelskich, które
nadał im Napoleon.
Na początku XIX wieku ziemie polskie dotknął
środkowoeuropejski kryzys w rolnictwie, wynikający z wojen doby
napoleońskiej i blokady kontynentalnej, którą pogłębiło wprowadzenie
w 1819 roku ceł ochronnych przez Anglię. W 1823 roku Prusy także
podniosły cła ochronne na produkty rolnicze. Eksport rolniczy
z polskich terenów spadł o połowę. Spadek obrotów dotknął Żydów,
którzy jako pierwsi padli ofiara walki o udział na rynku zbytu
gorzałki. W 1823 roku zakazano działalności w miastach karczm
i gorzelni nie będących własnością szlachty. W ten sposób szlachta
przejęła żydowskie gorzelnie, a dochodami podzieliła się z państwem.
Dramatycznie zmniejszyła się liczba żydowskiej ludności czynnej
zawodowo. W 1830 roku, w porównaniu do 1813 roku, przy wyszynku
pracowało już tylko 12% Żydów. Tym samym została zerwana dawna
więź łącząca szlachtę polską z Żydami.
W 1827 roku pruski parlament podjął dyskusję
zrównania w prawach ludności żydowskiej zamieszkującej polskie
ziemie z pozostałą ludnością żydowską Prus. Rozważania dotyczyły
jednak wyłącznie planów na przyszłość.
W 1829 roku żydowski finansista Antoni Samuel
Fraenkel (1733-1833) pośredniczył w udzielaniu przez banki berlińskie
pożyczki rządowi Królestwa Polskiego w wysokości 42 milionów
złotych.
W 1833 roku władze pruskie wydały "Tymczasowe
zarządzenie odnośnie żydostwa w Wielkim Księstwie Poznańskim",
w którym podzielono Żydów na "naturalizowanych" i
"tolerowanych". Żydzi "naturalizowani" otrzymali
prawa obywatelskie i znaczny zakres swobód, jednakże musieli
wykazać się znajomością języka niemieckiego oraz odpowiednim
cenzusem majątkowym. Żydami "tolerowanymi" była pozostała
ludność żydowska, w przeważającej części uboga. Trudne warunki
bytowe spowodowały wzrost emigracji części "tolerowanej"
ludności z Wielkopolski. Najczęściej udawali się oni w podróż
do Ameryki, gdzie stanowili pierwszą falę polskich Żydów. Natomiast
Żydzi "naturalizowani" bardzo często wyjeżdżali do
zachodniej Europy. Warto przy tym podkreślić, że w zaborze pruskim
96,6% Żydów żyło w miastach.
W 1847 roku ustawa zrównała Żydów "naturalizowanych"
z Żydami pruskimi.
W 1848 roku w Prusach zrównano w prawach
wszystkich Żydów.
W 1850 roku uchwalona w Prusach konstytucja
formalnie zaakceptowała zniesienie wszelkich podziałów w społeczeństwie.
W 1852 roku żydowski lekarz i uczony Juliusz
Ferdynand Cohn powstrzymał epidemię cholery. Swoje prace naukowe
prowadził w Breslau (Wrocław), na Dolnym Śląsku pozostającym
pod niemiecką administracją.
W 1856 roku w Ełku zaczęto wydawać czasopismo
hebrajskie "Ha-Maggid". Było wydawane do 1891
roku. Jego odbiorcami byli przeważnie Żydzi mieszkający w Cesarstwie
Rosyjskim.
W 1878 roku Abraham Geiger (1810-1874) został
wybrany rabinem Breslau (Wrocław). Był on ideologiem i jednym
z głównych przedstawicieli judaizmu reformowanego w Niemczech.
Ufundował we Wrocławiu żydowskie seminarium teologiczne, pierwsze
reformowane seminarium rabiniczne w Centralnej Europie. Abraham
Geiger był autorem rozprawy "Biblia w przekładzie i
oryginale" (niem. "Urschrift und Uebersetzungen
der Bibel", 1857 r.). Inspirował on żydowski ruch reform
religijnych.
W zaborze pruskim zaistniało zjawisko asymilacji
zwolenników Haskali. W ten sposób możemy mówić o pojawieniu
się pokolenia Niemców wyznania mojżeszowego. W zaborze pruskim
zaistniało zjawisko asymilacji zwolenników Haskali. W ten sposób
możemy mówić o pojawieniu się pokolenia Niemców wyznania mojżeszowego.
Niemieccy Żydzi włączyli się w ogólny nurt życia społecznego,
zaznaczając swój udział w rozwoju nauki i sztuki. Ich związek
z ziemiami polskimi w ten sposób coraz bardziej zanikał.
Po 1881 roku zaczęły powstawać niewielkie
grupy Miłośników Syjonu (hebr. Howewei Zion).
Stopniowo jednoczyły się one w jeden ruch Miłość Syjonu
(hebr. Hibat Zion). Pierwsza studencka organizacja Biluim
podjęła nawet próbę emigracji do Palestyny. Jednym z założycieli
ruchu Miłośników Syjonu był ortodoksyjny rabin Samuel
Mohilever z Rosji. Gorąco popierał żydowskie osadnictwo w Erec
Israel. Ruch Miłośników Syjonu zyskał również poparcie
rabbina Hermana Zvi Schapira z Niemiec. Popierał on rewolucyjne
idee i opowiadał się za żydowskim osadnictwem w Palestynie.
W ruchu Miłość Syjonu (hebr.
Hibat Zion) doszło jednak do wewnętrznych sporów pomiędzy
świeckimi i religijnymi członkami. Aszer Ginzberg (1856-1927)
założył tzw. "kulturowy syjonizm", który stał się
alternatywą dla "syjonizmu politycznego". Syjonizm
kulturowy podkreślał pojęcie "żydowskości" i łączył
świadomość własnej kultury z akceptacją innych kultur.
W 1901 roku w Niemczech powstało Stowarzyszenie
Pomocy Niemieckim Żydom (Hilsvereinder Deutschen Juden).
Celem działalności była pomoc żydowskim imigrantom ze Wschodniej
Europy w imigracji do Niemiec.
W 1912 roku w niemieckim parlamencie (Reichstag)
na 100 posłów 12 było Żydami.
W 1912 roku w Katowicach na Górnym Śląsku
połączyli się przedstawiciele ortodoksji i kierunków chasydzkich
przeciwko syjonizmowi. Powstała w ten sposób światowa organizacja
konserwatywno-religijna ortodoksyjnych Żydów Aqudat Israel
(Zjednoczenie Izraela), w skrócie Aguta. Celem
działalności było utrzymanie żydowskiej odrębności wśród narodów
i walka z asymilacją. Program działania opierał się na zasadach
Tory. Uważała, że przedwczesne utworzenie żydowskiego państwa
w Palestynie przez świecki ruch syjonistyczny będzie bluźnierstwem
wobec Boga. Jednym z liderów Aqudat Israel był rabin
Hayim Ozer Grodzenski (1863-1940).
1 sierpnia 1914 roku rozpoczęła się I wojna
światowa (1914-1918). W walkach wzięło udział 65 milionów żołnierzy,
w tym 1,5 miliona było Żydami. Niemcy wystawili około 100 tysięcy
żydowskich żołnierzy, w tym 2 tysiące było oficerami.
Na przełomie 1917/1918 roku nastąpił wielki
kryzys ekonomiczny w Niemczech, Austro-Węgrach i Rosji. Trudy
wojenne przekroczyły możliwości walczących państw. Władze oskarżyły
Żydów o wszystkie niepowodzenia wojenne i wszelkie trudności
życia. Uogólniono stereotyp przynoszącego szkodę Żyda, działającego
na dodatek po stronie wroga. Ugrupowania nacjonalistyczne taką
antyżydowską agitacją tworzyły sobie masowe zaplecze zwolenników.
Do niepokojów doszło w niektórych rejonach Niemiec.
W 1918 roku walczące strony zgodziły się
na zawarcie rozejmu i zakończenie I wojny światowej. Ogółem
w wojnie uczestniczyło 1.506.000 żydowskich żołnierzy, z których
170 tysięcy zginęło. Ponad 100 tysięcy Żydów otrzymało odznaczenia
za odwagę.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY DZIEJÓW:
|