Ireneusz - łac. Ireaneus, gr. Eirenaios.
Ireneusz urodził się między rokiem 115 a
125 w Smyrnie, albo blisko Smyrny w Azji Mniejszej i tamże stał
się zdolnym uczniem Polikarpa, który z kolei był wcześniej uczniem
apostoła Jana. Od Polikarpa przejął bogaty zasób Prawdy i Ducha
tej Prawdy, jak również pewne opisy z życia Jana nie zapisane
w Piśmie Świętym. Później został wysłany jako misjonarz do Galii
(dzisiejsza Francja), następnie do Lyonu i Vienne, gdzie został
biskupem w 178 roku. Tam, a także w innych miejscach, pracował
słowem żywym i pisanym z wytrwałością i powodzeniem. Po roku
190 nie można znaleźć żadnych pewnych śladów Ireneusza, chociaż
tradycja zapoczątkowana kilka stuleci później - co jest niemal
pewnym dowodem jej niewiarygodności - mówi, że zmarł jako męczennik
w 202 roku.
Ireneusz pośredniczył między Wschodnim a
Zachodnim Kościołem w sporze o datę obchodzenia Wielkanocy.
W owym czasie rzymski biskup Wiktor w radykalny sposób zerwał
społeczność ze Wschodnimi braćmi, ponieważ oni trzymali się
daty 14-go dnia miesiąca Nisan jako właściwej do obchodzenia
Wielkanocy. Metoda ta była przeciwna innowacji Kościoła Rzymskiego.
Ireneusz pośrednicząc w tym sporze usiłował
zachować ich całość - katolickość - będącą przeciwną
rozłączeniu. Główną więc pracą Ireneusza było nauczanie prawdy
o jednym Kościele, jako całości i o jego szafarstwie Prawdy,
sprzeciwiając się separatyzmowi nauczanemu przez fałszywych
nauczycieli Gnostycyzmu, który był kombinacją pogańskich
(perskich, hinduskich egipskich, greckich) poglądów z różnymi
przekręceniami poglądów chrześcijańskich.
Prawdopodobnie najbardziej niebezpieczną
nauką dla Kościoła był w owym czasie Gnostycyzm. Gnostycyzm
był mieszaniną idei pogańskich, żydowskich i chrześcijańskich.
Nauczał, że najwyższy Bóg jest nieznany i niepoznawalny, a także,
sprawił, że wyemanowały z Niego dobre cechy, które rozwinęły
się w osobowe istoty duchowe. Według niego Chrystus był jedną
z najwyższych takich istot. Uważając materię za siedzibę zła,
jego wyznawcy nauczali, że Jezus nie przyjął prawdziwego ciała,
ani też naprawdę nie umarł. Ciało Jezusa było dla nich pozornym
ciałem, które zostało ukrzyżowane i z tego powodu jego śmierć
była tylko śmiercią pozorną. Jezus nie był dla nich odkupicielem,
lecz nauczycielem i przykładem na drodze ascezy. Według gnostycyzmu
istoty ludzkie są połączeniem ducha i materii. Konieczne było
uwolnienie duchów z ich naturalnych ciał, co chciano osiągnąć
przez "naukę" (gnom, gr. "nauka").
Oni także angażowali się we wszelkiego rodzaju akty samozaparcia
w celu umartwienia ciała, a niektórzy oddawali się wszelkim
rodzajom rozpasania, by nabrać do niego zupełnej odrazy. Ich
doktryna o zbawieniu była doktryną opartą na uczynkach. Prawie
wszędzie obok Kościoła Chrześcijańskiego istniał Kościół Gnostyczny.
Stanowił on poważne zagrożenie dla Kościoła, ale zniszczenie
jego wpływu wymagało wielkich wysiłków ze strony tak wybitnych
jednostek jak Ireneusz, Tertulian i Hipolit, przy współpracy
innych.
Ruch ludu Bożego zapoczątkowany przez Ireneusza
był niewątpliwie czynny w zwalczaniu Gnostycyzmu. Pomiędzy
170 a 203 rokiem Ireneusz zwalczał gnostyczną konglomerację
Marcjona wykonaną z czterech Ewangelii (powstałą między 144
a 150 r.) oraz zwalczał tzw. piątą Ewangelię napisaną około
140 roku przez największego z gnostyków Walentyniana i nazywaną
Ewangelią Prawdy, którą Walentynian uważał za tak prawdziwą
jak cztery Ewangelie. Ireneusz zwalczał także alogianów, którzy
odrzucili Ewangelię Jana z powodu jej nauk o Logosie, jak również
zwalczał niektóre sekty wyłącznie posługujące się Ewangeliami
Mateusza lub Marka. Ireneusz przedstawiał cztery Ewangelie i
nauczał, że lekceważenie tych czterech Ewangelii jest bluźnierstwem
przeciw Bogu i Chrystusowi. W ten i inne sposoby Ireneusz walczył
z gnostycyzmem, który zarówno wewnątrz Kościoła jak i poza nim
starał się zniszczyć Prawdę i Kościół, unicestwiając je zupełnie
przez sekciarstwo. Ich twierdzeniu, że ich nowa doktryna była
właściwa nauką Kościoła przeciwstawił Ireneusz myśl, że tylko
to, co jest powszechną wiarą wszystkich chrześcijan od czasu
Apostołów może być Prawdą i że ten jest tylko prawdziwy Kościół,
który utrzymał tę wiarę nieskażoną od czasów apostolskich. Nauka
jego wypowiedziana wtedy, w czasie tak mało odległym jeszcze
od dni Apostołów była niewątpliwie prawdziwą. W rezultacie rozwinął
się poważny ruch lud Bożego, którego hasłem stało się: "Jest
tylko jeden Kościół Boży, strażnik i wykładowca Prawdy".
Głównym utworem literackim napisanym przez
Ireneusza (lata 180-185) było dzieło spisane w pięciu księgach
zatytułowane "Przeciw herezjom". Oryginały
greckie zaginęły. Zachowały się jednak ich przekłady na łacinę
zatytułowane "Adversus haereses". W tym wielkim
dziele Ireneusz wystąpił publicznie przeciw wszystkim herezjom.
Wytrwale bronił Prawdę chrześcijańską przeciw wszelkiemu błędowi,
jaki powstawał do jego czasów i który zetknął się z chrześcijaństwem.
Wiedzę na temat Gnostycyzmu czerpał z ówczesnych dzieł,
które zaginęły.
Podczas swego zajęcia ustną i literacką
pracą tego rodzaju, dał on prawdę, iż jeden cały Kościół jest
szafarzem Prawdy, przy pomocy której rozpoczął wielki ruch ludu
Bożego, w celu zachowania całości Kościoła przeciw ruchom separatystycznym,
powstającym tak wewnątrz jak i na zewnątrz Kościoła. On też
wyrażał się o kościele, iż Kościół jest "niebem ratunku,
środkiem zbawienia, wejściem do żywota, rajem na tym świecie,
z którego drzew, to jest Pism Świętych, możemy jeść, oprócz
drzewa wiadomości dobrego i złego". "Gdzie
jest Kościół, tam jest Duch Boży; a gdzie Duch Boży, tam jest
wszelka łaska". "Kto odłącza się od Kościoła,
wyrzeka się społeczności Ducha Bożego". "Tylko
przy piersiach Kościoła możemy być ożywieni". "Do
niego musimy uciec się, by stać się uczestnikami Ducha Świętego".
"Heretycy są nieprzyjaciółmi Prawdy i katolickości (całości)
jednego Kościoła".
Chociaż Tertulian z Kartaginy, w Afryce,
został specjalnym pomocnikiem Ireneusza, dowód istnieje wskazujący,
iż Ireneusz uznał za koniecznie niezbędne walczenie przeciwko
wierze swego towarzysza otwarcie wierzącego w nieśmiertelność
duszy. Ten pogański pogląd zaczynał wtedy przeważać i zniweczył
dzieło Chrystusa.
Wydaje się, że Ireneusz jest trzecim członkiem
Gwiazdy Smyrneńskiego Kościoła. W swym szafarstwie Prawdy Jego
główną pracą było nauczanie prawdy o jednym Kościele jako całości,
przeciwko fałszywym separatystycznym naukom Gnostycyzmu,
który starał się zniszczyć Prawdę i Kościół przez sekciarstwo.
Nauczał on, iż tylko te doktryny, które były powszechnie wyznawane
przez Chrześcijan od czasów Apostołów mogą być Prawdą, i że
prawdziwym może być jedynie ten Kościół, który zachował swą
wiarę nieskalaną wszędzie od tamtych dni.
W ten sposób Ireneusz zapoczątkował
naukę, która stała się szafarską doktryną ruchu ludu Bożego
wówczas rozpoczętego, by zachować katolickość - całość
i powszechność - Kościoła w ramach przeciwstawiania się separatystycznym
ruchom z wewnątrz i zewnątrz. Jeden Kościół Boży jest kustoszem
i zarządcą zbawiennej Prawdy. Dzięki jego wysiłkom, bardziej
niż wysiłkom kogokolwiek innego, Gnostycyzm otrzymał śmiertelny
cios. Jednak ten ruch ludu Bożego później został wypaczony i
stał się Kościołem Rzymskokatolickim.
Ireneusz napisał: "Albowiem życie
nie powstaje z nas ani z naszej własnej natury, lecz jest udzielane
według łaski Bożej". Jego nagrodą z pewnością jest
nieśmiertelność.
- informacje zaczerpnięte z miesięcznika
religijnego "Teraźniejsza Prawda" nr 477.
|