Urodzony z rodziców
pochodzących ze Scytii o łacińskim pochodzeniu kulturowym, lecz
również biegłych w grece, Jan Kasjan spędził długi czas w Palestynie,
później wśród mnichów egipskich, a ostatecznie osiedlił się
w Marsylii około roku 415 lub 416. To tam założył dwa klasztory,
jeden męski i jeden żeński. Dwie z jego książek, "Instytucje
zakonne", rodzaj wstępu do życia wewnętrznego oraz 24 "Konfrontacje",
które stanowią kompletną prezentację doktryny duchowej, wywarły
decydujący wpływ na jego współczesnych.
Kiedy powstał błąd o absolutnej predestynacji
jednostek, Kasjan, jako nosiciel światła Gwiazdy Pergameńskiej,
obalił ten błąd i wykazał, że predestynacja odnosi się do klasy,
nie do jednostek i jednostki podczas Wieku Ewangelii mogą stać
się członkami tej klasy "przez uświęcenie Ducha i wiarę
w Prawdę" (2 Tes. 2:13). On również obalił błąd o zupełnej
deprawacji człowieka, zapewniając, iż grzeszność człowieka została
spowodowana przez upadek Adama - że obraz Boży w człowieku nie
został przez to unicestwiony, lecz osłabiony. Chociaż człowiek
nie może sobie pomóc, może korzystać ze swojej woli i współpracować
z Bogiem w uzyskiwaniu swojego zbawienia.
Kasjan nie uniknął wszystkich błędów doktrynalnych
jakie przydarzały się ludowi Pańskiemu, gdy wpływ odstępczego
Kościoła Rzymskiego rozprzestrzenił się w chrześcijaństwie.
Niemniej jednak jego prawdziwym naukom o upadku człowieka i
zapewnieniu Boskiej łaski, umożliwiającej wyjście z tego stanu,
zawzięcie sprzeciwiali się członkowie szkoły Augustyna. Kasjan
nigdy nie przestał podkreślać wagi studiowania Słowa Bożego
jako najlepszego strażnika strzegącego przed złem oraz jedynego
pewnego sposobu otrzymania przez ludzki rozum Boskiego oświecenia,
możliwego do otrzymania przez człowieka duchowego. Wyróżnił
cztery elementy władzy rozumowania, którymi można zrozumieć
Pismo Święte: literalny, alegoryczny, moralny i duchowy.
Jan Kasjan zmarł w sędziwym wieku i
do dziś jest poważany przez wielu jako święty.
- informacje zaczerpnięte z miesięcznika
religijnego "Teraźniejsza Prawda" nr 477.
|