Chociaż w umysłach
chrześcijan zajmuje wybitne miejsce dzięki swej Ewangelii, z
którą związane jest jego imię, niewiele wiadomo o życiu Mateusza.
Kiedy Jezus zaprosił go, by został jego naśladowcą (Mat. 9:9)
praktykował on swoją szczególną pracę jako urzędnik celny dla
Rzymskiego rządu. Najprawdopodobniej słyszał o Jezusie zanim
został powołany. Jezus najwyraźniej widział w jego sercu uczciwość
intencji, która uczyniła go godnym tego wielkiego przywileju
Apostolstwa.
To, że tylko Mateusz mówi o swoim poprzednim
zajęciu jako celnika wskazuje na jego pokorę. To, iż celnik
został wybrany ilustruje bezstronność Pana i wskazuje na uczciwość
Mateusza, pomimo ogólnej reputacji jaką cieszyli się ci pogardzani
słudzy rzymskich panów. Pierwotnie nazywał się Lewi, ale po
powołaniu go do Apostolstwa znany był jako Mateusz ("dar
Boży"; Marek 2:14; Łuk. 5:27).
Reputacja naszego Pana jako tego, który
przestaje z celnikami i grzesznikami być może zaczęła się przy
tej okazji, skoro Mateusz od razu przygotował kolację w swoim
domu dla Jezusa i swoich własnych przyjaciół oraz znajomych
(Mat. 9:10). Faryzeusze, będąc cyniczni, krytyczni i szukający
wad u innych, zarzucali uczniom, że gdyby Jezus był sprawiedliwy,
nie przebywałby w takim towarzystwie. Pan odpowiedział, że nie
zdrowi, lecz chorzy potrzebują lekarza, jak również okazja ta
dała mu sposobność wygłoszenia im bardzo krótkiego kazania na
podstawie tekstu Ozeasza 6:6, mówiącego o tym, iż nie przyszedł
On wzywać do pokuty sprawiedliwych, lecz grzeszników.
Nie ma godnych zaufania informacji o późniejszej
historii Mateusza. Powszechnie uznaje się, iż jest on autorem
Ewangelii noszącej jego imię, lecz w samej Ewangelii niewiele
jest faktów, które rzucałyby jakiekolwiek światło na datę jej
powstania. Ireneusz (około 130-202) poświadcza, iż została ona
napisana "kiedy Św. Piotr i Św. Paweł głosili w Rzymie
i zakładali kościół", co wskazywałoby na około 63 rok.
Chociaż na Mateusza patrzy się jako na jedno
z mniejszych świateł pośród Apostołów podczas głoszenia przez
nich Królestwa za dni służby Jezusa na ziemi, jego praca w spisaniu
"dobrej nowiny" dla potomności na pewno zyskała mu
lśniące miejsce w Gwieździe Efezu.
Mateusz najprawdopodobniej został zabity
mieczem w Partii, w pierwszym stuleciu n.e.
- informacje zaczerpnięte z miesięcznika
religijnego "Teraźniejsza Prawda" nr 476.
|