Nie licząc apostoła
Jana, Pan użył Jana Wessela do podania najważniejszych prawd
okresu między żniwami. Są to następujące fundamentalne doktryny:
1. Biblia jest wyłącznym
źródłem oraz regułą wiary i praktyki;
2. Wyłącznie Jezus jest
głową Kościoła;
3. Usprawiedliwienie jest
tylko z wiary;
4. Tylko prawdziwie poświęceni
są kapłanami Boga;
5. Chleb i wino w wieczerzy
Pańskiej symbolizują człowieczeństwo oraz życie Chrystusa, głowy
i ciała, oddane na śmierć za świat;
6. Niewybrana część rodzaju
ludzkiego czeka próba w przyszłości;
7. Nadzieją Kościoła jest
współdziedzictwo z Chrystusem w Królestwie.
Miejscem urodzenia Wessela jest Groningen
w Holandii. Chodził on do szkoły w Zwolle, gdzie spotkał Tomasza
a Kempis ("O naśladowaniu Chrystusa") z sąsiedniego
klasztoru na górze św. Agnieszki. Opowiada się historię, że
kiedy Tomasz wskazał mu Najświętszą Panią, Wessel odpowiedział:
"Ojcze, dlaczego raczej nie wskazałeś mi na Chrystusa,
który wzywa do siebie wszystkich obciążonych?"
Wessel był jednym z najzdolniejszych uczonych
okresu między żniwami, a jego charakter był pełen miłości i
pokornej uprzejmości. Kiedy papież Sykstus IV, jego były uczeń,
pragnął zrobić mu prezent, Wessel poprosił o hebrajski lub grecki
manuskrypt Biblii z Watykanu. Papież zaśmiał się szyderczo i
powiedział: "Dlaczego nie poprosiłeś o biskupstwo, ty głupcze?"
Wessel odpowiedział: "Ponieważ go nie potrzebuję".
Zdolności Wessela w harmonizowaniu pozornych sprzeczności w
Biblii zyskały mu przydomek "mistrza sprzeczności",
a jego bliscy znajomi nazywali go "światłością świata".
Jego służba przez pisma,
kazania, nauczanie i rozmowy nie miały sobie równych za jego
dni. Kiedy Luter sam stał się znanym na cały świat reformatorem,
przyznawał, że między nim a Wesselem istnieje takie duchowe
pokrewieństwo, że wydawało mu się, iż świat na pewno będzie
przypuszczał, że jego własne poglądy miały swój początek u Wessela.
Jego szacunek dla Wessela był tak wielki, iż był pierwszym,
który wydał zbiór jego pism.
Chociaż nie był tego świadomy, Wessel
stał u progu reformacji. Inkwizycja, zawsze gorliwie wyszukująca
reformatorów, usiłowała pozbawić go życia, gdy nauczał w Bazylei
w Szwajcarii, tak więc musiał uciekać do Holandii, gdzie w poczuciu
bezpieczeństwa owocnie spędził swoje ostatnie lata. Tam, w miejscu
swych narodzin, Wessel został pochowany. Jego ostatnie słowa
brzmiały: "Nie znam nikogo oprócz Jezusa, Ukrzyżowanego".
- informacje zaczerpnięte z miesięcznika
religijnego "Teraźniejsza Prawda" nr 479.
|