Ratramnus z Corbie
nastał po Klaudiuszu z Turynu jako następny członek gwiezdny
okresu Tiatyry, który już wcześniej był wybitnym wodzem w Kościele.
Wstąpił on do klasztoru w Corbie około 825
roku i zdobył wielki szacunek dzięki swej uczoności i obronie
Pisma Świętego. W około 844 roku on napisał traktat będący skutecznym
obaleniem doktryny transsubstancjacji. Ten błąd był zaawansowany
jako bałwochwalcza podstawa mszy przez jego twórcę, Radberta,
opata klasztoru, w którym znajdował się Ratramnus, który wkrótce
potem odczuł jego wrogość i cierpiał prześladowanie z jego strony.
Ratramnus podkreślał, iż obecność Chrystusa w emblematach eucharystii,
choć całkowicie realna, jest duchowa i "symboliczna"
(niedostrzegalna dla zmysłów, lecz poznawana wiarą).
Na życzenie Karola Łysego w roku 850
Ratramnus pisał na temat podwójnej predestynacji wnosząc swój
wkład do toczącej się wtedy debaty z Gottschalkiem z Orbais.
Jego pisma przedstawiają doktrynę o dwóch oddzielnych i odmiennych
klasach - klasie świętych i klasie mieszanych zwycięzców. Czerpał
on wiele radości z tej pracy oraz z dzielenia się nią z innymi.
Chociaż jego poglądy były radykalne,
za swego życia nie ściągnął na siebie żadnego oficjalnego potępienia.
Dużym szacunkiem darzył go Berengar z Tours, jak również niektórzy
protestanccy reformatorzy z XVI wieku. Dopiero w okresie Reformacji
zaczęto poważnie czytać i cytować jego dzieło "Ciało i
Krew Chrystusa". Zostało ono po raz pierwszy wydrukowane
w 1531 roku i było ważnym źródłem dla biskupa Nicholasa Ridley`a,
gdy on formował doktrynę o eucharystii. W roku 1539 zostało
ono umieszczone na "Indeksie" (liście ksiąg zakazanych
sporządzonej przez Kościół Rzymskokatolicki), lecz zostało z
niego usunięte w 1900 roku.
- informacje zaczerpnięte z miesięcznika
religijnego "Teraźniejsza Prawda" nr 478.
|