Wodzem Maluczkiego Stadka użytym do rozpoczęcia
ruchu, który później rozwinął się w Kościół Baptystów, był dr
Baltazar Hubmaier. Urodził się w 1480 roku w pobliżu Augsburga
w Niemczech, został duchownym i profesorem w Inglostadt w latach
1512-1516, oraz głównym kaznodzieja w Katedrze w Regensburgu.
W 1521 roku został wiodącym duchownym w Waldshut w Austrii,
gdzie panowała liberalna atmosfera. W 1523 roku publicznie przeszedł
na protestantyzm i zaczął nauczać, iż jedynie prawdziwie nawróceni
stanowią prawdziwy Kościół - ci, którzy oddzielili się od grzechu,
błędu, siebie i świata, przyjmując jedynie Chrystusa za swego
Zbawcę i Głowę.
Hubmaier odrzucił chrzest niemowląt
i głosił chrzest dorosłych jako prawdziwy symbol poświęcenia.
W tym aspekcie spotkał się ze sprzeciwem Zwinglego, chociaż
podzielali oni wiele innych prawd Reformacji. Waldshut przyjęło
doktryny Hubmaiera i zgodziło się go bronić, lecz austriacki
rząd nie mógł ścierpieć żadnej "herezji", tak więc
w 1524 roku zmuszono Hubmaiera do wyjazdu. Jednakże dzięki temu,
iż reformacja przybierała na sile, mógł on wkrótce wrócić jako
uznany przywódca religijnej i świeckiej polityki miasta.
Głęboko współczując z powodu niesprawiedliwości,
jaką cierpieli niemieccy chłopi, Hubmaier zaangażował się w
przygotowanie 12 artykułów zawierających ich krzywdy. Odradzał
przemoc, do której przywiódł chłopów fanatyczny Tomasz Muntzer,
co przyniosło jakże tragiczne konsekwencje - 100.000 z nich
zginęło w Chłopskiej Wojnie w 1525 roku. Wielkanocą 1525 roku
Hubmaier przyjął chrzest dorosłych, a jego specjalny pomocnik,
George Blaurock uczynił to samo kilka miesięcy wcześniej. Wkrótce
setki wierzących uczyniły to samo, a następnie za ich przykładem
poszli prawie wszyscy obywatele Waldshut. Doszło do otwartego
rozłamu pomiędzy Zwinglim i Hubmaierem, który doprowadził do
literackiej kontrowersji pomiędzy nimi w obronie ich poszczególnych
poglądów.
Ponieważ Waldshut poparło rewoltę chłopów,
rządowi żołnierze okupowali miasto w grudniu 1525 roku, a Hubmaier
uciekł do Zurychu, gdzie został aresztowany. Osłabiony chorobą,
jak również pod wpływem łamania kołem, odwołał swoje poglądy,
lecz później się z tego wycofał.
W 1526 roku schronił się na Morawach.
Tam uzyskał ochronę wiodących arystokratów Nikolsburga i wkrótce
nawrócił całą ludność na swoją specjalną naukę. Na pewien czas
Morawy stały się schronieniem i centrum działalności srodze
uciskanych braci, których prześladowali zarówno katolicy, jak
i protestanci. Tamże Hebmaier wkroczył w najaktywniejszy okres
pracy literackiej rozwijając swoją doktrynę szafarską z różnych
punktów widzenia. Jego jasność i dokładność, jako myśliciela,
pisarza i dyskutanta, umożliwiły mu przedstawienie swojego stanowiska
w sposób, który następnym Baptystom nie pozostawił prawie nic
do dodania.
W 1527 roku Hubmaier wraz ze swoją
wierną żoną został pojmany przez władze austriackie. Odmówiwszy
odwołania swych poglądów został spalony na stosie w Wiedniu
10 marca 1528 roku, jako męczennik za swoją wiarę. Trzy dni
później jego żona została zamordowana przez utopienie w Dunaju,
a jej ciało spalono na popiół. George'a Blaurocka spotkał podobny
los w 1529 roku.
- informacje zaczerpnięte z miesięcznika
religijnego "Teraźniejsza Prawda" nr 479.
|