Klaudiusz, członek
gwiezdny Tiatyry i książę tego okresu, służył od roku 799 do
roku 839. Przybył on na dwór Karola Wielkiego w 799 roku, pamiętnym
roku w historii Kościoła, bowiem zaznacza on początek Papieskiego
Tysiąclecia. W 809 roku spotkały go pierwsze prześladowania
za jego gorliwość w walce z kultem obrazów.
Opór wobec pewnych poszczególnych
praktyk kościoła Rzymskiego zapuścił korzenie w północnych Włoszech,
części Francji, Szwajcarii i Niemiec pod przywództwem najpierw
Karola Wielkiego, a potem jego syna Ludwika Pobożnego, który
wstąpił na tron jako cesarz w 814 roku. Przeciwstawiali się
oni papieskim roszczeniom do supremacji oraz podkreślali, że
papież jest podporządkowany cesarzowi w Państwie, w czym byli
popierani przez wielu członków duchowieństwa, arystokracji i
lud w swoich królestwach. Wydaje się prawdopodobne, że Klaudiusz,
późniejszy biskup Turynu oraz Agobard, późniejszy biskup Lyonu,
zostali pociągnięci przez Pana wraz z innymi poświęconymi braćmi
z Hiszpanii, by uczestniczyć w narodowym synodzie Franków w
Aachen w 799 roku. To tu miała miejsce dyskusja, czy Chrystus
jako ludzka istota był w takim samym stopniu synem Bożym, jakim
jest jako istota Boska. Tam spotkali Ludwika, który zaprosił
ich na dwór jako doradców, nauczycieli i duchownych, a który
później wysłał Klaudiusza do Turynu, a Agobarda do Lyonu z wyraźnym
nakazem działania przeciwko papieskiemu absolutyzmowi i bałwochwalstwu.
Tutaj rozpoczęli swoją walkę przeciwko kultowi obrazów i zasłudze
przez uczynki, jak nauczał papież. Wspierani przez licznych
podobnie myślących braci prowadzili oni odważną walkę usuwając
nawet obrazy i relikwie z kościołów.
To doprowadziło Klaudiusza do bezpośredniego
konfliktu z papieżem, któremu zaprzeczył, że jest następcą Piotra,
oświadczając, że jeśli papież nie postępuje w sposób apostolski,
lecz jak złoczyńca, to stosuje się do niego Mat. 23:2-4.
Klaudiusz zmarł w 839 roku. W historii
kościoła nazywany jest "pierwszym protestanckim reformatorem",
Agobard z Lyonu był jego zdolnym towarzyszem i pomocnikiem specjalnym.
Ich praca dodała otuchy partii protestującej i podtrzymała aktywność
ruchu reformatorskiego, zwłaszcza w Lombardii, Francji i Niemczech.
Skutkiem tego było uzyskanie "Galijskich Wolności Kościoła"
i rozwijanie liberalniejszego ducha bardziej niż gdziekolwiek
indziej w chrześcijaństwie.
- informacje zaczerpnięte z miesięcznika
religijnego "Teraźniejsza Prawda" nr 478.
|