Tomasz - jego imię oznacza w hebrajskim "bliźniak",
jego grecki odpowiednik Dydymus ma to samo znaczenie.
Nie można zleźć żadnego biblijnego zapisu
o powołaniu Tomasza do apostolstwa, jednak jest on wymieniony
pośród Dwunastu przez Mateusza (10:3), przez Marka (3:18) i
przez Łukasza (6:15). Ewangelie wspominają go kilkakrotnie,
między innymi gdy wyraża swoją gotowość pójścia za Jezusem na
śmierć (Jan 11:16), podczas Ostatniej Wieczerzy (Jan 14:5) oraz
nad Jeziorem Galilejskim (Jan 21:2). Znane powiedzenie "wątpiący
Tomasz" (Jan 20:24-29) powstało z jego niechęci uznania
faktu zmartwychwstania Jezusa bez namacalnych dowodów. Był on
nieobecny podczas wcześniejszych pojawień Jezusa po zmartwychwstaniu
i sądził, iż jego bracia zostali zwiedzeni. "Jeźli nie
ujrzę w ręku jego znaków gwoździ, a nie włożę ręki mojej w bok
jego, nie uwierzę." Osiem dni później, kiedy Tomasz był
obecny z innymi w zamkniętym pokoju, Jezus się pojawił, powitał
ich i zwracając się do Tomasza rozwiał jego wątpliwości oraz
nakazał mu, by "nie był niewiernym, ale wiernym."
Niezwykła odpowiedź Tomasza wskazywała na jego zupełne przekonanie:
"Panie mój, i Boże mój."
Jego praktycznemu, przyziemnemu umysłowi
trudno było zrozumieć znaczenie słów Pana, kiedy mówił o miejscu,
jakie Jezus miał dla nich przygotować. "Panie, nie wiemy,
dokąd idziesz, jakże możemy znać drogę?" (Jan 14:5). Niemniej
jednak okazał on wielką gotowość postępowania zgodnie ze swoimi
przekonaniami, jak wtedy, kiedy Jezus zaproponował ponowne udanie
się do Judei, gdzie Żydzi niedawno usiłowali Go ukamienować:
Tomasz powiedział do współuczniów: "Pójdźmy i my, abyśmy
z nim pomarli" (Jan 11:16).
Wybierając osobę, której naturalne skłonności
były w kierunku ostrożności, krytycyzmu raczej niż łatwowierności,
Pan pozwolił odczuć wielu o podobnym usposobieniu podczas Wieku
Ewangelii, iż ich niezdolność do łatwego przejawiania wiary
nie będzie stać na przeszkodzie ich nadziejom zostania przyjętym
w Umiłowanym.
Nie przetrwały żadne jasne zapisy o działalności
Tomasza po ukrzyżowaniu Jezusa i Dniu Pięćdziesiątnicy. Wczesnochrześcijański
pisarz Orygenes (około 185-254) mówi, iż Tomasz głosił w Partii,
a Hieronim (około 340-420) pisze, iż usługiwał on w Persji.
Późniejsze tradycje mówią, iż usługiwał on w Indiach i że "Chrześcijanie
od Św. Tomasza z Malabaru" (obecnie przedmieścia Madrasu)
utrzymują, iż był on ich założycielem, a kapliczka niedaleko
Madras wskazuje miejsce jego męczeńskiej śmierci (został przebity
piką i odcięto mu głowę w I wieku).
Obecnie poza wszelkim "wątpieniem"
Tomasz jest ze swoim Panem w miejscu dla niego przygotowanym.
Z osobą św. Tomasza związanych jest wiele
apokryfów. Najważniejsze to: Historia Abgara, Apokalipsa Tomasza,
Dzieje Tomasza i Ewangelia Tomasza.
- informacje zaczerpnięte z miesięcznika
religijnego "Teraźniejsza Prawda" nr 476 oraz dostępnych
źródeł w Internecie.
|