Ostatnim członkiem gwiezdnym okresu filadelfijskiego
był William Miller. Ruch, który zapoczątkował miał za swe główne
tematy:
1. Chronologia prorocza;
2. Wtóre przyjście Chrystusa;
3. Tysiącletnie panowanie
świętych z Chrystusem.
Miller urodził się w Pittsfield, w Massachusetts
(USA), w 1782 roku. Niezaspokojone pragnienie wiedzy popychało
go w młodości do pilnego uczenia się pomimo ciężkich warunków.
Zetknął się z deistami, gdy miał dwadzieścia kilka lat i zbadawszy
szczegółowo różne pisma filozoficzne stał się zagorzałym sceptykiem.
Po krótkim okresie służby wojskowej podczas wojny z 1812 roku,
osiedlił się z żoną i rodziną w Low Hampton, w stanie Nowy York.
Jednakże prowadzenie życia spokojnego farmera nie było jego
przeznaczeniem.
Dobre i uczciwe serce Millera skłaniało go
do zadawania pytań odnośnie sensu życia i przyczyn istnienia
śmierci. Po wielkiej walce wewnętrznej i wielu dociekaniach
Miller dostrzegł Jezusa jako swego Zbawiciela i Biblię jako
doskonałą regułę obowiązków. Począwszy od około 1816 roku skupił
się nad uzyskaniem zrozumienia Słowa Bożego, porównując wersety
Pisma Świętego oraz proroctwa z historią. Przed rokiem 1818
doszedł do wniosku, iż za 25 lat - w 1843 roku - wszystkie sprawy
na ziemi zostaną zakończone, a święci wejdą do chwały. Przejawiając
ostrożność, by inni nie przyjęli jego zrozumienia bez odpowiedniego
przebadania Pisma Świętego, spędził kolejne pięć lat na potwierdzaniu
prawdziwości swych odkryć, a następnie zaczął je otwarcie przedstawiać
przyjaciołom, sąsiadom, duchownym oraz innym. Ku jego zdziwieniu
tylko nieliczni słuchali z jakimkolwiek zainteresowaniem.
Miller w pełni rozwinął swój system
proroczej chronologii i doktryn do roku 1829, a latem 1831 roku
ogarnęło go przekonanie, iż powinien powiedzieć światu o swoich
odkryciach. Pan otworzył mu drogę przynosząc mu zaproszenie
do przemówienia w pobliskim kościele w Dresden. Chociaż najpierw
jego ciało wzdragało się przed spodziewaną ciężką próbą, jego
posłannictwo zostało dobrze przyjęte, a jego służba rozszerzała
się na coraz większe audytoria, doprowadzając do prawdziwego
ożywienia. Jego nacisk na chronologię proroczą przyciągnął wielu
do jego ruchu, lecz był także głównym celem jego przeciwników.
Posłannictwo Wtórego Adwentu znalazło drogę
do serc słuchaczy, a wielu duchownych z różnych denominacji
je głosiło. Joseph Wolf, specjalny pomocnik Williama Millera,
rozpowszechnił je po całej Europie i Azji, i zdawało się, że
cały świat spodziewa się powrotu naszego Pana. Doszło do wielkiego
rozczarowania, kiedy rok 1843 - a następnie październik 1844,
następna przepowiedziana data, nadszedł i minął bez żadnego
spełnienia się nadziei braci. Pomimo to Miller napominał braci,
by nie słabli w wierze. Jego własna wiara została objawiona
w liście do Joshuy Hines'a z listopada 1844 roku: "(...)
Nie jestem jeszcze powalony lub zniechęcony. Bóg jest ze mną
w duchu oraz (...) moja nadzieja na nadejście Chrystusa jest
mocna jak nigdy. Jeśli zbłądziłem, to z powodu miłosierdzia,
mojej miłości do bliźniego i poczucia obowiązku wobec Boga".
("Oczekiwanie Adwentu: Krótka Historia Adwentystów Dnia
Siódmego", autorstwa George'a R. Knight'a, Copyright 1993).
Miller zmarł 20 grudnia 1849 roku i
został pochowany na małym cmentarzu w pobliżu swojego starego
domu. Na jego nagrobkowym kamieniu wygrawerowano słowa: "czasu
naznaczonego koniec będzie". Ruch rozpoczęty przez Millera
później rozwinął się w Kościół Adwentystów, który z kolei, podzielił
się na kilka sekt.
- informacje zaczerpnięte z miesięcznika
religijnego "Teraźniejsza Prawda" nr 479.
|